Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdHenriette Lambrechts Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
Leisure in beeld Welkom Ontspanning in de binnenstad
Tom Brands Afdeling REW Dienst RO Gemeente Apeldoorn Contact
2
Inhoud Het belang van de vrijetijdseconomie Leisure in de binnenstad
Huidige situatie Conclusies 3 Scenario’s Scenario’s vergeleken Korte discussie
3
Binnenstadsvisie 2010 Levendige binnenstad Vitale binnenstad
Centrumstad Stedendriehoek Een levendige stad heeft aantrekkelijke mogelijkheden voor uitgaan, kunst, cultuur, eten en drinken De stad wil daarom meer voorzieningen en evenementen, meer variatie en meer kwaliteit
4
Het belang van de vrijetijdseconomie
Trends Mensen willen meer doen in minder vrije tijd Mensen willen geprikkeld worden, willen genieten, f.dfiets beleven en vanalles uitproberen Het commerciële belang van stedelijke recreatie, fffffvaak omschreven als leisure, wordt steeds manifester
5
Het belang van de vrijetijdseconomie 2
Projecten in de leisure-sfeer kunnen in praktijk een enorme bijdrage leveren aan: 1) De recreatieve aantrekkingskracht van een stad 2) Het economisch functioneren 3) Het imago naar buiten
6
Leisure in de binnenstad
DOEL Bijdragen aan een levendige vitale binnenstad Bijdragen aan de ambitie om de rol van centrale stad binnen de Stedendriehoek en regio te vervullen
7
Leisure in de binnenstad 2
Wat is leisure ?
8
Leisure in de binnenstad 3
Voorzieningen & Evenementen Belevingswaarde
9
Leisure in de binnenstad 4
Definitie ‘Leisure in de binnenstad’ Voorzieningen ‘Alle (concentraties van) permanente, openbaar toegankelijke voorzieningen t.b.v. vrijetijdsbesteding met een bovenstedelijke verzorgingsfunctie’
10
Leisure in de binnenstad 5
HORECA Discotheek, kroeg, restaurant KUNST Musea, schouwburg, CKV, bibliotheek & CULTUUR ONTSPANNING Bioscoop, casino, bowling, lasergame & VERMAAK SPORT Zwembad, fitnesscentrum, sauna & HEALTH
11
Huidige situatie Aanwezige voorzieningen
12
Rapport Marktverkenning Intra plan (2002)
Uitgaansmogelijkheden in Apeldoorn zijn beperkt, eenzijdig van samenstelling en van een matige kwaliteit Er is een groot bezoekerspotentieel aanwezig dat tot de doelgroep behoort binnen de Apeldoornse bevolking en binnen de regio Stedendrieohoek De invulling bepaalt echter de identiteit en de trekkracht naar de markt.
14
Aanwezige voorzieningen
ONDERNEMERS BINNENSTAD NOORD Caterplein & omgeving Totaal aantal afgegeven vergunningen: Waarvan coffeeshops: 1 Waarvan restaurants & snackbars: 25 Waarvan ontspanning: 5 Waarvan uitgaansgelegenheden: 31
15
Vergelijken Stratumseind Eindhoven Bezoekers: 25.000 per weekend
Totaal aantal afgegeven vergunningen: Waarvan coffeeshops: 2 Waarvan restaurants & snackbars: 9 Waarvan ontspanning: Waarvan uitgaansgelegenheden: 51
16
Cafés en bars Apeldoorn
29
17
Discotheken Apeldoorn
31
18
Restaurants Apeldoorn
22
19
Musea Apeldoorn 10
20
Bioscopen Apeldoorn 27
21
Totaalscore Uitgaan & Cultuur Apeldoorn
29
22
Leefbaarsheidsenquete: Binnenstad !!
hoe hoger de score, hoe beter de situatie
23
Apeldoorn Monitor: Binnenstad !!
24
Jongeren-enquête !! Meer danscafés Meer variatie
Grotere uitgaansgelegenheden Modernere bioscoop Meer discotheken Meer terrasjes Meer jongerenevenementen Meer voor jonger dan 21
25
Conclusies huidige situatie !!
Apeldoorn beschikt over een uitgaansgebied dat voornamelijk gericht is op jongeren en dit is geconcentreerd rondom het Caterplein Ontspanningsvoorzieningen zijn in zeer beperkte mate aanwezig Wanneer de stad Apeldoorn statistisch wordt vergeleken met steden van gelijke omvang blijkt dat Apeldoorn een veel lager aanbod op het gebied van vrijetijdsvoorzieningen in de binnenstad heeft
26
Conclusies huidige situatie 2 !!
Het aantal uitgaansgelegenheden en het aantal evenementen en festivals scoort onvoldoende in de leefbaarheids-enquête en de jongeren-enquête. De conclusie uit de marktanalyse is dat de uitgaansmogelijkheden beperkt zijn en kwantitatief een groot bezoekerspotentieel aanwezig is dat tot de doelgroep behoort. Er zijn te weinig publiekstrekkers in de binnenstad van Apeldoorn en het is lastig bezoekers van de attracties in de gemeente aan de binnenstad te binden.
