De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Innovatie in Communicatie Of het creeren van voorwaarden voor verandering.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Innovatie in Communicatie Of het creeren van voorwaarden voor verandering."— Transcript van de presentatie:

1 Innovatie in Communicatie Of het creeren van voorwaarden voor verandering

2 Wat is er aan de hand We praten veel over innovatie maar als er iets gebeurt, is het toevallig. Briljante ideeen verdwijnen in de kast. Mensen die met iets nieuws komen, worden zelden gewaardeerd. Mensen vergaderen maar en vergaderen maar, maar of er nu iets gebeurt?

3 Een overzicht Ding versus proces Complexiteit van de communicatie Betrekking versus inhoud Utopieen De weg naar buiten: concreetheid Leren kijken, ontwaken uit een hypnose

4 Veranderen van een ding versus veranderen van een proces. Reificaties Steeds veranderen is ook hetzelfde en proberen om hetzelfde te blijven vergt veel veranderingen.

5 Menselijke communicatie Theorie over gevormd in Palo Alto (1935 heden) Gregory Bateson, Paul Watzlawick. Enorme invloed: moderne filosofen, psychiatrie, psychologie. Beproefd concept voor organisaties.

6 Kern Wat richt je aan met je communicatie. Pragmatiek Niet communiceren kan niet Gedrag = Communicatie –Onvoorspelbaar –Ambigue –Singulier

7 Communicatie is een zelfstandig systeem dat los van de mensen die in interactie zijn, zijn eigen wetmatigheden kent. Voorbeeld van de reclasseringsambtenaar. Veel problemen ontstaan omdat dit niet bekend is. Voorbeeld van ruziende man en vrouw. Wees spontaan.

8 Axioma Communicatie bestaat uit –een betrekkingsboodschap en een –inhoudelijke boodschap. De betrekkingsboodschap bepaalt de betekenis van de inhoudsboodschap.

9 Hoe communicatie in de weg zit. Meer van hetzelfde. De oplossing is het probleem. Utopie. Ontkenning van het probleem. Simplificatie.

10 Over Utopieen Er wordt uitgegaan van hoe het zou moeten zijn en niet van hoe het nu is. –Introjectief (zelfverwijt) –Het grootse doel. –Projectief (verwijten van de ander)

11 Concreetheid Praten in abstracties Herleiden van abstarcties naar de concrete aanleiding Menselijk al te menselijk gedragingen Maak dingen zo persoonlijk mogelijk

12 R.D. Laing Mensen worden in hun jeugd onder hypnose gebracht. Ze leven een script en zijn zelden autonoom Vaag bewustzijn van wat er aan de hand is. Oefenen in kijken wat er aan de hand is. Nieuwe perspectieven, nieuwe werelden, nieuwe mogelijkheden.


Download ppt "Innovatie in Communicatie Of het creeren van voorwaarden voor verandering."

Verwante presentaties


Ads door Google