Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdGodelieve Maes Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
TAnder Een school voor jongeren met een lichte verstandelijke beperking en bijkomende gedrags- en emotionele problemen.
2
TAnder 1.Ontstaan en uitgangspunten 2.Doelgroep 3.Pedagogiek 4.Organisatorisch
3
Aantal leerlingen vinden geen gepast aanbod meer Bevindingen vanuit themagroep schooluitval Sluiting BuSO Ten Desselaer juni 2009 Vooronderzoek naar noden van deze leerlingen Alternatieve onderwijsvorm om dit hiaat in Leuven op te vullen 1. Ontstaan en uitgangspunten TAnder
4
Aanbod moet VERDER REIKEN DAN ONDERWIJS! Bundelen van expertise en middelen van Onderwijs Welzijn TA 1. Ontstaan en uitgangspunten TAnder
5
1. Ontstaan en principes TAnder Algemene doelstelling Leerrecht garanderen voor jongeren met licht verstandelijke beperking én gedrags- of emotionele problemen Sociale vaardigheden, arbeidsattitudes verder ontwikkelen
6
Concrete doelstelling Individueel traject op maat School gecombineerd met welzijn en werkplekleren Reïntegratie is uiteindelijke doel! School Arbeidsmarkt (opleidingen gericht op - ) 1. Ontstaan en principes TAnder
7
1. Principe TAnder Type 3 - Anders SI BSO MPI GTB BuSO CGG ᴪ Parti- culier Time- out Arktos
8
1. Ontstaan en principes TAnder TAnder = poging om hiaat in onderwijsaanbod op een kwaliteitsvolle manier in te vullen
9
1. Ontstaan en principes TAnder = draaglast verminderen binnen de reguliere (gewone en buitengewone) scholen = draagkracht verhogen van verschillende sectoren binnen regio Leuven
10
2. Doelgroep TAnder Leerlingen die functioneren op het niveau van een licht verstandelijke beperking en bijkomende gedrags- en/of emotionele problemen vertonen OV3 ll., type 3 TAnder ll TAnder ll + ψ
11
2. Doelgroep TAnder Leerlingen van 13 tot 18 jaar Vertikale groep Jongens – meisjes Zowel internaliserende als externaliserende gedragsproblemen Start met 7 leerlingen in september ‘11
12
2. Doelgroep TAnder 3 groepen 17 leerlingen Onderwijs aan huis voor 2 lln
13
2. Doelgroep TAnder Aanmelding Meisje 16 jaar -Lager onderwijs type 1 -Secundair onderwijs: 5 scholen -Rizsas (twee jaar) -Comité owv POS - Jeugdrechtbank owv MOF -Moeilijk met aanvaarden van beperkingen -Zit thuis – komt niet veel buiten – komt niet tot activiteit -Moeilijk om mensen te vertrouwen
14
2. Doelgroep TAnder TAnder -Beeld met de rugzak -Naar huis lopen evolueert naar… -Sms’en als ze vertrekt -Meepraten aan tafel -Op tijd komen - op school blijven -TAnder wordt veilige plaats -Er blijven werkpunten blijven maar vertrouwen is er!
15
3. Omvattende methodiek Type 3 - Anders SI BSO MPI GTB BuSO CGG ᴪ Parti- culier Time- out Arktos
16
Eén veilige centrale locatie met permanent aanbod ter plaatse Gebruik maken van bestaande structuren / initiatieven Inspelen op mogelijkheden en interesses Geen segregatie Reïntegratie 3. Omvattende methodiek
17
Individueel traject op maat van de leerling Prioritair belang van sociaal-emotionele ontwikkeling en sociale vaardigheden Om dit mogelijk te maken: BuSO opleidingsvorm 1, type 3
18
Opleidingsvorm 1, type 3: Algemene en sociale vorming (ASV) Sociaal maatschappelijke training Begeleid werken ! Niet kwalificatiegericht 3. Omvattende methodiek
19
a.Aanmelding en toeleiding b.Educatief en therapeutisch aanbod c.Werkplekleren
20
a. Aanmelding en toeleiding 1. Voortraject door laatst begeleidend CLB In kaart brengen van onderwijs- en pedagogische noden attesteerbaar voor OV 1, type 3 2. Aanmelding bij TAnder met formele aanvraag tot aanmelding door de ouders en aanmeldingsformulier door begeleidend CLB ! Aanmelding leidt niet automatisch tot inschrijven in TAnder
21
3. Ronde tafel met Jongere (en ev. vertrouwenspersoon) Ouders en/of opvoedingsverantwoordelijke Begeleidend CLB (doorverwijzer) Coördinator TA Begeleidend CLB TA RT met ≠de fasen Besluit op RT a. Aanmelding en toeleiding 1. Verkennend 2. Noden-aanbod 3. Engagement 4. Formele vraag
22
a. Aanmelding en toeleiding 4. Inschrijving Intake met coördinator Formele overeenkomsten 5. Concrete instap in TAnder Individueel In de groep
23
b. Educatief en therapeutisch aanbod Individueel traject bestaande uit verschillende (groeps)activiteiten Algemene en sociale vorming Praktijk door atelierwerking Werkplekleren … Grote flexibiliteit Gestructureerd en voorspelbaar aanbod ≠ individueel onderwijs !!
