De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

ABC methodiek bij NAH en Agressie A.F.M.Hamer Klinisch psycholoog en gedragstherapeut Orbis Medisch en zorg concern Sittard-Geleen ABC trainingen RINO.

Verwante presentaties


Presentatie over: "ABC methodiek bij NAH en Agressie A.F.M.Hamer Klinisch psycholoog en gedragstherapeut Orbis Medisch en zorg concern Sittard-Geleen ABC trainingen RINO."— Transcript van de presentatie:

1 ABC methodiek bij NAH en Agressie A.F.M.Hamer Klinisch psycholoog en gedragstherapeut Orbis Medisch en zorg concern Sittard-Geleen ABC trainingen RINO zuid Nederland 14 juni 2007 Symposium Agitatie en agressie bij volwassenen met NAH Maastricht

2 Ruim 6000 titels bij Amazon.com

3 Vertaald en bewerkt: Nederlandse Docentenhandleiding en Werkboek voor cursisten

4 ABC Gedragsverandering bij ouderen Als cursusAls methode

5 ACHTERGROND ALS CURSUS Speciaal ontwikkeld voor verzorgers in verpleeghuizen (Cohn, Smyer en Horgas, USA,1994). Leuk en aantrekkelijk vormgeven. Al doende leren. Oefenen in de les. Huiswerkopdrachten koppelen aan afdeling. Geen leeswerk.

6 PIJLERS Leertheoretisch kader. Methodisch verplegen. Meest voorkomende problemen:  verward gedrag;  depressief gedrag;  geagiteerd gedrag. Psychopathologie achtergrond van probleemgedrag. Communicatie.

7 VOOR WIE ? Ziekenverzorgers. Bejaardenverzorgers. Verpleeghulpen en –assistenten. Activiteitenbegeleiders. Vrijwilligers. Thuiszorgpersoneel en familie?

8 ALS METHODE CENTRALE PUNTEN Gedragstherapeutisch referentiekader. Eigen gedrag oorzaak én bestendiger probleemgedrag. Nieuwe benaderingen leren bedenken. Interventies vastleggen in zorgplan.

9 MEDIATIEF THERAPEUTISCHE METHODE Therapie, waarbij beoogd wordt het probleemgedrag van de cliënt te veranderen door vooral te investeren in de relatie tussen de verzorgende en de cliënt

10 Kracht van de ABC methode Toegepaste gedragstherapie Ook aandacht voor emoties en gedachten als stimuli voor gedrag In principe setting onafhankelijk Maakt verzorgers en begeleiders bewust van eigen aandeel Structurerend in consultatie processen

11 WAAR STAAN DE LETTERS ABC’S VOOR? A Actie: gedrag. B BeWeger: Begint vanWege. C Consequenties. ‘s samen praten, samen doen: het werken in een team. Functieanalyse: Stimulus---Respons---Consequentie

12 ABC’S IN BEELD GEBRACHT B De wekker A Opstaan C Koffie of ontbijt

13 Sheet 5.1 MODULE 5: VERMINDEREN VAN GEAGITEERDE ACTIE

14

15

16 Docenten Jaarlijkse “train de trainer” cursus Licentie ABC docent Landelijk nu circa 40 docenten Tot nu toe deden rond 5000 verzorgenden ABC cursus

17 Een voorbeeld Scharrelen en verzamelen

18 “Scharrelen en verzamelen”

19 Observeren Actie Rondlopen en verzamelen BeWegers Intern: ernstige dementie, jong, behoefte aan beweging en dingen pakken Losliggende voorwerpen Consequenties Dingen vinden en vast houden (+) Personeel pakt dingen weer af (-) Toename onrust

20 ‘s Samen praten Behoefte aan rondlopen en verzamelen Toename onrust Valgevaar Door dementie geen begrip Verhinderen niet effectief Normale behoefte Afpakken maakt haar boos en onrustig

21 Veranderen Nieuwe Actie Rondlopen en verzamelen zonder overlast voor anderen Nieuwe BeWegers Voorwerpen buiten haar bereik houden Zorgen voor aantrekkelijke voorwerpen die zij wel mag verzamelen  Mandjes in de gangen

22

23 Veranderen (vervolg) Nieuwe Consequenties Meenemen van spulletjes geeft prettig gevoel(+) Contact maken door aanraken, glimlachen, enz. Niet afpakken maar omruilen

24

25 De ABC’s bij Agressie bij NAH

26 Hersenletsel Probleem gedrag Reactie van de verzorger Omgeving Beleving van de cliënt Lichamelijke ongemakken Probleemgedrag : een Interactief model

27 Begrijpen van gedrag van mensen met hersenletsel Gedrag Waarom gedraagt Iemand met dit hersenletsel zich zo? Wat gaat er in deze persoon om?

