De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

S o p h i e r o t t e v e e l & s a n d r a s t a l l i n g a 2010 De pleegouder-pleegkind interventie De PPI pleegzorgsymposium 10 juni 2010, s rotteveel,

Verwante presentaties


Presentatie over: "S o p h i e r o t t e v e e l & s a n d r a s t a l l i n g a 2010 De pleegouder-pleegkind interventie De PPI pleegzorgsymposium 10 juni 2010, s rotteveel,"— Transcript van de presentatie:

1 s o p h i e r o t t e v e e l & s a n d r a s t a l l i n g a 2010 De pleegouder-pleegkind interventie De PPI pleegzorgsymposium 10 juni 2010, s rotteveel, s stallinga

2 s o p h i e r o t t e v e e l & s a n d r a s t a l l i n g a 2010 Programma van de workshop Inhoud: 1.Inleiding en welkom 2.Uitleg onderzoek 3.Theoretische achtergrond 4.Uitleg interventie 5.Implementatie binnen onze organisatie 6.Opleiding PPI-ers

3 s o p h i e r o t t e v e e l & s a n d r a s t a l l i n g a 2010 Onderzoeker H.W.H. van Andel Dimence, divisie Jeugd en Autisme Coördinatoren: C. Brok, SPV M. de Zeeuw, klinisch psycholoog

4 s o p h i e r o t t e v e e l & s a n d r a s t a l l i n g a 2010 Ondersteuning onderzoek Universiteit Groningen Dr. J. Strijker Prof. dr. E.J. Knorth Universiteit Nijmegen Prof. dr. R.J van der Gaag

5 s o p h i e r o t t e v e e l & s a n d r a s t a l l i n g a 2010 Meewerkende pleegzorg instellingen Friesland Flevoland Overijssel Utrecht

6 s o p h i e r o t t e v e e l & s a n d r a s t a l l i n g a 2010 Vraagstelling onderzoek: Verbetert/ optimaliseert de relatie tussen pleegouder en pleegkind door de interventie? Treedt door de interventie ook een vermindering van symptomen en/of stress op bij het kind? Voelen pleegouders zich extra gesteund?

7 s o p h i e r o t t e v e e l & s a n d r a s t a l l i n g a 2010 Stress Chronische of sociale stress is een zeer ernstige en bedreigende vorm van stress voor het jonge opgroeiende kind.

8 s o p h i e r o t t e v e e l & s a n d r a s t a l l i n g a 2010 Film

9 s o p h i e r o t t e v e e l & s a n d r a s t a l l i n g a 2010 De PPI is gericht op drie niveaus: 1.pleegouder(s) 2.Pleegkind 3.Het pleeggezin/de relatie tussen gezinsleden

10 s o p h i e r o t t e v e e l & s a n d r a s t a l l i n g a 2010 Inclusie: Kinderen van 0-4 jaar die vallen in de risicogroep Kinderen die langer dan een half jaar in het huidige pleeggezin blijven wonen

11 s o p h i e r o t t e v e e l & s a n d r a s t a l l i n g a 2010 onderzoeksmiddelen Studenten van de Universiteit Groningen doen een voor- en een nameting Zij gebruiken daarvoor de volgende meetinstrumenten: Vragenlijsten: •IBQ/ITSEA (afhankelijk vd leeftijd kind) •NOSI •Cortisol meting •Video-opname beoordeeld met EAS-schalen

12 s o p h i e r o t t e v e e l & s a n d r a s t a l l i n g a 2010

13 Kernbegrippen PPI Veiligheid en emotionele beschikbaarheid: Sensitiviteit en reflectie Veilige relatie: Cirkel van Veiligheid en Vertrouwen Onveilige gehechtheid Desorganisatie in de ouder-kind relatie

14 s o p h i e r o t t e v e e l & s a n d r a s t a l l i n g a 2010 Veiligheid en emotionele beschikbaarheid Emotionele beschikbaarheid is het vermogen van de ouder om de signalen van het kind goed en tijdig te begrijpen en hun gedrag hierop aan te passen Ingrediënten: Sensitiviteit: gevoelig zijn voor de signalen van het kind Reflectie: het vermogen om na te kunnen denken over jezelf en de ander

