De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De essentie van administratieve organisatie 1 van 11 Hoofdstuk 2 Het inkoopproces.

Verwante presentaties


Presentatie over: "De essentie van administratieve organisatie 1 van 11 Hoofdstuk 2 Het inkoopproces."— Transcript van de presentatie:

1 De essentie van administratieve organisatie 1 van 11 Hoofdstuk 2 Het inkoopproces

2 De essentie van administratieve organisatie 2 van 11 De fasen van het inkoopproces initiatief tot inkoop; aanvragen en selecteren van offertes; bestellen van de goederen; goederenontvangt; retourzendingen; factuurcontrole en -afwikkeling.

3 De essentie van administratieve organisatie 3 van 11 De fasen van het inkoopproces Fase 1: initiatief tot inkoop. Ieder inkoopproces wordt geactiveerd door een impuls. –Waarom is een impuls nodig? –Wie mag een inkoopopdracht geven? –Wat is de aanleiding tot een inkoopopdracht?

4 De essentie van administratieve organisatie 4 van 11 De fasen van het inkoopproces Fase 2: aanvragen en selecteren van offertes. Procedure offerteaanvraag: –aanvragen, vast te leggen in offertebestand; –binnengekomen offertes registreren; –gelijktijdig beoordelen; –beslissing vastleggen in offertebestand.

5 De essentie van administratieve organisatie 5 van 11 De fasen van het inkoopproces Bij leveranciersselectie op basis van offertes wordt gekeken naar: –prijsaspecten; –kwaliteitsaspecten; –bereikbaarheid leverancier; –leverings- en betalingscondities.

6 De essentie van administratieve organisatie 6 van 11 De fasen van het inkoopproces Fase 3: bestellen van de goederen. Verschillende soorten inkoopcontracten zijn: –afroepcontracten –afnamecontracten –oogstcontracten –raamcontracten

7 De essentie van administratieve organisatie 7 van 11 De fasen van het inkoopproces Fase 4: goederenontvangst. Kwaliteitsbewaking is een belangrijk marketinginstrument. Dit gebeurt bij goederenontvangst door: –controle ontvangst door de portier; –ontvangstmelding en eventueel besluit tot controle van de levering door de magazijnmeester; –controle door magazijnmeester dan wel laboratorium.

8 De essentie van administratieve organisatie 8 van 11 De fasen van het inkoopproces Fase 5: retourzendingen. Bij retourzending stuurt de leverancier een creditnota. Deze wordt verwerkt in de crediteurenadministratie.

9 De essentie van administratieve organisatie 9 van 11 De fasen van het inkoopproces Fase 6: het afwikkelen van de inkoopfactuur –ontvangst van de factuur door administratiefactuur vastleggen en nummeren; –factuur controleren met bestelopdracht, ontvangst, eventueel contract (prijscontrole); –crediteur opboeken; –factuur betaalbaar stellen; –factuur betalen.

10 De essentie van administratieve organisatie 10 van 11 Operationele informatiebehoefte Informatie nodig voor de uitvoering van het inkoopproces: –hoogte van de voorraden; –leveranciersgegevens; –assortiment van de leveranciers; –contractgegevens.

11 De essentie van administratieve organisatie 11 van 11 Tactische informatie Gericht op de beheersing van het proces. Leveranciersbeoordeling (Leveren ze gemiddeld op tijd? Hoeveel procent van de leveringen klopt met de bestelling?): –ontwikkeling inkoopprijzen; –werkelijke kosten t.o.v. gebudgetteerde kosten; –kosten retourzendingen.


Download ppt "De essentie van administratieve organisatie 1 van 11 Hoofdstuk 2 Het inkoopproces."

Verwante presentaties


Ads door Google