De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

IDEE • Binnen de context wiskunde verliezen kinderen vaak het vertrouwen in hun vermogen tot wiskundig.

Verwante presentaties


Presentatie over: "IDEE • Binnen de context wiskunde verliezen kinderen vaak het vertrouwen in hun vermogen tot wiskundig."— Transcript van de presentatie:

1

2

3 IDEE • Binnen de context wiskunde verliezen kinderen vaak het vertrouwen in hun vermogen tot wiskundig denken • MovingMath biedt middelen om dit vertrouwen terug te winnen • geen nieuwe wiskunde methode Wiskunde aantrekkelijk maken door het te kaderen binnen een context uit het dagelijks leven is ok, maar KEER HET OOK EENS OM Maak kinderen bewust van het feit dat ze vaker dan ze denken wiskunde spontaan gebruiken buiten een wiskundige context

4 Waar komt die angst vandaan? Mythe test

5 Waar komt die angst vandaan? Mythe test

6 Waar komt die angst vandaan? Mythe test • De mythe van…  de gave  de genderverschillen  het rassenverschil  het hoofdrekenen  de logica  sport en kunst  sport en kunst • en dan zijn er nog de … Tibetanen : je hebt het of je hebt het niet : meisjes < jongens : afrikaan < aziaat < blank : goed in rekenen dus ook in wiskunde : sporters en kunstenaars zijn niet wiskundig : begrijpen van concepten

7 Waar komt die angst vandaan? Mythe test • De mythe van…  de gave  de genderverschillen  het rassenverschil  het hoofdrekenen  de logica  sport en kunst  sport en kunst • en dan zijn er nog de … Tibetanen : je hebt het of je hebt het niet : afrikaan < aziaat < blank : sporters en kunstenaars zijn niet wiskundig : geen signif. verschil : denkpatronen centraal, niet rekenen : begrijpen van concepten

8 Waar komt die angst vandaan? Mythe test • De Tibetanen

9 Waar komt die angst vandaan? Mythe test • De Tibetanen

10 Waar komt die angst vandaan? Klasgesprek  Waarom vind je dat persoon X beter wiskunde kan dan persoon Y  Wat is een cliché  Waar komen onze ideeën over wie al dan niet goed wiskunde kan vandaan  Hoe voelen we er ons zelf bij om in een hokje geduwd te worden  Wie ken je die tegen alle clichés in toch wiskundig is (kan zoekopdracht zijn)

11 Waar komt die angst vandaan? Math anxiety • Begrip  gevoel van spanning, hulpeloosheid, mentale desorganisatie en demotivatie  ontstaat wanneer men zich ervan bewust is dat men wiskundige problemen moet oplossen.  onderzoek bevestigt significante relatie tussen wiskunde-angst en wiskundige prestaties • Oorzaken  omgevingsfactoren (ervaringen)  intellectuele factoren (talent)  persoonlijke factoren (attitude, zelfvertrouwen) met leerkrachten, in klas talent voor abstract denken leerstijl

12 LOS de vragen 1 tot 5 OP, NOTEER het antwoord, OMCIRKEL hoe jij je daarbij gevoeld hebt en geef een SCORE die aangeeft hoe zeker je bent van je oplossing. Betekenis van de symbolen:  : Ik vind het leuk  : Ik ben een beetje zenuwachtig  : Ik ben heel zenuwachtig  : Ik vind het helemaal niet leuk Betekenis van de score Ik betwijfel of ik dat goed kan oplossen Dat kan ik zeker WEL goed oplossen Dat kan ik zeker NIET goed oplossen Math anxiety test Waar komt die angst vandaan?

13 Waar is het vertrouwen heen? Self efficacy • Wie is goed in… zingen quizzen Computer hardware repareren Franse taal dansen kaartlezen

14 Waar is het vertrouwen heen? Self efficacy • Begrip  Geloof in eigen capaciteiten en doeltreffendheid om een bepaalde taak tot een goed einde te brengen  Inschatting van eigen kunnen verschilt van opdracht tot opdracht. (kaartlezen, toonvast zingen, een computerprogramma installeren, een bouwplan lezen, tekenen, raadsel oplossen)  Beeld van eigen deskundigheid bepaalt hoe sterk iemand gelooft in eigen capaciteiten.  Kan in sterke mate verschillen van de werkelijke prestaties

15 LOS de vragen 1 tot 5 OP, NOTEER het antwoord, OMCIRKEL hoe jij je daarbij gevoeld hebt en geef een SCORE die aangeeft hoe zeker je bent van je oplossing. Betekenis van de symbolen:  : Ik vind het leuk  : Ik ben een beetje zenuwachtig  : Ik ben heel zenuwachtig  : Ik vind het helemaal niet leuk Betekenis van de score Ik betwijfel of ik dat goed kan oplossen Dat kan ik zeker WEL goed oplossen Dat kan ik zeker NIET goed oplossen Self efficacy test Waar is het vertrouwen heen?