24
Permanent aanbod TA MAANDAGDINSDAGWOENSDAGDONDERDAGVRIJDAG ONTHAALASVCREAASVHuishoudelijk V’n ONTHAALASVCREAASVHuishoudelijk V’n PAUZE KOKENASVCREATIEF WERK ASVICT KOKENASVCREATIEF WERK PROJECTICT MIDDAG ATELIERSoc. V’n Mpij ATELIERSPORT ATELIERSoc. V’n Mpij ATELIERSPORT RAAD
25
Leerling X MAANDAGDINSDAGWOENSDAGDONDERDAGVRIJDAG ONTHAALASVCREAVoorbereiding BW Huishoudelijk V’n ONTHAALASVCREAVoorbereiding BW Huishoudelijk V’n PAUZE KOKENASVCREATIEF WERK Voorbereiding BW ICT PROJECTWERKTHERAPIECREATIEF WERK Voorbereiding BW ICT MIDDAG ATELIERSoc. V’n Mpij ATELIERSPORT ATELIERSoc. V’n Mpij ATELIERSPORT RAAD
26
Leerling Y MAANDAGDINSDAGWOENSDAGDONDERDAGVRIJDAG OnthaalZORGBOERCREAASVHuishoudelijk V’n OnthaalZORGBOERCREAASVHuishoudelijk V’n PAUZEZORGBOERPAUZE KOKEN ZORGBOERCREATIEF WERK ASV ICT KOKEN ZORGBOERCREATIEF WERK ASV ICT MIDDAGZORGBOERMIDDAG ATELIERZORGBOERDAGOPVANGSPORT ATELIERZORGBOER DAGOPVANGSPORT RAADZORGBOERDAGOPVANGRAAD
27
Leerling Z MAANDAGDINSDAGWOENSDAGDONDERDAGVRIJDAG ONTHAALASVPAARDEN ATELIER ASVKOKEN ONTHAALASVPAARDEN ATELIER ASVKOKEN PAUZE HOBBYCLUBASVPAARDEN ATELIER ASVKOKEN PROJECTASVPAARDEN ATELIER ASVKOKEN MIDDAG ATELIERSoc. V’n Mpij ATELIERBezoek papa ATELIERSoc. V’n Mpij ATELIERBezoek papa RAAD Bezoek papa
28
Geëngageerd team Voldoende draagkracht Intervisie – debriefing Vorming – bijscholing Bezetting aangevuld met stagiairs b. Educatief en therapeutisch aanbod
30
Grondhouding Respect – aanvaarding Veel aandacht voor zelfreflectie Visie rond omgaan met agressie Herstelgericht werken Zingeving - validering Functionele activiteiten Portfolio Beloningssystemen b. Educatief en therapeutisch aanbod
31
c. Werkplekleren Beeldvorming mogelijkheden – interesses – beperkingen Match met werkplaats Afspraken, doelstellingen en verwachtingen Start werkplek met ondersteuning van coach Permanente evaluatie en bijsturing Portfolio
32
c. Werkplekleren BSO-scholen (haartooi, publiciteit) BuSO OV2 of OV3 BuSO Ter Bank (tuin, kleuters) Freinetschool De Zevensprong Particulieren: Dierenasiel, tuinbouw,… Therapeutisch: Paardenatelier, soc. V’n Ontstressing: opvang, thuis,…
33
4. Organisatie a.Personeel b.Locatie c.Middelen d.Stuurgroep
34
a. Personeel Onderwijsuren 2 Leerkrachten 1,8 vormingsmedewerkers van Arktos Vanuit KSLeuven Coördinator ½ opvoeder Stagiairs 4 ambulante begeleidingen
35
b. Locatie Warme uitstraling School maar toch geen school Kleinschaligheid Imago Veiligheid Vital de Costerstraat voor 3 jaar
36
c. Middelen Provincie Vlaams Brabant Departement welzijn Departement Onderwijs Stad Leuven Bisdom en dekenij Sponsoraanvragen
37
Concrete bevindingen Jongeren vinden hun plek Grote voordeel van voldoende begeleiding en kleinschaligheid Op grenzen botsen Leren uit ervaringen Samenwerking Welzijn - Onderwijs is essentieel
38
Leerlingen TAnder Getuigenissen
39
Is een uniek project Nauwe samenwerking Welzijn – Onderwijs Netoverschrijdend durven denken Gemeenschappelijk gedragen Grote betrokkenheid van een hele gemeenschap Gemeenschappelijke verantwoordelijkheid TAnder
40
???
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.