De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Annemieke Logtmeijer en Bettina van Hoven

Verwante presentaties


Presentatie over: "Annemieke Logtmeijer en Bettina van Hoven"— Transcript van de presentatie:

1 Annemieke Logtmeijer en Bettina van Hoven
Annemieke Logtmeijer en Bettina van Hoven Culturele Geografie, Faculteit Ruimtelijke Wetenschappen, RUG KNAG Onderwijsdag, 6 november 2009 Nijmegen

2 Programma workshop inleiding en achtergrond project en onderwijsfilosofie fragment documentaire bekijken, vragen lesboek: structuur opdrachten, suggesties voor gebruik, didactiek, ecotoerisme en mysterie zalm vragen en discussie

3 Inhoud presentatie Great Bear Rainforest Project, achtergrond en onderwijsfilosofie ‘A forest for the future’ a documentary about the struggle for the preservation of Great Bear Rainforest Lesmateriaal - Gebruik video in de klas - Suggesties voor gebruik Activerende didactiek Twee opdrachten uitgelicht Vragen en discussie

4 Figuur 1: Locatie ‘Great Bear Rainforest’ (Greenpeace, no date)
Figuur 1: Locatie ‘Great Bear Rainforest’ (Greenpeace, no date) Figuur 2: Canada in de Nederlandse Bosatlas, Wolters Noordhoff (2001)

5 Het Great Bear Rainforest project
Het Great Bear Rainforest project Documentaire project culturele geografie Een onbekende plek aan de andere kant van de wereld: Great Bear Rainforest ‘Nietszeggende plek’ op de kaart tot leven brengen Gebruik video in de klas Voorzien in vraag naar milieueducatie

6 Het conflict in het Great Bear Rainforest
Het conflict in het Great Bear Rainforest Protesten begin jaren ’90 Grootschalige houtkap en kaalslag Naamgeving ‘Great Bear Rainforest’ Marktgerichte aanpak van de houtbedrijven Akkoord februari 2006 Nieuwe uitdaging: ecosystem based management

7 ‘A forest for the future’
‘A forest for the future’

8 Lesboek: opbouw van het boek
Lesboek: opbouw van het boek Achtergrond conflict – artiklen in Geografie Onderwijsfilosofie 22 opdrachten (met indicatie NL/EN materiaal) Websites bij opdrachten Overzicht trefwoorden en domeinen Tbilisi doelstellingen Literatuur 2 DVD’s

9

10 Structuur van de opdrachten
Structuur van de opdrachten Leerdoel Voorbereiding Achtergrond Instructie Benodigd materiaal Tijd Resultaat Nabespreking Waar relevant leerlingenmateriaal

11 Suggesties voor gebruik
Suggesties voor gebruik Opdrachten voor tijdens en na de documentaire Opdrachten over de inhoud van de docu, thema’s uit interviews en verdieping gebied Opdrachten met vergelijking Nederland/betrekken eigen leefomgeving Focus op vaardigheden Institutionele context: projectdagen bieden mogelijkheid tot meeste diepgang

12 Gebruik video in de klas
Gebruik video in de klas Gevoel ‘zelf ergens zijn’, reizen naar het GBR Een reis in de tijd maken: vanaf de overleggen in heden Emotionele aantrekkingskracht: mooie maar ook vernietigende beelden Stimulatie voor leerlingen met een grote visuele oriëntatie

13 Activerende didactiek
Activerende didactiek David Leat ‘Leren denken met aardrijkskunde’ Leerlingen leren kritisch nadenken en discussiëren over mondiale thema’s Eigen waarden, eigen gedrag en de eigen mening staan centraal

14 Twee opdrachten uitgelicht
Twee opdrachten uitgelicht Ecotoerisme Mysterie zalm

15 Vragen/opmerkingen? U kunt het lesboek bestellen via de bestellijst op de stand van de Faculteit der Ruimtelijke Wetenschappen op de bedrijvenmarkt. 20 euro

16 Bedankt voor uw aandacht
Bedankt voor uw aandacht


Download ppt "Annemieke Logtmeijer en Bettina van Hoven"

Verwante presentaties


Ads door Google