De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Loopbanen in het Secundair Onderwijs (LiSO) Infosessie voor scholen.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Loopbanen in het Secundair Onderwijs (LiSO) Infosessie voor scholen."— Transcript van de presentatie:

1 Loopbanen in het Secundair Onderwijs (LiSO) Infosessie voor scholen

2 Inhoud presentatie 1.Voorstelling LiSO-team 2.Algemene doelstelling 3.Welke scholen? 4.Wat verwacht LiSO van scholen? 5.Wat mogen scholen van LiSO verwachten? 6.Vragen, opmerkingen en suggesties 2

3 1. Voorstelling LiSO-team 3 Promotor: Bieke De Fraine Co-promotoren: Jan Van Damme, Karine Verschueren, Katja Petry, Sarah Gielen, Loes Vandenbroecke, Mieke Van Houtte, Jean Pierre Verhaeghe Onderzoeksmedewerkers: Eef Stevens Ine Van Droogenbroeck Ilka Fidlers Catharina Custers

4 2. Algemene doelstelling De doelstelling van het longitudinaal onderzoek “Loopbanen in het Secundair Onderwijs” (LiSO) bestaat erin: • een beschrijving te geven van de (verschillen in) schoolloopbanen en ontwikkeling van leerlingen vanaf het eerste jaar tot het einde van het secundair onderwijs, • een verklaring te bieden voor de individuele verschillen in schoolloopbanen, • waarbij gekeken wordt naar leerlingkenmerken en naar de invloed van gezinskenmerken enerzijds en school-, leerkracht- en klaskenmerken anderzijds. 4

5 3. Welke scholen? 5

6 • Regionale steekproef • 20 gemeenten: Aarschot, Berlaar, Boom, Bornem, Duffel, Haacht, Heist-op-den-Berg, Kapelle-op-den-Bos, Keerbergen, Kontich, Lier, Mechelen, Niel, Onze-Lieve-Vrouw-Waver, Puurs, Rotselaar, Sint- Katelijne-Waver, Tildonk, Vilvoorde en Willebroek • Scholen van alle koepels: VSKO, GO!, OVSG, Steiner, POV • Meer dan 100 scholen (op basis van instellingsnummer) • Zowel scholen van het voltijds gewoon secundair onderwijs als scholen van het buitengewoon secundair onderwijs • Bijna leerlingen in het eerste jaar van de eerste graad 6

7 4. Wat verwacht LiSO van scholen? 7 • Alle leerlingen die in september 2013 in het eerste leerjaar van het secundair onderwijs zitten = LiSO-proefgroep • LiSO-proefgroep wordt gevolgd tot einde secundair onderwijs • Er wordt rekening gehouden met alle mogelijke trajecten (zittenblijven, schoolverandering, latere instroom, schoolverlaters,…) • Wie wordt bevraagd: 1)Leerlingen 2)Leerkrachten: klastitularis, vakleerkracht, schoolteam 3)Directie 4)Ouders 5)Administratie

8 4. Wat verwacht LiSO van scholen? 8 • Toets wiskunde (niet in BuSO) • Toets Nederlands ‘Begrijpend lezen’ • Toets Frans (niet in BuSO) • Vragenlijst ‘non-cognitieve uitkomsten’: – Welbevinden, academisch zelfconcept, interesses, studiekeuzeproces, engagement,… – Niet alles altijd – Aangepast bij BuSO • Altijd op het einde van het schooljaar, behalve in het eerste LiSO-jaar (begin + einde schooljaar) • Elke toets = 1 à 2 lestijden / 1 x per jaar (behalve 1 ste jaar) 1. Leerlingen

9 4. Wat verwacht LiSO van scholen? 9 • Vragenlijst voor klastitularissen – Leerkrachtinschatting van elke leerling – 1x per jaar, 5 à 10 minuten per leerling • Vragenlijst voor vakleerkrachten Nederlands, wiskunde en Frans – Over klaspraktijk – 1x per jaar, ca. 30 minuten • Vragenlijst voor schoolteam – Over schoolcultuur, samenwerking met de ouders, schoolfunctioneren,… – 1x in eerste graad + 1x in bovenbouw, ca. 30 minuten 2. Leerkrachten

10 4. Wat verwacht LiSO van scholen? 10 • Vragenlijst over: – vorming van leerkrachten – nascholingsbeleid – organisatie interne werkgroepen – organisatie inspraak binnen de school – evaluatiebeleid – personeelsbeleid – … • 1x in eerste graad + 1x in bovenbouw, ca. 1 uur 3. Directie

11 4. Wat verwacht LiSO van scholen? 11 • Vragenlijst over: – gezinskenmerken – studiekeuzeproces – onderwijsverwachtingen – … • 1x voor elke leerling 4. Ouders

12 4. Wat verwacht LiSO van scholen? 12 • Informatie over de leerlingen: – persoonsgegevens – indeling in klassen – vakkenpakketten – … • Informatie over klastitularissen en vakleerkrachten • Compatibiliteit met Informat, Broekx, WISA • Voorafgaand aan bevragingen 5. Administratie

13 5. Wat mogen scholen van LiSO verwachten? 13 1)Schoolfeedbackrapporten 2)Vorming/Studiedagen/Onderzoeksrapporten 3)Vertrouwelijke omgang met alle data

14 14 • Samenwerking met Centrum voor Schoolfeedback: • Rapport over prestaties Nederlands, wiskunde en Frans – Eerste rapporten → instroom – Volgende rapporten → leerwinst • Elke school eigen rapport (vertrouwelijk) • Vergelijking met referentiegroep van gelijkaardige scholen • Kort op de bal: zo snel mogelijk na toetsafname • Instrument voor interne kwaliteitszorg 1. Schoolfeedbackrapporten 5. Wat mogen scholen van LiSO verwachten?

15 15 • Vormingsmoment om schoolfeedbackrapporten te interpreteren en te gebruiken in de eigen school • Studiedagen over de resultaten van LiSO • Globale verklaringsmodellen zullen ontwikkeld worden door o.m. doctoraatsstudenten: onderzoekrapporten beschikbaar • LiSO-nieuwsbrief 2. Vorming/Studiedagen/Onderzoeksrapporten 5. Wat mogen scholen van LiSO verwachten?

16 16 • Alle data worden vertrouwelijk behandeld: – aangifte Commissie voor de Bescherming van de Persoonlijke Levenssfeer – toestemming deelname zal op gepaste manier worden gevraagd • Resultaten van de eigen school zijn ook alleen beschikbaar voor de eigen school • Onderzoekers/overheid: steeds geanonimiseerde data 3. Vertrouwelijke omgang met data 5. Wat mogen scholen van LiSO verwachten?

17 6. Vragen, opmerkingen en suggesties 17

18 18 Contacteer ons: Loopbanen in het Secundair Onderwijs Eef Stevens Coördinator LiSO Centrum voor Onderwijseffectiviteit en -Evaluatie KU Leuven Dekenstraat 2 / Leuven tel. +32 / of Website:


Download ppt "Loopbanen in het Secundair Onderwijs (LiSO) Infosessie voor scholen."

Verwante presentaties


Ads door Google