De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De essentie van administratieve organisatie 1 van 15 Hoofdstuk 4 Het verkoopproces.

Verwante presentaties


Presentatie over: "De essentie van administratieve organisatie 1 van 15 Hoofdstuk 4 Het verkoopproces."— Transcript van de presentatie:

1 De essentie van administratieve organisatie 1 van 15 Hoofdstuk 4 Het verkoopproces

2 De essentie van administratieve organisatie 2 van 15 De fasen van het verkoopproces • orderverkrijging • orderontvangst • orderbeoordeling • orderverwerking • goederenuitlevering • retourzendingen • afwikkeling verkoopfacturen • contante verkopen

3 De essentie van administratieve organisatie 3 van 15 De fasen van het verkoopproces • Fase 1: orderverkrijging. • Het verkrijgen van orders kan gebeuren door middel van: –het verspreiden van reclamefolders; –klantenbezoek door een vertegenwoordiger; –e-commerce.

4 De essentie van administratieve organisatie 4 van 15 De fasen van het verkoopproces • Fase 2: orderontvangst. • Orders komen binnen bij de afdeling Verkoop (soms orderafdeling genoemd). • Registratie van alle orders in het orderbestand (wat wordt vastgelegd?).

5 De essentie van administratieve organisatie 5 van 15 De fasen van het verkoopproces • Fase 3: orderbeoordeling. • Ontvangen orders worden beoordeeld op hun uitvoerbaarheid, gericht op: –kredietwaardigheid klant; –leverbaarheid artikelen; –haalbaarheid gewenste levertijd.

6 De essentie van administratieve organisatie 6 van 15 De fasen van het verkoopproces • Controle kredietwaardigheid: raadplegen debiteurenadministratie. • Controle leverbaarheid: raadplegen voorraadadministratie. • Indien niet leverbaar: backorder vastleggen in backorderbestand, voor zover de door de klant gewenste levertijd nog haalbaar is.

7 De essentie van administratieve organisatie 7 van 15 De fasen van het verkoopproces • Fase 4: orderverwerking. –voorfacturering –nafacturering

8 De essentie van administratieve organisatie 8 van 15 De fasen van het verkoopproces • Fase 4: orderverwerking (voorfacturering). –order wordt gecontroleerd op leverbaarheid; –factuur wordt aangemaakt → opboeken debiteurenadministratie en tegelijk afboeken economische voorraad; –kopiefactuur is opdracht voor magazijn; –afgifte goederen tegen kwijting; –afgiftemelding aan administratie → afboeken technische voorraad.

9 De essentie van administratieve organisatie 9 van 15 De fasen van het verkoopproces • Fase 4: orderverwerking (nafacturering). –order leidt tot opdracht aan magazijn; –afgiftemelding aan verkoop en administratie; –afboeken technische voorraad; –aanmaken factuur op basis van afgiftemelding; –opboeken debiteurenadministratie.

10 De essentie van administratieve organisatie 10 van 15 De fasen van het verkoopproces • Fase 5: goederenuitlevering. –magazijn handelt in opdracht van verkoopafdeling; –afgifte geschiedt tegen kwijting; –afgiften worden gemeld aan de administratie; deze werkt de voorraadadministratie bij.

11 De essentie van administratieve organisatie 11 van 15 De fasen van het verkoopproces • Fase 6: retourzendingen. • Indien klanten goederen retour sturen: 1.controle of goederen overeenkomen met pakbon; 2.verkoop beslist wat er met de goederen moet gebeuren; 3.verzenden creditnota door verkoopafdeling.

12 De essentie van administratieve organisatie 12 van 15 De fasen van het verkoopproces • Fase 7: factuurafwikkeling. • Bewaking van vorderingen, manen (aanmanen): –overleg met afdeling Verkoop; –maanmethoden.

13 De essentie van administratieve organisatie 13 van 15 Verkoopcontracten • Levering tegen vooraf overeengekomen prijzen van overeengekomen hoeveel- heden van bepaalde goederen: –op vastgestelde tijdstippen; –op afroep. • Contractenbestand. • Contractposities bewaken via contracten-bestand.

14 De essentie van administratieve organisatie 14 van 15 Controle op volledigheid opbrengstverantwoording • Soll-positie bepalen met behulp van verband in de goederenbeweging. • Ist-positie ontlenen aan de verkoop- en debiteurenadministratie. • Eventueel kortingen controleren op juistheid.

15 De essentie van administratieve organisatie 15 van 15 Informatiebehoeften • Gerealiseerde afzet, omzet, marge t.o.v. planning (analyseren verschil). • Betalingsgedrag afnemers. • Kosten verkoop (o.a. personeel). • Ziekteverzuim personeel. • Casusspecifieke informatiebehoeften.


Download ppt "De essentie van administratieve organisatie 1 van 15 Hoofdstuk 4 Het verkoopproces."

Verwante presentaties


Ads door Google