De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

 Vroeger: › Autistische kinderen  vermogen missen om hechting te vormen  Recente studies: › Autistische kinderen/ kinderen met verstandelijke beperking.

Verwante presentaties


Presentatie over: " Vroeger: › Autistische kinderen  vermogen missen om hechting te vormen  Recente studies: › Autistische kinderen/ kinderen met verstandelijke beperking."— Transcript van de presentatie:

1

2  Vroeger: › Autistische kinderen  vermogen missen om hechting te vormen  Recente studies: › Autistische kinderen/ kinderen met verstandelijke beperking  hechting met verzorgers › Minder duidelijkheid  kwaliteit hechting

3  Eerste gehechtheidsrelatie: › hechting = ontwikkeling affectieve band gehechtheidsrelatie › kinderen  eerst gehechtheidsrelatie dan kwaliteit aanduiden. › Hechtingsfiguur

4  Typen gehechtheidsrelatie: › Type A: angstig vermijdend gehecht  kind geen vertrouwen in de beschikbaarheid van de hechtingsfiguur en vermijdt contact.  geen gevoel van veiligheid en geborgenheid. › Type B: veilig gehecht  kind vertrouwen in de beschikbaarheid van de hechtingsfiguur en vindt nabijheid van ouder prettig.  gevoel van veiligheid en geborgenheid

5 › Type C: angstig ambivalent gehecht  kind onzeker over de beschikbaarheid van de hechtingsfiguur en is boos en angstig, zelfs in de nabijheid van de hechtingsfiguur.  geen gevoel van veiligheid en geborgenheid.

6  Klassieke A-B-C verdeling  Meerderheid  D-Classificatie › Gedesorganiseerde of gedesoriënteerde reactiepatroon = geen doelgericht reactiepatroon = ouder  bron gevaar en onrust  bron reduceren angst  kind niet weten hoe reageren

7  Autisme en gedesorganiseerde gehechtheid › Probleem in innerlijk werkmodel  meer moeite met opbouw › D-classificatie gegeven aan kinderen met combinatie van autisme en verstandelijke beperking

8 schema

9  Onduidelijkheid over D-Classificatie › Reactiepatroon of symptoom  Onderscheid hechtingsgedrag › Stressvolle situatie en ontspannen situaties

10  Resultaten: › Kinderen verstandelijke beperking  achterstand sociaal-emotionele ontwikkeling. › kinderen met een autistische stoornis en een verstandelijke beperking scoren hoger op contact vermijden dan kinderen met alleen een verstandelijke beperking


Download ppt " Vroeger: › Autistische kinderen  vermogen missen om hechting te vormen  Recente studies: › Autistische kinderen/ kinderen met verstandelijke beperking."

Verwante presentaties


Ads door Google