De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Leisure in beeld Ontspanning in de binnenstad Welkom Tom Brands Afdeling REW Dienst RO Gemeente Apeldoorn Contact

Verwante presentaties


Presentatie over: "Leisure in beeld Ontspanning in de binnenstad Welkom Tom Brands Afdeling REW Dienst RO Gemeente Apeldoorn Contact"— Transcript van de presentatie:

1 Leisure in beeld Ontspanning in de binnenstad Welkom Tom Brands Afdeling REW Dienst RO Gemeente Apeldoorn Contact

2 Inhoud Het belang van de vrijetijdseconomie Leisure in de binnenstad Huidige situatie Conclusies 3 Scenario’s Scenario’s vergeleken Korte discussie

3 Binnenstadsvisie 2010 Levendige binnenstad Levendige binnenstad Vitale binnenstad Vitale binnenstad Centrumstad Stedendriehoek Centrumstad Stedendriehoek Een levendige stad heeft aantrekkelijke mogelijkheden voor uitgaan, kunst, cultuur, eten en drinken De stad wil daarom meer voorzieningen en evenementen, meer variatie en meer kwaliteit

4 Het belang van de vrijetijdseconomie Trends Mensen willen meer doen in minder vrije tijd Mensen willen geprikkeld worden, willen genieten, f.dfiets beleven en vanalles uitproberen Het commerciële belang van stedelijke recreatie, fffffvaak omschreven als leisure, wordt steeds manifester

5 Het belang van de vrijetijdseconomie 2 Projecten in de leisure-sfeer kunnen in praktijk een enorme bijdrage leveren aan: 1) De recreatieve aantrekkingskracht van een stad 2) Het economisch functioneren 3) Het imago naar buiten

6 Leisure in de binnenstad DOEL Bijdragen aan een levendige vitale binnenstad Bijdragen aan de ambitie om de rol van centrale stad binnen de Stedendriehoek en regio te vervullen

7 Leisure in de binnenstad 2 Wat is leisure ?

8 Leisure in de binnenstad 3 Voorzieningen & Evenementen Belevingswaarde Leisure

9 Leisure in de binnenstad 4 ‘Alle (concentraties van) permanente, openbaar toegankelijke voorzieningen t.b.v. vrijetijdsbesteding met een bovenstedelijke verzorgingsfunctie’ Voorzieningen Definitie ‘Leisure in de binnenstad’

10 Leisure in de binnenstad 5 HORECA Discotheek, kroeg, restaurant KUNST Musea, schouwburg, CKV, bibliotheek & CULTUUR ONTSPANNING Bioscoop, casino, bowling, lasergame & VERMAAK SPORT Zwembad, fitnesscentrum, sauna & HEALTH

11 Huidige situatie Aanwezige voorzieningen

12 Uitgaansmogelijkheden in Apeldoorn zijn beperkt, eenzijdig van samenstelling en van een matige kwaliteit Er is een groot bezoekerspotentieel aanwezig dat tot de doelgroep behoort binnen de Apeldoornse bevolking en binnen de regio Stedendrieohoek De invulling bepaalt echter de identiteit en de trekkracht naar de markt. Rapport Marktverkenning Intra plan (2002)

13

14 Aanwezige voorzieningen ONDERNEMERS BINNENSTAD NOORD Caterplein & omgeving Totaal aantal afgegeven vergunningen: 62 Waarvan coffeeshops:1 Waarvan restaurants & snackbars:25 Waarvan ontspanning:5 Waarvan uitgaansgelegenheden:31

15 Vergelijken Stratumseind Eindhoven Bezoekers: per weekend Totaal aantal afgegeven vergunningen: 63 Waarvan coffeeshops:2 Waarvan restaurants & snackbars:9 Waarvan ontspanning:1 Waarvan uitgaansgelegenheden:51

16 Cafés en barsApeldoorn 29

17 DiscothekenApeldoorn 31

18 RestaurantsApeldoorn 22

19 MuseaApeldoorn 10

20 BioscopenApeldoorn 27

21 Totaalscore Uitgaan & CultuurApeldoorn 29

22 Leefbaarsheidsenquete: Binnenstad !! hoe hoger de score, hoe beter de situatie

23 Apeldoorn Monitor: Binnenstad !!

24 Meer danscafés Meer variatie Grotere uitgaansgelegenheden Modernere bioscoop Meer discotheken Meer terrasjes Meer jongerenevenementen Meer voor jonger dan 21 Jongeren-enquête !!

25 Apeldoorn beschikt over een uitgaansgebied dat voornamelijk gericht is op jongeren en dit is geconcentreerd rondom het Caterplein Ontspanningsvoorzieningen zijn in zeer beperkte mate aanwezig Wanneer de stad Apeldoorn statistisch wordt vergeleken met steden van gelijke omvang blijkt dat Apeldoorn een veel lager aanbod op het gebied van vrijetijdsvoorzieningen in de binnenstad heeft Conclusies huidige situatie !!

