De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Doel:aan het eind van de avond weet u meer over de gang van zaken in groep 4/5 Voorstelrondje Voorstellen klassenouder (s) Eerste indruk van de groep.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Doel:aan het eind van de avond weet u meer over de gang van zaken in groep 4/5 Voorstelrondje Voorstellen klassenouder (s) Eerste indruk van de groep."— Transcript van de presentatie:

1

2 Doel:aan het eind van de avond weet u meer over de gang van zaken in groep 4/5 Voorstelrondje Voorstellen klassenouder (s) Eerste indruk van de groep Biebouder Communie groep 4 Lijst controleren

3

4 • Groep 4 • vloeiend en vlot: blz. • rekenen: week les • spelling: week les • pauze • fruit eten/voorlezen • spelling afmaken • schrijven: blz. • technisch lezen: les • vrij lezen • taalactiviteiten: dag 2: • tekenen/handvaardigheid

5 • Groep 5 • vrij lezen • rekenen: week les • schrijven:blz. • pauze • fruit eten/ voorlezen • begr.lezen ABCDE Ik begrijp • spelling: week les • weektaak • vloeiend en vlot: blz. • taal: week dag 1 • aardrijkskunde: thema les • muziek

6 Voor groep 4: 4x in de week starten we met vloeiend en vlot: 15 min. Groep 5 gaat dan vrij lezen ‘s Middags is het andersom: groep 5: 4 x vloeiend en vlot: 15 min. Groep 4: vrij lezen

7 Nieuwe methode:WIG • Automatiseren • Instructie hele groep • Verlengde instructie of weektaak • Er wordt gewerkt in 3 niveaus

8 • In de eerste les : aanbieden nieuwe categorie en dictee • Tweede les: Of verlengde instructie, of zelfstandig aan het werk met de categorie van de eerste les. • luisterwoorden: kip • regelwoorden: a/aa, k/kk • weetwoorden: ei/ij

9 • Methodisch leren schrijven • Pengreep • Zithouding • Werkverzorging: al het andere schrijfwerk

10 • Werken in 3 niveaus: • Groep geel: risicolezer: volgt alle instructie • Groep groen: methodevolger: volgt gedeeltelijke instructie • Groep blauw: snellere lezer: werkt zelfstandig in de Estafetteloper • Veel kilometers maken!!

11 • Kinderen leren actief lezen: wat doe ik voor, tijdens en na het lezen om een tekst goed te begrijpen? • Eerste les :Leeshuis klassikale instructie • Tweede les: ABCDE … ik begrijp het: groep groen en geel. Groep blauw: leeskaarten

12 Taaljournaal: naast klassikale lessen ook eigen keuze werk in activiteitenboek We besteden veel aandacht aan woordenschat Thuis veel lezen!!

13 Kinderen leren woordbetekenissen voor een groot deel doordat ze de woorden horen en zelf gaan gebruiken. Hierbij is de rol van de volwassenen om hen heen heel belangrijk. Wat kunt u doen? • benoem veel woorden • lees veel voor • bekijk platenboeken • leg veel woorden uit • laat kinderen veel lezen • zing liedjes • kijk informatieve kinderprogramma’s zoals jeugdjournaal en klokhuis • speel informatieve spelletjes op de computer of tablet

14 Hoe kunt u dat doen? • Vraag wat een woord betekent. (En vraag niet: “Ken je dit woord?” Een kind zal dan al snel ja zeggen..) • Vraag je kind of hij dit woord al eens eerder heeft gehoord. • Kom nog eens op een woord terug als u het weer ergens tegenkomt. • Help je kind de verbanden te leggen. ‘Dit is net als toen..’ Weet je nog dat we in een boekje lazen over.., hier zie je een …’ Het kennen van veel woorden is essentieel voor de verdere schoolontwikkeling van een kind. Door het kennen van veel woorden, profiteert het kind optimaal bij de andere vakken. Woordenschat is de basis!

15 Nieuwe methode: Argus Clou • Geschiedenis • Aardrijkskunde • Natuur en techniek

16 Kapstokregels: • We zorgen er voor dat het in en om de school veilig is voor iedereen • Wees beleefd tegen iedereen en luister naar elkaar • Geef iedereen de mogelijkheid om te leren • We gaan zorgvuldig met elkaars spullen en de spullen van de school om • We zorgen er voor dat onze school er netjes en verzorgd uitziet • Conflicten, we lossen ze op.

17 • Tekenen • Handvaardigheid • Drama • Muziek

18 • Maandag spelles, donderdag toestellenles ( studenten) • Douchen: niet verplicht, maar wel aanbevolen! • Graag een briefje wanneer uw kind niet mee kan gymmen. • Geen sieraden!

19 Boekbesprekingen: Een keer in het jaar houden de kinderen een boekbespreking over een zelfgekozen boek. Spreekbeurten: Eén keer per jaar alleen een spreekbeurt – een tweede mag met iemand samen

20 -Gesprekje over weekend -Helpers (en andere klusjes) -Eten en drinken: niet teveel -Verjaardagen (liever geen kauwgum) -Schooltelevisie -Verschillende excursies en voorstellingen -Computergebruik: spelling, rekenen, internet -Luizen: na iedere vakantie wordt er gecontroleerd -Huiswerk na overleg

21 Hier kunt u belangrijke informatie van onze groep vinden We geven hier ook aan met welke onderdelen van de lessen we bezig zijn.

22 Wij hopen er een leuk, gezellig en leerzaam jaar van te maken! Leerkrachten groep 4 en 5


Download ppt "Doel:aan het eind van de avond weet u meer over de gang van zaken in groep 4/5 Voorstelrondje Voorstellen klassenouder (s) Eerste indruk van de groep."

Verwante presentaties


Ads door Google