De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Universiteit Twente / ASPARi

Verwante presentaties


Presentatie over: "Universiteit Twente / ASPARi"— Transcript van de presentatie:

1 Universiteit Twente / ASPARi
meten = weten maar verbinden = beter Frank Bijleveld Universiteit Twente / ASPARi

2 Context Meten = weten ≠ genoeg
Om uitvoeringsproces te professionaliseren als geheel, moeten we verbinden (data, mensen, organisaties, werkpraktijken, ervaring, etc.) ASPARi: Organisaties verbinden Deze presentatie: Praktijkvoorbeelden Kern: Verbinden en inzicht in samenhang krijgen

3 Voorbeeld 1: Walsovergangen
Uitwisselen aantal walsovergangen alle walsen HAMM, Bomag, Trimble, Topcon (eigen clouds) Praktijk = combinatie van materieel

4 Voorbeeld 2: Temperatuur
Temperatuur en afkoeling meten en uitwisselen Linescanner + GPS + Afkoelingscurven

5 Voorbeeld 3: Dichtheid Oplossingen HAMM, Bomag, Trimble, Topcon Dichtheid: Zand/fundering ≠ asfalt Meting van stijfheden, dus sterk temp-afhankelijk Absoluut of progressie? Communicatie vaak moeilijk Robotisering en automatisch doorzenden dichtheid?

6 Voorbeeld 3: Logistiek - bouwplaats
Logistiek – ASM Modellen om # trucks beter te voorspellen ≠ praktijk Communicatie ASM en trucks?

7 Voorbeeld 2: Lab – praktijk
Relatie lab – praktijk

8 Voorbeeld 3: Feedback en leren
Nu: Lange individuele leercycli Toekomst: Organisatie – leren Bijvoorbeeld: Lab over geboorde kernen: Systematisch of alleen bij incidenten Werkvoorbereiding: # vrachtauto’s? Hoeveelheid productie en gevolgen kwaliteit Meten, inzicht en bewustzijn vergroten

9 Verbinden vakgenoten Platform: 51 vakmensen van 8 wegenbouwbedrijven
Leuk: Team, resultaat, afwisselend, zelfstandig Kern voor kwaliteit: continue proces, goede voorbereiding, communicatie essentieel Onderwijs beperkt, gedateerd, gefragmenteerd Meningen over ideale uitvoeringsstrategieën verschillen significant  overleg en labonderzoek Zorgen: Weinig tijd en ruimte, nieuwe mengsels zonder instructies, data interpreteren zonder context

10 Conclusie Dus meten = weten ≠ genoeg We kunnen dit niet overlaten aan alleen ON, leveranciers, asfaltploeg, UT, etc. Veel technologieën beschikbaar Veel variabiliteit zichtbaar Maar om kwaliteitsslag te kunnen maken, moeten we als geheel professionaliseren


Download ppt "Universiteit Twente / ASPARi"

Verwante presentaties


Ads door Google