De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

06-11-09 | 1 Annemieke Logtmeijer en Bettina van Hoven Culturele Geografie, Faculteit Ruimtelijke Wetenschappen, RUG KNAG Onderwijsdag, 6 november 2009.

Verwante presentaties


Presentatie over: "06-11-09 | 1 Annemieke Logtmeijer en Bettina van Hoven Culturele Geografie, Faculteit Ruimtelijke Wetenschappen, RUG KNAG Onderwijsdag, 6 november 2009."— Transcript van de presentatie:

1 | 1 Annemieke Logtmeijer en Bettina van Hoven Culturele Geografie, Faculteit Ruimtelijke Wetenschappen, RUG KNAG Onderwijsdag, 6 november 2009 Nijmegen

2 | 2 Programma workshop › inleiding en achtergrond project en onderwijsfilosofie › fragment documentaire bekijken, vragen › lesboek: structuur opdrachten, suggesties voor gebruik, didactiek, ecotoerisme en mysterie zalm › vragen en discussie

3 | 3 Inhoud presentatie ›Great Bear Rainforest Project, achtergrond en onderwijsfilosofie ›‘A forest for the future’ a documentary about the struggle for the preservation of Great Bear Rainforest ›Lesmateriaal - Gebruik video in de klas - Suggesties voor gebruik -Activerende didactiek ›Twee opdrachten uitgelicht ›Vragen en discussie

4 | 4 Figuur 1: Locatie ‘Great Bear Rainforest’ (Greenpeace, no date) Figuur 2: Canada in de Nederlandse Bosatlas, Wolters Noordhoff (2001)

5 | 5 Het Great Bear Rainforest project ›Documentaire project culturele geografie ›Een onbekende plek aan de andere kant van de wereld: Great Bear Rainforest ›‘Nietszeggende plek’ op de kaart tot leven brengen ›Gebruik video in de klas ›Voorzien in vraag naar milieueducatie

6 | 6 Het conflict in het Great Bear Rainforest ›Protesten begin jaren ’90 ›Grootschalige houtkap en kaalslag ›Naamgeving ‘Great Bear Rainforest’ ›Marktgerichte aanpak van de houtbedrijven ›Akkoord februari 2006 ›Nieuwe uitdaging: ecosystem based management

7 | 7 ‘A forest for the future’

8 | 8 Lesboek: opbouw van het boek ›Achtergrond conflict – artiklen in Geografie ›Onderwijsfilosofie ›22 opdrachten (met indicatie NL/EN materiaal) ›Websites bij opdrachten ›Overzicht trefwoorden en domeinen ›Tbilisi doelstellingen ›Literatuur ›2 DVD’s

9 | 9

10 | 10 Structuur van de opdrachten ›Leerdoel ›Voorbereiding ›Achtergrond ›Instructie ›Benodigd materiaal ›Tijd ›Resultaat ›Nabespreking ›Waar relevant leerlingenmateriaal

11 | 11 Suggesties voor gebruik ›Opdrachten voor tijdens en na de documentaire ›Opdrachten over de inhoud van de docu, thema’s uit interviews en verdieping gebied ›Opdrachten met vergelijking Nederland/betrekken eigen leefomgeving ›Focus op vaardigheden ›Institutionele context: projectdagen bieden mogelijkheid tot meeste diepgang

12 | 12 Gebruik video in de klas ›Gevoel ‘zelf ergens zijn’, reizen naar het GBR ›Een reis in de tijd maken: vanaf de overleggen in heden ›Emotionele aantrekkingskracht: mooie maar ook vernietigende beelden ›Stimulatie voor leerlingen met een grote visuele oriëntatie

13 | 13 Activerende didactiek ›David Leat ›‘Leren denken met aardrijkskunde’ ›Leerlingen leren kritisch nadenken en discussiëren over mondiale thema’s ›Eigen waarden, eigen gedrag en de eigen mening staan centraal

14 | 14 Twee opdrachten uitgelicht ›Ecotoerisme ›Mysterie zalm

15 | 15 Vragen/opmerkingen? ›U kunt het lesboek bestellen via de bestellijst op de stand van de Faculteit der Ruimtelijke Wetenschappen op de bedrijvenmarkt. ›20 euro

16 | 16 Bedankt voor uw aandacht


Download ppt "06-11-09 | 1 Annemieke Logtmeijer en Bettina van Hoven Culturele Geografie, Faculteit Ruimtelijke Wetenschappen, RUG KNAG Onderwijsdag, 6 november 2009."

Verwante presentaties


Ads door Google