De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Betrouwbaarheidstypologie Dienstverleningsbedrijven waarbij geen specifieke reservering van de ruimten plaatsvindt 1.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Betrouwbaarheidstypologie Dienstverleningsbedrijven waarbij geen specifieke reservering van de ruimten plaatsvindt 1."— Transcript van de presentatie:

1 Betrouwbaarheidstypologie Dienstverleningsbedrijven waarbij geen specifieke reservering van de ruimten plaatsvindt 1

2 2

3 Belangrijkste aanknopingspunten voor betrouwbaarheid Bij kaartverkoop door middel van geautomatiseerd kasregister: Geautoriseerde tarieven Betrouwbaar kasregister met tariefbestand en verkoopbestand Functiescheiding tussen verkoop, toegangscontrole en administratie Verkocht (verkoopbestand) X tarief (tariefbestand) = toename kas Inventarisatie van de kas 3

4 Kenmerkende betrouwbaarheidsrisico’s ongeoorloofde toegang door valse toegangsbewijzen, samenspanning klant en verkoper etc. verschuivingsgevaar van hoger tarief naar lager tarief 4

5 Preventieve IC maatregelen 5

6 Begroting, normen en tarieven 6

7 1.1 Begroting, normen, tarieven verkoopbegroting per tariefsoort kostenbegroting 7

8 1.2 CT functiescheiding verkoop (beschikkend) toegangscontrole (uitvoerend) administratie (registrerend & controlerend) 8

9 1.3 Procedures, wet- en regelgeving, richtlijnen kasprocedure toegangscontrole regelgeving rond consumentenveiligheid 9

10 Managementinformatie 10

11 1.4 Belangrijke managementinformatie Exploitatie: Omzet per tariefsoort Kosten Marge Daarnaast: Aantal bezoekers Kasverschillen Problemen met toegangscontrole 11

12 Gegevens in bestanden  Informatie 12

13 1.5 Essentiële bestanden tariefbestand verkoopbestand 13

14 Toepassingsvraag Een bioscoop heeft twee tarieven. Hoe ziet het automatisch kasregister er uit in zijn meest eenvoudige opzet? 14

15 Repressieve IC-maatregelen 15

16 Cijferanalyse 16

17 2.1 Cijferanalyse werkelijke verkoop versus begroot per tariefsoort kasverschillen 17

18 Verbandscontroles 18

19 2.2 Verbandscontroles afboeking verkoopbestand = kasprotocol + kasverschillen kasprotocol = opboeking bank 19

20 2.3 Detailcontroles controle op juistheid van de gehanteerde tarieven op de kaartjes en autorisatie van directie 20

21 Waarneming ter plaatse 21

22 2.4 Waarneming ter plaatse werking toegangscontrole inspectie op naleving veiligheidsvoorschriften 22

23 Stichting Hawaï 23

24 De stichting Hawaï exploiteert een subtropisch zwembad. Ten aanzien van de toegangsprijzen wordt verschil gemaakt tussen: Volwassenen Kinderen 65+ers Tevens kan men tegen gereduceerd tarief week- en weekendkaarten kopen. Het zwembad is voor reguliere klanten dagelijks geopend tussen 9.00 en Buiten deze uren om kunnen clubs en andere gezelschappen het zwembad afhuren. Hierbij geldt een all- in prijs per uur ongeacht het aantal bezoekers. Het stichtingsbestuur heeft de dagelijkse leiding gedelegeerd aan een hoofd badmeester die leiding geeft aan: Overige badmeesters (4) Kaartverkoop (2) Administratie (3) 24

25 Kaartverkoop 25

26 Toepassingsvraag 1 Welke problemen zijn er in de casus te onderkennen met betrekking tot de volledigheid van de opbrengsten? 26

27 Toepassingsvraag 2 In welke opzichten verschilt een stichting van een besloten vennootschap? 27

28 Toepassingsvraag 3 Wat is de verantwoordelijkheid van het stichtingsbestuur? Welke gangbare taakverdeling treft men vaak aan binnen het bestuur? 28

29 Toepassingsvraag 4 Welke begrotingen treft men aan bij de stichting Hawaï? Hoe komen de tarieven tot stand? 29

30 Toepassingsvraag 5 Aan welke drie belangrijke uiterlijke kenmerken moet een quasigoed voldoen? 30

31 Toepassingsvraag 6 Stel dat het stichtingsbestuur nog van de oude stempel is en voor wat betreft de volledigheid van de opbrengstenverantwoording wenst te vertrouwen op een adequate quasi-goederen- beweging? Welke maatregelen van interne controle (preventief en repressief) zijn dan noodzakelijk? 31

32 Toepassingsvraag 7 Stel dat het stichtingsbestuur van de quasigoederen af wil en voortaan voor wat betreft de volledigheid van de opbrengstenverantwoording wenst te steunen op een automatisch kasregister. Beschrijf de opzet en inrichting van dit automatisch kasregister. 32

33 Toepassingsvraag 8 In hoeverre verschilt de ao/ic van de verhuur van het zwembad buiten de reguliere tijden om, van de reguliere kaartverkoop? 33

34 34

35 Toepassingsvraag 9 Welke informatie zal het bestuur willen ontvangen van hoofd badmeester? Welke informatie heeft de badmeester zelf nodig? 35


Download ppt "Betrouwbaarheidstypologie Dienstverleningsbedrijven waarbij geen specifieke reservering van de ruimten plaatsvindt 1."

Verwante presentaties


Ads door Google