De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Kwaliteitsborging? Natuurlijk is dat goed geregeld! Conferentie Kwaliteitsnetwerk 03-10-2013 Servicepunt examinering mbo Nelleke Lafeber Halvard Jan Hettema.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Kwaliteitsborging? Natuurlijk is dat goed geregeld! Conferentie Kwaliteitsnetwerk 03-10-2013 Servicepunt examinering mbo Nelleke Lafeber Halvard Jan Hettema."— Transcript van de presentatie:

1 Kwaliteitsborging? Natuurlijk is dat goed geregeld! Conferentie Kwaliteitsnetwerk Servicepunt examinering mbo Nelleke Lafeber Halvard Jan Hettema

2 Aanleiding aandacht voor kwaliteitsborging • MBO Raad: start in 2012 project Focus op standaarden in Examinering, in samenspraak met OCW, SBB en Excenter • Ministerie OCW: samen met mbo-veld investeren in kwaliteitsverbetering en standaardisering van processen • Onderwijsverslag 2012: 49% kwaliteit onderzochte mbo examens onvoldoende aangetoond • Gezamenlijk doel: Kwaliteit mbo-examens is onomstreden

3 • Ondersteuning van mbo-scholen bij verbetering van de kwaliteit van beroepsgerichte examens door: – Helpdesk, kennisdeling en kennismakelaar – Informatie over examenthema’s, wettelijke kaders/regels – Goede voorbeelden delen – Serviceproducten en conferenties Doel Servicepunt examinering mbo

4 Aan de slag met serviceproducten Nu beschikbaar: • Procesarchitectuur 1.0 (uit eerder project) • Beschrijving/scan examentaken (BET/SET) • Kritische succesfactoren voor goede examenkwaliteit Binnenkort beschikbaar: • Digitale procesarchitectuur 2.0 • Kostenmodel examinering

5 Procesarchitectuur Examinering website procesarchitectuur

6 Beschrijving Examentaken (BET) • Zes examentaken die examenorganisatie moet uitvoeren – Construeren – Vaststellen – Beoordelen – Managen – Monitoren en kwaliteit bewaken – Beroep behandelen • Doel: zicht krijgen op deskundigheid • Gecompleteerd met eenvoudige scan examentaken (SET)

7

8 Kritische succesfactoren voor goede examenkwaliteit (KSF) • Kritische succesfactoren voor goede examenkwaliteit (poster en brochure) – Benoemen van uitgangspunten (wat?) – Benoemen van indicatoren in een checklist (hoe?) – Aantoonbaar resultaat

9 En uw organisatie...? Individueel: • Kies één processtap van de procesarchitectuur uit de brochure ‘Kritische succesfactoren’ • Bepaal hoe dat bij jouw op school is geregeld/uitgevoerd? • Waar ben je trots op? • Wat zie je als verbeterpunt? In groepjes: • Wissel ervaringen uit. • Bepaal samen tip’s en top’s. Plenair: • Wat neem je mee?

10 In gesprek • Interviewer, geïnterviewde, observator (tijdbewaker) • Nabespreking • Bevindingen noteren • Bepaal je TOP en TIP • Wat ga je ermee doen?

11 Dank! Voor vragen of opmerkingen:


Download ppt "Kwaliteitsborging? Natuurlijk is dat goed geregeld! Conferentie Kwaliteitsnetwerk 03-10-2013 Servicepunt examinering mbo Nelleke Lafeber Halvard Jan Hettema."

Verwante presentaties


Ads door Google