28 Onvervulde behoeften model bij geagiteerd gedrag (Uit: J. Cohen-Mansfield, Intern. Psychogeriatrics, vol 12 (1), , 2000) Onvervulde behoeften Levenslange gewoonten en persoonlijkheid Huidige conditie fysiek mentaal Omgeving fysiek psychosociaal Gedrag volgt uit de interactie tussen frustratie/negatieve gevoelens en ontremming Gedrag als middel om behoeften kenbaar te maken Gedrag als middel om behoeften te vervullen

29 Maak gebruik van de restcapaciteiten om agressie te voorkomen !

30 Effect van confronteren met tekorten CONFRONTATIE FRUSTRATIE ANGST AGRESSIE SPANNING PROBLEEM GEDRAG

31 Effect van stimuleren van restcapaciteiten STIMULEREN POSITIEVE EMOTIES: PLEZIER INTERESSE ONTSPANNING GEVOEL VAN EIGENWAARDE BEHOUD VAN REST CAPACITEITEN

32 Interne BeWegers Agressieve Actie als reactie op externe BeWegers zich zelf willen verdedigen de ander iets betaald willen zetten de ander laten weten dat het zo wel genoeg is de ander laten merken dat iets pijn doet iets kostbaars willen beschermen angst te falen, onzekerheid over wat er van je verwacht wordt als cliënt

33 EXTERNE BEWEGERS Fel licht Plotselinge bewegingen Harde of storende geluiden Eisen of verzoeken Pijnlijke of verstorende handelingen Opsluiten of beperkingen opleggen Vage schaduwen of onduidelijke aanwijzingen Onbegrip van anderen Sheet 5.5 MOGELIJKE BEWEGERS GEAGITEERDE ACTIE

34 Oude BeWegers veranderen / nieuwe BeWegers bedenken Wat maakte dat de cliënt zich: bedreigd voelde? onheus bejegend voelde? ergerde? pijn deed of pijn gedaan werd? het gevoel kreeg bestolen te worden? onzeker en angstig gaat voelen?

35 Zelf-stimulatie Gevoel van macht (controle) Verminderen van spanning Beperkingen Conflicten / opwinding Verwondingen Pijn kan geagiteerde Acties verergeren, net zo als onplezierige gebeurtenissen depressies en depressieve Acties kunnen laten toenemen Sheet 5.6.a ALGEMENE CONSEQUENTIES GEAGITEERDE ACTIE

36 Agressieve Actie: voorkomen en zorgen dat het niet escaleert Houdt de aandacht vast door oogcontact en een vriendelijke rustige houding. Vraag niet naar het ‘waarom’ van de agressie (= verwijt). Niet bekritiseren of beschuldigen. Geen machtstrijd aangaan. Help de cliënt om er zonder gezichtsverlies uit te komen. Welke emotie zie je en geef daar erkenning aan? Welke behoefte heeft de cliënt. Kom met een aantrekkelijk alternatief. Wat is de belangrijkste beweger? Wat is jouw gevoel bij de agressie? Hoe ga je daar mee om? Praat met elkaar, pas acties die werken toe en stel ze bij.

37 Verwijder opwindende of storende prikkels – geluiden, lichten, teveel aan keuzes Heb een plan om uit te kunnen wijken naar iets anders Leid de aandacht van de cliënt af naar een prettig onderwerp of activiteit Sheet 5.7 MANIEREN OM PROBLEEM BEWEGERS TE ELIMINEREN

38 LET OP JE EIGEN GEDRAG: Beweeg langzaam en kalm Spreek met een zachte stem Zorg dat je zelf zo ontspannen mogelijk overkomt Respecteer de eigen persoonlijke ruimte van de cliënten Sheet 5.7 MANIEREN OM PROBLEEM BEWEGERS TE ELIMINEREN

39 Werk aan de winkel Werken met eigen casuïstiek

40

41


Download ppt "ABC methodiek bij NAH en Agressie A.F.M.Hamer Klinisch psycholoog en gedragstherapeut Orbis Medisch en zorg concern Sittard-Geleen ABC trainingen RINO."

Verwante presentaties


Ads door Google