De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Beroepsverhalen van leraren en het verweer van onderwijs.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Beroepsverhalen van leraren en het verweer van onderwijs."— Transcript van de presentatie:

1 Beroepsverhalen van leraren en het verweer van onderwijs

2

3 Overzicht 1.Motivatieverlies in onderwijs: verwering van het lerarenberoep 2.Beroepsverhalen en de weerstand van leraren 3.De pedagogische relatie: kern van het lerarenberoep 4.Waardevol teambeleid 5.Teambeleid en repedagogisering van onderwijs

4 1. Motivatieverlies in onderwijs •Waslander (RUG): motivatiecrisis bij leraren •Analyse van deze motivatiecrisis –De pedagogische ambitie van leraren –Motiverende beroepskern (Sleegers, Klaassen RUN) –Druk op pedagogische ambitie •Schaalvergroting •Verzakelijking •Technocratie •Schoolleiderschap in de fuik van verzakelijking •Pedagogisch isolement van leraren (stoplap voor pedagogische verlegenheid in de samenleving (Motivaction, De grenzeloze generatie))

5

6 2. Beroepsverhalen en de weerstand van leraren •Research naar onderwijsvernieuwing (Van den Berg): praktijkexpertise van de leraar •Onderwijskunde (Kelchtermans, Leuven): beroepservaringen als bron van praktijkexpertise •Persoonlijkheidspsychologie (H. Hermans): waarderen als basis van persoonlijkheid •Schoolontwikkeling (C. Hermans, C. Bakker): scholen opbouwen als gemeenschap vanuit waardevolle beroepservaringen van leraren

7 3. De pedagogische relatie: kern van het lerarenberoep •Het nieuwe leren –Fundering op nieuwsgierigheid –Waarderen als basis voor nieuwsgierigheid •Pedagogie van waarderen –Pedagogie in de school: waarderen en kennisontwikkeling –De pedagogische relatie •Waardegericht •Ongelijkwaardig •Gericht op ontwikkeling •Interactief •Delen van beroepsherinneringen uit pedagogische situaties: oriëntatie voor ontwikkeling van pedagogische waardegemeenschappen in teams

8 4. Waardevol teambeleid •De valkuil van teams •Het team als pedagogische waardegemeenschap –Pedagogie als basis van beleid –Delen van waardevolle beroepsherinneringen –Opbouwen van pedagogisch framework –De vier kernwaarden van het Maartens pedagogiseren •Initiatief nemen •Succes ervaren •Respect tonen •Verantwoordelijkheid nemen

9 5. Teambeleid en repedagogisering van onderwijs •Teambeleid afstemmen op ontwikkelingsfase van de leerlingen van het team •Ontwikkelingslijnen in pedagogisch beleid van de teams: Teamverbindend pedagogisch beleid •De vier kernwaarden in de verschillende fasen van pedagogisch handelen •Pedagogische knelpunten voor een school met internationale pretenties: Achterhuis, Barbel, Klein, Lemaire, muren en hekken …

10


Download ppt "Beroepsverhalen van leraren en het verweer van onderwijs."

Verwante presentaties


Ads door Google