De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Dogme Lotte Clijsters, Delphine Desmet, Pieter Logie, Nico Puype, Katrin Verlende.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Dogme Lotte Clijsters, Delphine Desmet, Pieter Logie, Nico Puype, Katrin Verlende."— Transcript van de presentatie:

1 Dogme Lotte Clijsters, Delphine Desmet, Pieter Logie, Nico Puype, Katrin Verlende

2 2 Inleiding  Dogme  Communicatieve benadering in het vreemdetalenonderwijs  Geen handboeken en klassiek onderwijsmateriaal  Focus op conversatie en communicatie tussen leerlingen en leraar  Scott Thornbury  Dogme 95  Ook Dogme ELT genoemd  Dogme = methode + beweging

3 3 Inhoud  Ontstaan, situering, link met Dogme 95  Scott Thornbury  Principes  Dogme en technologie  Voor- en nadelen  Gebruik in NT2  Bronnen

4 4 Ontstaan, situering, link met Dogme 95  Onvrede bij filmmakers over de ‘hi-teck, big-budget, Hollywoodstyle’ leidt tot nieuwe visie op films maken.  Deze visie wordt bezegeld in 10 geboden en krijgt de naam ‘Dogma 95’

5 5 Ontstaan, situering, link met Dogme 95  Onvrede over het bestaande taalonderwijs zet Thornbury aan het denken.  Thornbury wil taalonderwijs zuiveren en ziet hierbij een link naar ‘Dogma 95’.  Thornbury schrijft 10 principes waaraan de zuivere vorm van taalonderwijs moet voldoen en noemt deze stroming ‘Dogme'

6 6 Scott Thornbury Biografie New School, New York Vreemdetalenleraar en lerarenopleider Grondlegger Dogme-benadering Interviews TGj7oYeW3ecg&lf=plcp Websites, boeken, artikels, blogs: zie bronnen

7 7 10 Principes (1)  1. Interactiviteit  Tussen docenten en studenten en onder de studenten  2. Engagement  Studenten leren het beste uit inhoud die ze zelf hebben gecreëerd  3. Dialogisch proces  Leren = sociaal gegeven  Kennis wordt uitgewisseld in dialoog  4. Opbouwende gesprekken  Het leren vindt plaats door middel van gesprekken  5. Ontstaan van taal  Taal en grammatica ontstaan uit een leerproces

8 8 10 Principes (2)  6. Coach  De leraar = coach  7. Stem  Stemgebruik van de student is de spiegel van zijn vooruitgang  8. Zelfverwezenlijking  Door te bevrijden van klas en handboeken  9. Relevantie  Materialen moeten relevant zijn voor de studenten  10. Kritisch gebruik  Kritisch benaderen van gepubliceerd materiaal en tekstboeken

9 9 (1) 3 voorschriften (1) Er zijn 3 belangrijke voorschriften die voortvloeien uit de 10 principes  1. Gespreksgestuurd onderwijs  Gesprekken voeren is het hoofdprincipe van Dogme  Taal in praktijk  Meer waarde hechten aan communicatie die sociale interactie naar voren brengt  Meer belang aan het volledige discours hechten  betere voorbereiding op levensechte communicatie

10 10 (2) 3 voorschriften (2)  2. Beperkt gebruik van leermiddelen  Leermiddelen die door de student zelf zijn opgesteld zijn veel efficiënter  Tekstboeken focussen meer op grammatica dan op het communicatieve vermogen.  In grote delen van de wereld zijn er geen tekstboeken en bronnen betaalbaar of beschikbaar

11 11 (3) 3 voorschriften (3)  3. Taalontwikkeling  Leren van talen = proces waarbij taal zich ontwikkelt  Door klasactiviteiten  Leren en ontdekken van nieuwe taalelementen  Rol van de leraar:  Coach  Motivator  De leraar kan dit doen door middel van  Beloning  Herhaling  Kritische benadering

12 12 Dogme en technologie (1)  Scott Thornbury en technologie Eerst sceptisch, later ziet hij meer mogelijkheden, maar mits enkele bedenkingen.  internet als substituut  voorkeur gaat nog steeds uit naar face-to-face gesprekken Maar: een goede onderwijsmethode blijft in ontwikkeling. Dogme past zich aan aan de nieuwe ontwikkelingen

13 13 Dogme en technologie (2)  Howard Vickers en Dogme 2.0 Herformuleerde enkele principes van Thornbury op basis van het gebruik van nieuwe technologieën. Dogme wordt Dogme2.0 Links tussen Dogme en Web2.0: Communicatie (drang om gehoord en verstaan te worden) Motivatie (om te spreken over wat wij relevant vinden) Relevantie (zoektocht naar relevantie met behulp van het internet) Dogme 2.0 in de praktijk (Twitter, online brainstormen…)

14 14 Pluspunten  Focus op cursisten  Op locatie lesgeven  Veel interactie  Leerkracht niet boven, maar naast cursisten

15 15 Minpunten  Gebrek aan opbouw en structuur  Luistermateriaal enkel via leerkracht en cursisten  Cursisten opnemen => drempelverhogend?  Noden cursisten centraal => wat met diverse groep?

16 16 Bronnen 1 Websites devices-dogme-language-learning

17 17 Bronnen 2 Websites

18 18 Bronnen 3 Artikels Thornbury, S A Dogma for EFL. IATEFL Issues 153 Thornbury, S Teaching unplugged (Or that's Dogme with an E). In English! Thornbury, S Dogme: Dancing in the dark? Folio 9/2


Download ppt "Dogme Lotte Clijsters, Delphine Desmet, Pieter Logie, Nico Puype, Katrin Verlende."

Verwante presentaties


Ads door Google