26 Het aantal uitgaansgelegenheden en het aantal evenementen en festivals scoort onvoldoende in de leefbaarheids-enquête en de jongeren-enquête. De conclusie uit de marktanalyse is dat de uitgaansmogelijkheden beperkt zijn en kwantitatief een groot bezoekerspotentieel aanwezig is dat tot de doelgroep behoort. Er zijn te weinig publiekstrekkers in de binnenstad van Apeldoorn en het is lastig bezoekers van de attracties in de gemeente aan de binnenstad te binden. Conclusies huidige situatie 2 !!

27 1) De huidige situatie is matig 2) Er is vraag naar meer en naar verbeteringOftewel Op welke verantwoorde, kwalitatief hoogwaardige en aantrekkelijke wijze kan het aanbod op het gebied van vrijetijdsbesteding in de binnenstad van Apeldoorn verbeterd en uitgebreid worden? Dus

28 Toekomst - Bevolking Vergrijzing Groei

29 Toekomst - Dilemma / Discussie Megabioscoop Casino Mediamarkt Omnisportcentrum + Americahal Stadion AGOVV Een levendige binnenstad...?

30 Toekomst - Ambitie

31 Toekomst - Ambitie 2 Bevaarbaar Apeldoorns Kanaal Haven-Centrum Stationsplein als visitekaartje Het Secureon Levendige binnenstad HBO-onderwijs MBO-onderwijs ROC Het Omnisportcentrum AGOVV Ambitieuze stad Studentenstad Sportieve stad

32 Scenario Ambitieus Apeldoorn - Grote projecten met regionale aantrekkingskracht - Maximaal resultaat - Doelgroep = Volwassenen / ouderen Versterken huidig aanbod Paleis het Loo Orpheus Recreatie & Toerisme Veluwe

33 Ambitieus Apeldoorn Het Stationsplein - Ruimte om te vertoeven - Voordeur van de stad - Horeca

34 Ambitieus Apeldoorn Haven-Centrum - Ontspanningscluster - Casino - Bioscoop - Het Secureon

35 Ambitieus Apeldoorn Het Kanaal Terrassen aan het water Evenementen Aanlegplaatsen Museumhaven

36 Ambitieus Apeldoorn Cultuur

37 Funwarehouse Louter ‘pret’ verdeeld over diverse etages Bioscoop Winkels met betrekking op vrije tijd Eethuisjes Regionale aantrekkingskracht

38 Ambitieus Apeldoorn Kinderspeelparadijs Binnenstad heeft kinderen wat te bieden Toerisme in de regio binden aan de binnenstad Versterking Apenheul, Julianatoren, Klimbos Kinderopvang » Winkelen

39 Ambitieus Apeldoorn Stadsbrouwerij Proeflokaal Imago Regionale aantrekkingskracht » Brouwerij ‘t IJ Amsterdam

40 Scenario Studentenstad Apeldoorn Doelgroep = Studenten / Jongeren Nadruk: Horeca / Uitgaan

41 Scenario Studentenstad Apeldoorn Uitgaanscluster Het Caterplein Groter plein Betere bioscoop

42 Scenario Studentenstad Apeldoorn Meer terrassen!

43 Scenario Studentenstad Apeldoorn UITGAAN Uitstraling Ruim Kwaliteit Sfeer » Leeftijd !

44 Scenario Studentenstad Apeldoorn Internetcafés Amusement Studentenvereniging Fastfood

45 Scenario Sportstad Apeldoorn Doelgroep = Sporters Voornamelijk op eigen inwoners gericht Imago

46 Scenario Sportstad Apeldoorn City-Zwembad Fitness / Health Centrum

47 Scenario Sportstad Apeldoorn Klimhal Indoor skatepark

48 Scenario Sportstad Apeldoorn Sport Café Thema Horeca AGOVV Pub

49 Vergelijking scenario’s AmbitieusStudentenSport Voornaamste doelgroep VolwassenenJongerenSporters Imago Vergroting aanbod Variatie aanbod Regionale betekenis Waarde inwoners ++++ Waarde toerisme +++++

50 Conclusie Scenario-vergelijking Élk scenario draagt bij aan de gestelde doelen: Een levendige vitale binnenstad De ambitie om de rol van centrale stad binnen de ffStedendriehoek en regio te vervullen

51 Actie 1) Visie 2) Durf 3) Resultaatgerichte aanpak 4) Coördinatie & samenwerking

52 City Tour Rondrit Gemeente Apeldoorn langs toeristische attracties

53 “Hoe gaat u om met de vraag van jongeren naar meer uitgaansgelegenheden in de binnenstad, mede gelet op de ambitie van Apeldoorn om een studentenstad te worden?” Gemeenteraadsverkiezingen 2006

54

55

56 Bedankt voor uw aandacht! Leisure in beeld Contact

57 Leisure in beeld Contact Tom Brands Stagiair Gemeente Apeldoorn Afdeling Ruimte, Economie & Wonen Dienst Ruimtelijke Ontwikkeling Begeleidster: Tjoukje Wijnstra Student Ruimtelijke Ordening & Planologie Saxion Hogeschool Ijselland Deventer Apeldoorner.Com


Download ppt "Leisure in beeld Ontspanning in de binnenstad Welkom Tom Brands Afdeling REW Dienst RO Gemeente Apeldoorn Contact"

Verwante presentaties


Ads door Google