De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Praktijk trillingisolatie nabij spoorwegen Jan Keijzer LBP|SIGHT BV Jan Keijzer LBP|SIGHT BV

Verwante presentaties


Presentatie over: "Praktijk trillingisolatie nabij spoorwegen Jan Keijzer LBP|SIGHT BV Jan Keijzer LBP|SIGHT BV"— Transcript van de presentatie:

1 Praktijk trillingisolatie nabij spoorwegen Jan Keijzer LBP|SIGHT BV Jan Keijzer LBP|SIGHT BV

2 Appartementencomplex De Pelikaan te Heemstede Trillingen en laagfrequent geluid ten gevolge van treinverkeer

3 Wonen naast het spoor slecht voor het gehoor ?

4 Te behandelen punten bouwproject “De Pelikaan te Heemstede” Door Jan Keijzer van LBP|SIGHT: • inventarisatie van de situatie • metingen • normering te stellen eisen • berekening trillingen en contactgeluid Door Dick Slooten van Delta-L: • engineering • te treffen maatregelen • controle tijdens het bouwen • conclusie »duur 30 minuten/ca. 40 dia’s

5 Spoor Leiden - Haarlem

6

7 • Appartementen, 250 meter, 3 lagen, ruim 100 woningen • Villa’s totaal ca. 50 stuks • Appartementengebouwen met ca. 50 woningen Wat gaat er gebouwd worden?

8 Toekomstige locatie appartementen, relatie tot het spoor

9 Eisen trillingen volgens SBR-richtlijn “B” A1 : maximale streefwaarde effectieve trillingssnelheid v max [mm/s] A2 : hoogste streefwaarde voor de maximale waarde A3 : streefwaarde voor het kwadratisch gemiddelde

10 Wat is laagfrequent (contact)geluid? • de Wet geluidhinder (33 dB) • laagfrequent geluid Vercammen 3-10% curve • NSG-richtlijn gebaseerd op de 90% gehoordrempel • GWR-richtlijn laagfrequent infrageluid Eisen laagfrequent contactgeluid

11 Eisen laagfrequent geluid volgens GWR

12 Trillingmetingen

13

14

15 Metingen en bewerkingen Statistiek en overdacht factoren: •grootste effectieve waarde V eff, max, stat. •gemeten snelheid en mogelijke snelheid •afstand 36 meter naar ruim 10 meter •opslingering / demping gebouw •type passagierstreinen, versus goederentreinen

16 Meetpunt MetingenToetsingswaarden Streefwaarden hinder Beoordeling van: V max V per A1A1 A2A2 A3A3 Voldoet In zowel de dag-, avond periode Gebouw op staal 0,170,060,100,40,05niet Gebouw op palen 0,100,05 0,100,40,05wel In de nachtperiode Gebouw op staal 0,390,090,100,20,05niet Gebouw op palen 0,270,09 0,100,20,05niet Uitkomsten trillingen na bewerking

17 Metingen en bewerkingen Aanvullende factoren laagfrequent contactgeluid: •standaardruimte kleinst mogelijke afmetingen •meest kritische ruimte •de afstraalgraad Q •de absorptie van deze ruimte

18 Uitkomsten laagfrequent contactgeluid

19 Metingen en berekeningen Resumé uitkomsten: •Trillingen bepaald: A 1= 0,27 moet zijn 0,1 verschil 8,6 dB bij 16 Hz •Laagfrequent geluid bepaald: 88 dB lineair moet zijn 80 dB, verschil 8 dB bij 16 Hz

20 Mogelijkheden beperking trillingen •Aanpassingen aan het spoor (speciale railconstructie spooroptimalisatie materieel, aanpassen snelheid treinverkeer) •Afstandvergroting van het spoor heeft een positieve invloed op de trillingoverdracht •De maatregelen bij de ontvanger, verzwaring van de fundatie van de woningen •Toepassing dempende maatregelen in het gebouw

21 Keuze principemaatregel

22 Principemaatregel isolatie bij grondgebonden woningen

23 Principe maatregel van isolatie bij parkeergarage

24 Maatregelen ter beperking van de trillingen • Wens: demping minimaal 9 dB bij 16 Hz • Mogelijke afveer frequentie gebouw: ? 8 Hertz.

25 •Hoe vindt de engineering plaats, wat is de werkwijze? •Hoe wordt het product(en) geleverd? •Is er assistentie tijdens het plaatsen en zo ja hoe dan? •Is er controle tijdens uitvoering van werkzaamheden en zo ja hoe dan? •Welke garanties zijn er ten aanzien van de werking maatregelen? •Welke garanties zijn er ten aanzien van levensduur materialen? •Grove raming (binnen 15%) van kosten voor de maatregelen, per KN en totaal voor het aangegeven gebied. •Grove raming (binnen 15%) van de kosten voor de maatregelen indien de belasting 10% hoger is (demping op kelderniveau). •Zijn er verder nog punten die van belang zijn om genoemd te worden. Keuze leverancier dempers (vragen)

26 Keuze leverancier dempers •Fabrikant 3, de gewenste ervaring ? •Fabrikant 2, gewenste belastbaarheid ? •Fabrikant 1, …………

27 de heer Slooten van Delta-L neemt het stokje over Delta-L b.v. Specialist in geluid en trilling beheersing – Nunspeet Bouwakoestiek – isolatie van gebouwen – intelligent maatwerk

28 Inhoud Bouwakoestiek – isolatie van gebouwen – intelligent maatwerk •CDM toepassingen trillingisolatie •Bepaling belasting en materiaalkeuze •Projecten en foto’s •Fouten tijdens uitvoering •Voorlichting bouwplaats •Inspectie •Controle •Conclusie

29 CDM-CHR Veerisolator Afveerfrequentie 4-5 Hz

30 Praktijkfoto CDM-CHR

31 Praktijkfoto CDM-CHR in fundering

32 CDM-CHR-BOX Voorgespannen veerbox Afveerfrequentie 2,5-4 Hz

33 Foto CDM-CHR-BOX

34 Praktijkfoto CDM-CHR-BOX

35 CDM-CAS-BOX Voorgespannen elastomeer box Afveerfrequentie 6-10 Hz

36 CDM-SEB SEB Trillingdemper Afveerfrequentie 6-10 Hz

37 CDM-SEB Praktijk

38

39 Material Data Sheet: CDM-83

40 Project Heemstede

41

42

43

44

45

46

47

48

49

50

51 Project Stadspoort West

52

53

54

55

56

57

58

59 De invering dempers zijn gemeten op assen: op rood spoorzijde blauw achterzijde Invering

60 Controle tijdens het bouwen

61 Er zijn trillingmetingen verricht in: In woning 23 (grond gebonden) In woning 73 (boven parkeergarage) Trillingmetingen

62 Vanaf 12 uur in woning 73 boven garage dominante frequentie ca. 9 Hz

63 Vanaf 12 uur in woning 23 grondgebonden dominante frequentie ca. 10 Hz

64 Kort door de bocht Communicatie •metingen •berekeningen •grenswaarden •maatregelen •begeleiding bouw •meten statisch/dynamisch •conclusie

65 Einde presentatie Dank voor uw aandacht!

66 en.. rustig wonen langs het spoor !


Download ppt "Praktijk trillingisolatie nabij spoorwegen Jan Keijzer LBP|SIGHT BV Jan Keijzer LBP|SIGHT BV"

Verwante presentaties


Ads door Google