• 0:00
    /
    0:00
    Loaded: 0%
    0:00
    Progress: 0%
    Stream TypeLIVE
    0:00
     
    1x
    Advertisement

Hoofdstuk 2 Het inkoopproces

Verwante presentaties


Presentatie over: "Hoofdstuk 2 Het inkoopproces"— Transcript van de presentatie:

1 Hoofdstuk 2 Het inkoopproces

2 De fasen van het inkoopproces
initiatief tot inkoop; aanvragen en selecteren van offertes; bestellen van de goederen; goederenontvangt; retourzendingen; factuurcontrole en -afwikkeling.

3 De fasen van het inkoopproces
Fase 1: initiatief tot inkoop. Ieder inkoopproces wordt geactiveerd door een impuls. Waarom is een impuls nodig? Wie mag een inkoopopdracht geven? Wat is de aanleiding tot een inkoopopdracht?

4 De fasen van het inkoopproces
Fase 2: aanvragen en selecteren van offertes. Procedure offerteaanvraag: aanvragen, vast te leggen in offertebestand; binnengekomen offertes registreren; gelijktijdig beoordelen; beslissing vastleggen in offertebestand.

5 De fasen van het inkoopproces
Bij leveranciersselectie op basis van offertes wordt gekeken naar: prijsaspecten; kwaliteitsaspecten; bereikbaarheid leverancier; leverings- en betalingscondities.

6 De fasen van het inkoopproces
Fase 3: bestellen van de goederen. Verschillende soorten inkoopcontracten zijn: afroepcontracten afnamecontracten oogstcontracten raamcontracten

7 De fasen van het inkoopproces
Fase 4: goederenontvangst. Kwaliteitsbewaking is een belangrijk marketinginstrument. Dit gebeurt bij goederenontvangst door: controle ontvangst door de portier; ontvangstmelding en eventueel besluit tot controle van de levering door de magazijnmeester; controle door magazijnmeester dan wel laboratorium.

8 De fasen van het inkoopproces
Fase 5: retourzendingen. Bij retourzending stuurt de leverancier een creditnota. Deze wordt verwerkt in de crediteurenadministratie.

9 De fasen van het inkoopproces
Fase 6: het afwikkelen van de inkoopfactuur ontvangst van de factuur door administratiefactuur vastleggen en nummeren; factuur controleren met bestelopdracht, ontvangst, eventueel contract (prijscontrole); crediteur opboeken; factuur betaalbaar stellen; factuur betalen.

10 Operationele informatiebehoefte
Informatie nodig voor de uitvoering van het inkoopproces: hoogte van de voorraden; leveranciersgegevens; assortiment van de leveranciers; contractgegevens.

11 Tactische informatie Gericht op de beheersing van het proces.
Leveranciersbeoordeling (Leveren ze gemiddeld op tijd? Hoeveel procent van de leveringen klopt met de bestelling?): ontwikkeling inkoopprijzen; werkelijke kosten t.o.v. gebudgetteerde kosten; kosten retourzendingen.


Download ppt "Hoofdstuk 2 Het inkoopproces"
Ads door Google