15 s o p h i e r o t t e v e e l & s a n d r a s t a l l i n g a 2010 Gevolgen van emotionele beschikbaarheid Zelfvertrouwen en plezier bij ouder en kind: Een veilige relatie is een plezierige relatie Gezonde sociale relaties Stabiliteit en veerkracht in het reageren op gebeurtenissen

16 s o p h i e r o t t e v e e l & s a n d r a s t a l l i n g a 2010

17

18 Sessie 1: Wie is mijn pleegkind? Vaardigheden: -Observeren -Accepteren van gevoelens Videofragment: positieve momenten

19 s o p h i e r o t t e v e e l & s a n d r a s t a l l i n g a 2010

20 PPI verbetert observatievaardigheden van pleegouders PPI verbetert de acceptatie van gevoelens van pleegouders naar hun kind en zichzelf

21 s o p h i e r o t t e v e e l & s a n d r a s t a l l i n g a 2010 Sessie 2: Hoe kun je veilig zijn? Vaardigheid: -Aandachtig zijn Videofragment: stressmomenten

22 s o p h i e r o t t e v e e l & s a n d r a s t a l l i n g a 2010 Sessie 3: Troosten bij woedebuien en afwezigheid Vaardigheden: -Kalmeren -Repareren Filmopname

23 s o p h i e r o t t e v e e l & s a n d r a s t a l l i n g a 2010 Sessie 4: Hoe reageert mijn pleegkind? Vaardigheid: -Observeren van tekenen van onveiligheid en trauma Videofragment: signalen van onveiligheid of stress

24 s o p h i e r o t t e v e e l & s a n d r a s t a l l i n g a 2010

25

26

27 Sessie 5: Hoe kan ik vertrouwen geven? Vaardigheden: -Helpen -Opletten Videofragment: positieve aspecten waar pleegouders bron van vertrouwen zijn

28 s o p h i e r o t t e v e e l & s a n d r a s t a l l i n g a 2010 Sessie 6: De rest van het pleeggezin en je eigen valkuilen Vaardigheid: -Samenwerken Videofragment: een kracht en een valkuil in de samenwerking tussen pleegouders

29 s o p h i e r o t t e v e e l & s a n d r a s t a l l i n g a 2010 film Yolanthe 1;06 jaar oud

30 s o p h i e r o t t e v e e l & s a n d r a s t a l l i n g a 2010 •Wat gaat er om in het hoofd van het pleegkind; wat denkt en voelt ze? Waar zie je dat aan haar lijf? Zie je (kleine) signalen van stress bij haar? •Wat gaat er om in het hoofd van pleegmoeder; wat denkt en voelt ze? Waar zie je dat aan? •Welke cirkel van Veiligheid en Vertrouwen lijkt van toepassing te zijn op deze pleegmoeder en –dochter ?

31 s o p h i e r o t t e v e e l & s a n d r a s t a l l i n g a 2010 Implementatie binnen de Rading •Aantal PPI medewerkers +investering per week •Scheiding pleegzorgbegeleiding en PPI-begeleiding •Introductie PPI bij ouders, pleegouders, plaatser al vanaf het eerste contact met de Rading •Schriftelijke toestemming ouders direct in afstemmingsgesprek •Zowel in langdurige als in crisisplaatsingen •PPI of VIB bij startende plaatsingen

32 s o p h i e r o t t e v e e l & s a n d r a s t a l l i n g a 2010 Opleiding PPI-medewerkers •1 daagse cursus gegeven door H. van Andel, Marilene de Zeeuw en Carla Brok •Tweemaandelijkse intervisie met een andere pleegzorginstelling olv H. van Andel en C. Brok/M. de Zeeuw •Afgewisseld met tweemaandelijks intern PPI overleg •Handboek Pleegouder-Pleegkind Interventie voor pleegzorgmedewerkers •Boek “Er zijn voor de Kind” van M. de Zeeuw en C. Brok


Download ppt "S o p h i e r o t t e v e e l & s a n d r a s t a l l i n g a 2010 De pleegouder-pleegkind interventie De PPI pleegzorgsymposium 10 juni 2010, s rotteveel,"

Verwante presentaties


Ads door Google