De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De supermarkt als belangrijkste verkoopppunt van alcohol: een analyse van de huidige rol van de supermarkt in het alcoholbeleid Fieke Franken Onderzoekscoördinator.

Verwante presentaties


Presentatie over: "De supermarkt als belangrijkste verkoopppunt van alcohol: een analyse van de huidige rol van de supermarkt in het alcoholbeleid Fieke Franken Onderzoekscoördinator."— Transcript van de presentatie:

1 De supermarkt als belangrijkste verkoopppunt van alcohol: een analyse van de huidige rol van de supermarkt in het alcoholbeleid Fieke Franken Onderzoekscoördinator Lokaal Alcoholbeleid Ede, 20 september 2012

2 Inhoud •Alcoholverkoop in de supermarkt •Nalevingsonderzoek in supermarkten •Effecten van verschillende interventies in de supermarkten (20 jaar grens, age viewers) •Rol van toezicht ten aanzien van de naleving in supermarkten

3 Wat drinkt de Nederlander? Bron: diverse bronnen

4 Waar koopt de Nederlander? Bron: diverse bronnen

5 Waar kopen jongeren? De jongeren geven aan alcohol te kopen in: • levensmiddelenzaken (76%) • cafés/discotheken (46%) • sportkantines (2%) • cafetaria’s (1%) Bron: Intraval (2011)

6 Nalevingsonderzoek: De methode mystery-shopping Mystery shoppers van 15 jaar bezoeken sportkantines, supermarkten, horeca, slijterijen, jongerencentra en cafetaria’s.

7 Naleving leeftijdsgrenzen in Nederland (2005) Bron: Drank kopen kent geen leeftijd, 2006

8 Naleving leeftijdsgrenzen in Nederland (2011) Bron: Alcoholverkoop aan jongeren. Een landelijke nalevingsonderzoek (2011)

9 20 jaar actie CBL •Om zeker te weten dat een koper oud genoeg is om alcohol aan te mogen verkopen, vraagt de kassamedewerker aan klanten onder de 20 jaar naar legitimatie wanneer zij alcohol kopen. •Wanneer een jongere onder de 20 zijn of haar legitimatie niet laat zien, mag de alcohol of tabak ook niet meegegeven worden. •Het is een brancheafspraak waaraan iedere supermarkt zich gecommitteerd heeft.

10 Cijfers CBL onderzoek Totaal 160 bezoeken: 80 bezoeken voor invoering van actie en 80 bezoeken na invoering CBL actie (effectmeting) •Naleving voor: 23% •Naleving na: (effectmeting) 30% •Bij 54% vd jongeren werd niet om het ID gevraagd •Bij 38% dat het ID werd gecheckt werd toch alcohol verkocht • Bron: Nog geen 20 jaar? Laat je legitimatie zien!”,Universiteit Twente (2009)

11 Age viewer systeem Hoe werkt het systeem: controle op afstand. Cijfers onderzoek HEM aankooppogingen. Naleving van 96% bij systeem en naleving van 12 % bij reguliere verkoop (tabak) 2.Bij 10 aankopen bij de HEM-kassa moest de jongere zijn of haar ID-kaart laten zien. Dit resulteerde in een 100% naleving (alcohol) 3.VWS onderzoek: 100% naleving 1) Shop Floor Compliance with Age Restrictions for Tobacco Sales: Remote Versus In-Store Age Verification (2009) 2) Effectiviteit HEM controlesystematiek ter verbetering van de naleving van de leeftijdsgrenzen (2010)

12 Effect van toezicht op naleving van de leeftijdsgrenzen (regio Rivierenland)

13 Hoe vaak moet je handhaven? De verkooppunten moeten minimaal 4 keer per jaar worden gecontroleerd op de naleving van de leeftijdsgrenzen om het effectief te laten zijn. Bron: Wagenaar, A.C., etal., (2005). Complying With the Minimum Drinking Age: Effects of Enforcement and Training interventions. Alcoholism: Clinical and Experimental Research

14 Conclusie •Supermarkt het belangrijkste verkooppunt voor alcohol •Naleving van de leeftijdsgrenzen in supermarkten is verbeterd, maar is nog steeds niet goed •Age viewer een mogelijke oplossing voor de slechte naleving in supermarkten •Handhaving door toezichthouder kan zeer effectief zijn in het verbeteren van de naleving

15 Voor meer informatie •www.alcoholbeleid.nl


Download ppt "De supermarkt als belangrijkste verkoopppunt van alcohol: een analyse van de huidige rol van de supermarkt in het alcoholbeleid Fieke Franken Onderzoekscoördinator."

Verwante presentaties


Ads door Google