16 Self efficacy gevolgen • cognitieve proces • motivatie proces • affectieve proces • selectie proces

17 Self efficacy oplossingen Waar is het vertrouwen heen? • Succesvol overwinnen van obstakels • Spiegelen van een model (Bandura en modelling) • Sociale overtuiging • Somatische en emotionele toestand

18 Self efficacy oplossingen Waar is het vertrouwen heen? • people’s level of motivation, affective states and actions are based more on what they believe than on what is objectively true

19

20 DOELGROEP 10- tot 14-jarige meisjes en jongens die graag dansen en bewegen en ervan overtuigd zijn dat ze niet abstract en wiskundig kunnen denken

21 HOE  Vertrekken vanuit dans  Intuïtief en spontaan gebruik maken van wiskunde • Richting • Schalen • Spiegelen • Combinatieleer • Reken- en tekenregels • Breuken (ritme) • …

22 OPBOUW • ritmespel • verhaal • uitdaging • dans abstract noteren (abstraheren) • inoefenen • toonmoment • reflectie naar wiskunde

23 • doel: • wiskundig communiceren • abstraheren • schematiseren • schema’s lezen en vervolledigen • voorspellen op basis van bestaande regels • werken met formules • 1 handdruk = rechterhand schudden • rode handschoen (of sticker) aan rechterhand • per 4 samen VOORBEELD 1 De handshake dans

24 • inleidend verhaal • voorbeeld: soorten handdrukken • met gestrekte arm • met gebogen arm • met linkerhand erbij • op muziek, telkens in maten van 8 • met een traag en een sneller ritme VOORBEELD 1 De handshake dans

25 • HOEVEEL unieke handdrukken met: • 2 personen • 3 personen • 4 personen • 5 personen • 6 personen VOORBEELD 1 De handshake dans

26 TEKENEN (schematiseren) • 2 personen • 3 personen • 4 personen VOORBEELD 1 De handshake dans

27 • 2 personen = 1 • 3 personen = 3 • 4 personen = 6 VOORBEELD 1 De handshake dans

28 5 personen = 6 personen = VOORBEELD 1 De handshake dans 10 15

29 VOORBEELD 2 De gekke ochtenddans • wat doe je als je ‘s ochtends wakker wordt • noteer de bewegingen op een dobbelsteen • schrijf de dans neer • dans!

30 ONDERZOEK MASTERPROEF (Ugent) ONDERZOEK bij 750 leerlingen in 58 testscholen • BACHELORPROEF OSO om MovingMath ook “op de bank” te kunnen gebruiken

31 RESULTAAT • Boek over MovingMath, met o.a. lesfiches, uitgeverij Garant • Website • MovingMath soiree op 18 en 25 maart 2010 in Gent • lerarencongressen in 2009 en 2010

32 Inhoud boek • • Math anxiety en self efficacy : • feiten en oorzaken • oplossingen • Effect van MovingMath: wet. onderzoek bij >700 kinderen en jongeren • Lesfiches: 30 volledig uitgewerkte lessen • Handleiding voor uitwisseling via YouTube

33 Opbouw lesfiches • 1. Koppeling naar leerinhouden 2. Ritmespel als opwarmer 3. Een danswijzer met variaties 4. Uitgewerkt Voorbeeld 5. Reflectie naar wiskundige vaardigheden en wiskunde 6.Achtergrondinformatie bij het thema van de dans

34 Dansfiches •

35 Dansfiches •

36 Dansfiches •

37 Dansfiches •

38 Dansfiches •

39 Dansfiches •

40 MovingMath: small is all Wat is het NIET?En Wat dan WEL? VOLLEDIG LESUURKEUZE 15 MIN TOT 50 VERVANGING WISKUNDELESSENAANVULLING, APETIZER, SYNTHESE WISKUNDIG STERKE KLASSENBRUIKBAAR IN 3 DE GRAAD LAGER, 1 ste LEERJAAR A EN B MUST VOOR ALLE LEERLINGENAANBOD VOOR WIE HET LEUK VINDT (bv. via hoekenwerk) MUST VOOR ALLE LEERKRACHTENVOOR WIE ER ZELF IN GELOOFT

41 MovingMath: small is all


Download ppt "IDEE • Binnen de context wiskunde verliezen kinderen vaak het vertrouwen in hun vermogen tot wiskundig."

Verwante presentaties


Ads door Google