27
Oftewel Dus 1) De huidige situatie is matig
2) Er is vraag naar meer en naar verbetering Dus Op welke verantwoorde, kwalitatief hoogwaardige en aantrekkelijke wijze kan het aanbod op het gebied van vrijetijdsbesteding in de binnenstad van Apeldoorn verbeterd en uitgebreid worden?
28
Toekomst - Bevolking Groei 2020 Vergrijzing
29
Toekomst - Dilemma / Discussie
Megabioscoop Casino Mediamarkt Omnisportcentrum + Americahal Een levendige binnenstad...? Stadion AGOVV
30
Toekomst - Ambitie
31
Toekomst - Ambitie 2 Bevaarbaar Apeldoorns Kanaal Haven-Centrum Stationsplein als visitekaartje Het Secureon Levendige binnenstad Ambitieuze stad HBO-onderwijs MBO-onderwijs ROC Studentenstad Het Omnisportcentrum AGOVV Sportieve stad
32
Scenario Ambitieus Apeldoorn
- Grote projecten met regionale aantrekkingskracht - Maximaal resultaat - Doelgroep = Volwassenen / ouderen Versterken huidig aanbod Paleis het Loo Orpheus Recreatie & Toerisme Veluwe
33
Ambitieus Apeldoorn Het Stationsplein - Ruimte om te vertoeven - Voordeur van de stad - Horeca
34
Haven-Centrum - Ontspanningscluster - Casino - Bioscoop - Het Secureon
Ambitieus Apeldoorn Haven-Centrum - Ontspanningscluster - Casino - Bioscoop - Het Secureon
35
Het Kanaal Ambitieus Apeldoorn Terrassen aan het water Evenementen
Aanlegplaatsen Museumhaven
36
Ambitieus Apeldoorn Cultuur
37
Funwarehouse Louter ‘pret’ verdeeld over diverse etages Bioscoop
Ambitieus Apeldoorn Funwarehouse Louter ‘pret’ verdeeld over diverse etages Bioscoop Winkels met betrekking op vrije tijd Eethuisjes Regionale aantrekkingskracht
38
Kinderspeelparadijs Binnenstad heeft kinderen wat te bieden
Ambitieus Apeldoorn Kinderspeelparadijs Binnenstad heeft kinderen wat te bieden Toerisme in de regio binden aan de binnenstad Versterking Apenheul, Julianatoren, Klimbos Kinderopvang » Winkelen
39
Stadsbrouwerij Proeflokaal Imago Regionale aantrekkingskracht
Ambitieus Apeldoorn Stadsbrouwerij Proeflokaal Imago Regionale aantrekkingskracht » Brouwerij ‘t IJ Amsterdam
40
Scenario Studentenstad Apeldoorn
Doelgroep = Studenten / Jongeren Nadruk: Horeca / Uitgaan
41
Scenario Studentenstad Apeldoorn
Uitgaanscluster Het Caterplein Groter plein Betere bioscoop
42
Scenario Studentenstad Apeldoorn
Meer terrassen!
43
Scenario Studentenstad Apeldoorn
UITGAAN Uitstraling Sfeer Ruim Kwaliteit » Leeftijd !
44
Scenario Studentenstad Apeldoorn
Studentenvereniging Internetcafés Fastfood Amusement
45
Scenario Sportstad Apeldoorn
Doelgroep = Sporters Voornamelijk op eigen inwoners gericht Imago
46
Scenario Sportstad Apeldoorn
City-Zwembad Fitness / Health Centrum
47
Scenario Sportstad Apeldoorn
Klimhal Indoor skatepark
48
Scenario Sportstad Apeldoorn
Thema Horeca Sport Café AGOVV Pub
49
Vergelijking scenario’s
Ambitieus Studenten Sport Voornaamste doelgroep Volwassenen Jongeren Sporters Imago +++ + ++ Vergroting aanbod Variatie aanbod Regionale betekenis Waarde inwoners Waarde toerisme
50
Conclusie Scenario-vergelijking
Élk scenario draagt bij aan de gestelde doelen: Een levendige vitale binnenstad De ambitie om de rol van centrale stad binnen de ffStedendriehoek en regio te vervullen
51
Actie 1) Visie 2) Durf 3) Resultaatgerichte aanpak 4) Coördinatie & samenwerking
52
City Tour Rondrit Gemeente Apeldoorn langs toeristische attracties
53
Gemeenteraadsverkiezingen 2006
“Hoe gaat u om met de vraag van jongeren naar meer uitgaansgelegenheden in de binnenstad, mede gelet op de ambitie van Apeldoorn om een studentenstad te worden?”
56
Bedankt voor uw aandacht!
Leisure in beeld Bedankt voor uw aandacht! Contact
57
Leisure in beeld Tom Brands
Stagiair Gemeente Apeldoorn Afdeling Ruimte, Economie & Wonen Dienst Ruimtelijke Ontwikkeling Begeleidster: Tjoukje Wijnstra Student Ruimtelijke Ordening & Planologie Saxion Hogeschool Ijselland Deventer Apeldoorner.Com Contact
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.