De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

’Meer met lucht en verkeer’ presenteert Geluid voor verkeerskundigen Chrétienne Verhoeff (Agentschap NL) Utrecht 28 oktober 2010.

Verwante presentaties


Presentatie over: "’Meer met lucht en verkeer’ presenteert Geluid voor verkeerskundigen Chrétienne Verhoeff (Agentschap NL) Utrecht 28 oktober 2010."— Transcript van de presentatie:

1 ’Meer met lucht en verkeer’ presenteert Geluid voor verkeerskundigen Chrétienne Verhoeff (Agentschap NL) Utrecht 28 oktober 2010

2 Inhoud 1.Geluid, hinder en gezondheid 2.Regelgeving 3.Modellen 4.Kruispunten, rotondes en drempels 5.Maatregelen

3 1. Geluid, hinder en gezondheid

4 Gevoel voor de decibel 0 dBgehoordrempel 20 dBstille slaapkamer 40 dBnormale woonkamer 60 dBgespreksniveau 80 dBdrukke verkeersweg op 10 m 100 dBdisco 120 dBpijngrens Verschil van 3 dB is hoorbaar Twee keer zo luid = + 10 dB Alexander Graham Bell

5 2. Regelgeving Maat voor geluidbelasting ‘gemiddeld’ etmaal L den = Level day, evening, night (dB) geen straffactor voor dagperiode( 7.00 – uur) straffactor 5 dB voor avondperiode( uur) straffactor 10 dB voor nachtperiode( uur) Goede voorspeller van hinder en gezondheidseffecten

6 Wetten Wet geluidhinder (Wgh) beschermt woningen- bij aanleg/wijziging wegen, of - bij woningbouw nabij wegen uitgezonderd: 30-km wegen en woonerven streefwaarde: 48 dB, hogere waarde mogelijk Wet ruimtelijke ordening (Wro) Soms beschouwen geluid nodig ivm goede ruimtelijke ordening

7

8 3. Modellen Gebaseerd op Reken- en meetvoorschrift geluidhinder 2006 Standaard Rekenmethode I (SRMI) vereenvoudigde methode Standaard Rekenmethode II (SRMII) grotere afstanden en reflecties Aftrek artikel 110g Wgh 2 dB als snelheid >= 70 km/uur 5 dB als snelheid < 70 km/uur

9 Standaard Rekenmethode I Auto’s per uurdag: 40Auto’s per uur avond: 20 nacht: 10 Snelheid: 50 km/u Wegdektype: DAB 11/16 (referentie wegdek) Afstand tot midden weg: 25 m Lden = 50 dB

10 Meeting Moods Meeting moods Lden dB

11 4. Kruispunten, rotondes en drempels Optrekcorrectie = max(kruispuntcorrectie, obstakelcorrectie,0) SRMI: Kruispuntcorrectie = 1,4 + 0,01 p − 0,01 a(dB) Obstakelcorrectie= 0,65 + 0,004p − 0,007a(dB) p =percentage middelzware- en zware motorvoertuigen [%] a =afstand tot waarneempunt [m]

12 5. Maatregelen Effect 1. Minder verkeerHalvering: 3 dB 2. Snelheidsverlaging10 km/uur: 1 dB 3. Kleiner aandeel vrachtwagensHalvering: 2-3 dB maar > 80 km/u: 1 dB 4. Geluidarm wegdek2-3 dB 5. Geluidschermenhoogte 1,5 mmax. 5 dB 3 m5-10 dB 6 mmax. 15 dB

13 Nog meer maatregelen bron: inventarisatie PSS 6.Stille banden effect 2-3 dB 7.In-car apparatuur 8.Alternatieve brandstoffen 9.Gebiedsgerichte maatregelen 10.Gedrag

14 Betrek uw geluidcollega op tijd! Bron:

15


Download ppt "’Meer met lucht en verkeer’ presenteert Geluid voor verkeerskundigen Chrétienne Verhoeff (Agentschap NL) Utrecht 28 oktober 2010."

Verwante presentaties


Ads door Google