De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Businesscase Instrument voor toegevoegde waarde sturing Jos Smits Principal Adviseur M&I/Partners.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Businesscase Instrument voor toegevoegde waarde sturing Jos Smits Principal Adviseur M&I/Partners."— Transcript van de presentatie:

1 Businesscase Instrument voor toegevoegde waarde sturing Jos Smits Principal Adviseur M&I/Partners

2 De 7 stappen van een business case 1. Wat is je doel? 2. Wat is je uitgangssituatie? 3. Wat zijn je scenario’s? 4. Wat zijn je baten? 5. Wat zijn je lasten? 6. Wat is de maatschappelijke toegevoegde waarde? 7. Wat zijn de risico’s? 8. De businesscase als sturingsintrument

3 Stap 1: Het Doel Het doel van een ICT-samenwerkingsverband is divers. Financiële én niet financiële motieven spelen een rol. De belangrijkste zijn:  Lagere kosten  Versnelling van innovatie  Ontzorgen  Verbeteren dienstverlening

4 Stap 2: De uitgangssituatie Benchmark 2012

5 Stap 3: Scenario's

6 Stap 4: De baten

7 Stap 5: De lasten

8 Stap 6: Maatschappelijk toegevoegde waarde BaselineScenario 1Scenario 2 Ontzorging Kwaliteit dienstverlening Kosten Innovatie

9 Stap 7: De risico’s

10 Stap 8: Sturen op maatschappelijke toegevoegde waarde

11 Tot slot, de 7 valkuilen ICT-samenwerking 1. startsituatie te rooskleurig voorstellen 2. niet vanuit scenario’s denken 3. doorlooptijd te kort nemen 4. impact van risico’s onderschatten 5. kosten van het SSC onderschatten 6. eenzijdig sturen op de kosten 7. vergeten aandacht te geven aan de baten Een goede Business Case is een uitstekend sturingsinstrument om de 7 valkuilen te voorkomen


Download ppt "Businesscase Instrument voor toegevoegde waarde sturing Jos Smits Principal Adviseur M&I/Partners."

Verwante presentaties


Ads door Google