De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

1 achtergronden L den en L night Paul de Vos, DHV Ruimte en Mobiliteit.

Verwante presentaties


Presentatie over: "1 achtergronden L den en L night Paul de Vos, DHV Ruimte en Mobiliteit."— Transcript van de presentatie:

1 1 achtergronden L den en L night Paul de Vos, DHV Ruimte en Mobiliteit

2 13 december inhoud •waarom uniformering ? •eisen aan (nieuwe) dosismaat •kenmerken nieuwe dosismaat •omrekenen L etm naar L den •verschillen van verschillen •wanneer toepassen •welke meet- en rekenmethoden •conclusies

3 13 december Waarom harmonisatie? L AX L 10 L Aeqpassage L Amax •vergelijkbaarheid van dosis •vergelijkbaarheid van normstelling • van land tot land • van bron tot bron L etm Ke BKL PNL L Afm L peak MKM L DN TEL

4 13 december Eisen aan een uniforme dosismaat •duidelijk, eenduidig •effectgerelateerd •Hinder……………… •Slaapverstoring…... Veronderstellingen: •A-weging •energie-equivalent •EU-gedrag t.o.v. geluid (wg 2) •EU gedrag over het etmaal L den L night

5 13 december bezwaren  A-weging  Equivalent of incidenteel • 1 goederentrein in de nacht of 10 in de nacht • 1 trein van 30 wagens of 10 van 3 • 1 Concorde of ’s • 1 brommer van 80 of een airco van 48 • 1 TGV met 300 km/u of 1 MagLev met 500 km/u hinder slaapverstoring

6 13 december Equivalent niveau

7 13 december Naar soundscapes?

8 13 december Gedrag over het etmaal

9 13 december Gedrag over het etmaal (2)

10 13 december Indeling van het etmaal Dag AvondNacht NB. lidstaten hebben keuze

11 13 december Straffactoren veronderstelling: •gelijke percentages gehinderden

12 13 december Straffactoren (2) Straffactoren 5 en 10 dB(A)

13 13 december Etmaalwaarde •gelijke percentages gehinderden MAX

14 13 december Etmaalwaarde •gelijke percentages gehinderden MAX

15 13 december formules L den is het tijdgewogen gemiddelde van de periode-bestrafte equivalente geluid- niveaus L etm is het maximum van de periode- bestrafte equivalente geluidniveaus L etm = max (L dag ; L avond + 5; L nacht + 10) dB(A)

16 13 december Vergelijking L den met L etm MAX L den Getalswaarde L den altijd  L etm

17 13 december verschillen ordegrootte verschillen L den - L etm •continuebedrijf -4 dB(A) •dagbedrijf-3 dB(A) •rijksweg-2 dB(A) •goederenlijn-4 dB(A) •klein luchtvaartterrein: -7 dB(A) Let op: •Rijksweg: L etm (dag,nacht)  L etm (dag, avond,nacht)

18 13 december Verschillen tussen verschillen “opvulruimte” van de etmaalwaarde gaat bij L den verloren ! MAX L den2 L den1

19 13 december Luchtvaart Luchtvaartlawaai grote luchtvaart: •verdubbelling aantal vluchten leidt tot Ke + 6 L den + 3 •ook geluid onder 65 dB(A) meenemen Luchtvaartlawaai kleine luchtvaart: •JAARgemiddelde i.p.v. 10 lawaaïigste dagen

20 13 december Reken- en meetmethodes  Als L eq (dag), L eq (avond) en L eq (nacht) bekend zijn, zijn L den en L night te berekenen  Geen nieuwe rekenmethodes nodig  Wél avondwaarde toevoegen (extra werk)

21 13 december Normen en grenswaarden in oude Wgh Relatie met grenswaarden: 1) Normneutraal •groeiruimte •maatregelen nog afdoende •meer ruimtebeslag van zones 2) Ruimteneutraal •hogere waarden aanpassen •overgangsregeling •veel administratieve rompslomp 3) Hinderneutraal •nog meer rompslomp

22 13 december Nieuwe dosismaten, conclusies •verschil in grootheid voor NL niet te groot •geen eenduidige relatie eq den, omrekenen nodig •verschillen bij toe- of afname: regeling nodig •verschil in grenswaardestelling nodig


Download ppt "1 achtergronden L den en L night Paul de Vos, DHV Ruimte en Mobiliteit."

Verwante presentaties


Ads door Google