De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

1 achtergronden L den en L night Paul de Vos, DHV Ruimte en Mobiliteit.

Verwante presentaties


Presentatie over: "1 achtergronden L den en L night Paul de Vos, DHV Ruimte en Mobiliteit."— Transcript van de presentatie:

1 1 achtergronden L den en L night Paul de Vos, DHV Ruimte en Mobiliteit

2 13 december 20052 inhoud •waarom uniformering ? •eisen aan (nieuwe) dosismaat •kenmerken nieuwe dosismaat •omrekenen L etm naar L den •verschillen van verschillen •wanneer toepassen •welke meet- en rekenmethoden •conclusies

3 13 december 20053 Waarom harmonisatie? L AX L 10 L Aeqpassage L Amax •vergelijkbaarheid van dosis •vergelijkbaarheid van normstelling • van land tot land • van bron tot bron L etm Ke BKL PNL L Afm L peak MKM L DN TEL

4 13 december 20054 Eisen aan een uniforme dosismaat •duidelijk, eenduidig •effectgerelateerd •Hinder……………… •Slaapverstoring…... Veronderstellingen: •A-weging •energie-equivalent •EU-gedrag t.o.v. geluid (wg 2) •EU gedrag over het etmaal L den L night

5 13 december 20055 bezwaren  A-weging  Equivalent of incidenteel • 1 goederentrein in de nacht of 10 in de nacht • 1 trein van 30 wagens of 10 van 3 • 1 Concorde of 30 737’s • 1 brommer van 80 of een airco van 48 • 1 TGV met 300 km/u of 1 MagLev met 500 km/u hinder slaapverstoring

6 13 december 20056 Equivalent niveau

7 13 december 20057 Naar soundscapes?

8 13 december 20058 Gedrag over het etmaal

9 13 december 20059 Gedrag over het etmaal (2)

10 13 december 200510 Indeling van het etmaal 7.00 19.00 23.00 7.00 Dag AvondNacht NB. lidstaten hebben keuze

11 13 december 200511 Straffactoren 30 0 10 20 40 veronderstelling: •gelijke percentages gehinderden

12 13 december 200512 Straffactoren (2) 30 0 10 20 40 Straffactoren 5 en 10 dB(A)

13 13 december 200513 Etmaalwaarde 30 0 10 20 40 •gelijke percentages gehinderden MAX

14 13 december 200514 Etmaalwaarde 30 0 10 20 40 •gelijke percentages gehinderden MAX

15 13 december 200515 formules L den is het tijdgewogen gemiddelde van de periode-bestrafte equivalente geluid- niveaus L etm is het maximum van de periode- bestrafte equivalente geluidniveaus L etm = max (L dag ; L avond + 5; L nacht + 10) dB(A)

16 13 december 200516 Vergelijking L den met L etm 30 0 10 20 40 MAX L den Getalswaarde L den altijd  L etm

17 13 december 200517 verschillen ordegrootte verschillen L den - L etm •continuebedrijf -4 dB(A) •dagbedrijf-3 dB(A) •rijksweg-2 dB(A) •goederenlijn-4 dB(A) •klein luchtvaartterrein: -7 dB(A) Let op: •Rijksweg: L etm (dag,nacht)  L etm (dag, avond,nacht)

18 13 december 200518 Verschillen tussen verschillen “opvulruimte” van de etmaalwaarde gaat bij L den verloren ! 30 0 10 20 40 MAX L den2 L den1

19 13 december 200519 Luchtvaart Luchtvaartlawaai grote luchtvaart: •verdubbelling aantal vluchten leidt tot Ke + 6 L den + 3 •ook geluid onder 65 dB(A) meenemen Luchtvaartlawaai kleine luchtvaart: •JAARgemiddelde i.p.v. 10 lawaaïigste dagen

20 13 december 200520 Reken- en meetmethodes  Als L eq (dag), L eq (avond) en L eq (nacht) bekend zijn, zijn L den en L night te berekenen  Geen nieuwe rekenmethodes nodig  Wél avondwaarde toevoegen (extra werk)

21 13 december 200521 Normen en grenswaarden in oude Wgh Relatie met grenswaarden: 1) Normneutraal •groeiruimte •maatregelen nog afdoende •meer ruimtebeslag van zones 2) Ruimteneutraal •hogere waarden aanpassen •overgangsregeling •veel administratieve rompslomp 3) Hinderneutraal •nog meer rompslomp

22 13 december 200522 Nieuwe dosismaten, conclusies •verschil in grootheid voor NL niet te groot •geen eenduidige relatie eq den, omrekenen nodig •verschillen bij toe- of afname: regeling nodig •verschil in grenswaardestelling nodig


Download ppt "1 achtergronden L den en L night Paul de Vos, DHV Ruimte en Mobiliteit."

Verwante presentaties


Ads door Google