De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Hechting bij kinderen met een autistisch stoornis en een verstandelijke handicap Wijnroks, L. (2003). Hechting bij kinderen met een autistische stoornis.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Hechting bij kinderen met een autistisch stoornis en een verstandelijke handicap Wijnroks, L. (2003). Hechting bij kinderen met een autistische stoornis."— Transcript van de presentatie:

1 Hechting bij kinderen met een autistisch stoornis en een verstandelijke handicap
Wijnroks, L. (2003). Hechting bij kinderen met een autistische stoornis en een verstandelijke handicap. Kind & Adolescent Praktijk, 3(3), DOI /BF

2 Inleiding Vroeger: Recente studies:
Autistische kinderen  vermogen missen om hechting te vormen Recente studies: Autistische kinderen/ kinderen met verstandelijke beperking  hechting met verzorgers Minder duidelijkheid  kwaliteit hechting

3 De eerste gehechtheidsrelatie en de kwaliteit van de gehechtheidsrelatie
hechting = ontwikkeling affectieve band gehechtheidsrelatie kinderen  eerst gehechtheidsrelatie dan kwaliteit aanduiden. Hechtingsfiguur

4 De eerste gehechtheidsrelatie en de kwaliteit van de gehechtheidsrelatie
Typen gehechtheidsrelatie: Type A: angstig vermijdend gehecht  kind geen vertrouwen in de beschikbaarheid van de hechtingsfiguur en vermijdt contact.  geen gevoel van veiligheid en geborgenheid. Type B: veilig gehecht  kind vertrouwen in de beschikbaarheid van de hechtingsfiguur en vindt nabijheid van ouder prettig.  gevoel van veiligheid en geborgenheid

5 De eerste gehechtheidsrelatie en de kwaliteit van de gehechtheidsrelatie
Type C: angstig ambivalent gehecht  kind onzeker over de beschikbaarheid van de hechtingsfiguur en is boos en angstig, zelfs in de nabijheid van de hechtingsfiguur.  geen gevoel van veiligheid en geborgenheid.

6 De kwaliteit van de hechting bij kinderen met een autistische stoornis
Klassieke A-B-C verdeling Meerderheid  D-Classificatie Gedesorganiseerde of gedesoriënteerde reactiepatroon = geen doelgericht reactiepatroon = ouder  bron gevaar en onrust  bron reduceren angst  kind niet weten hoe reageren

7 De kwaliteit van de hechting bij kinderen met een autistische stoornis
Autisme en gedesorganiseerde gehechtheid Probleem in innerlijk werkmodel  meer moeite met opbouw D-classificatie gegeven aan kinderen met combinatie van autisme en verstandelijke beperking

8 schema Hechting Onveilig gehecht Angstig vermijdend gehecht
Angstig ambivalent gehecht Veilig gehecht Gedesorganiseerde gehechtheid reactie schema

9 Het Utrechtse onderzoek
Onduidelijkheid over D-Classificatie Reactiepatroon of symptoom Onderscheid hechtingsgedrag Stressvolle situatie en ontspannen situaties

10 Het Utrechtse onderzoek
Resultaten: Kinderen verstandelijke beperking  achterstand sociaal-emotionele ontwikkeling. kinderen met een autistische stoornis en een verstandelijke beperking scoren hoger op contact vermijden dan kinderen met alleen een verstandelijke beperking


Download ppt "Hechting bij kinderen met een autistisch stoornis en een verstandelijke handicap Wijnroks, L. (2003). Hechting bij kinderen met een autistische stoornis."

Verwante presentaties


Ads door Google