De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Hoe bereik ik tenminste hetzelfde resultaat met minder middelen? Cees Min Directeur van Reset management.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Hoe bereik ik tenminste hetzelfde resultaat met minder middelen? Cees Min Directeur van Reset management."— Transcript van de presentatie:

1 Hoe bereik ik tenminste hetzelfde resultaat met minder middelen? Cees Min Directeur van Reset management

2 Agenda: - Waarom zitten we in de penarie? - Hoe daar met Gezond Verstand uit te komen? - Hoe werkt dat in de praktijk?

3 Overheid 75% verlaging (begeleiding) budgetten Gemeente, UWV enz. (minder) werkpleinen wat te doen? Klantmanager de klos mag bedenken hoe hij/zij het anders gaat doen. De huidige situatie

4 Om dit op te lossen moeten af van (tenminste) drie issues: 1 Hulpverleners syndroom 1. Wens te helpen staat voorop. Aanbod gericht 2. Burger wordt los gezogen van zijn netwerk 6. Weinig vertrouwen in de capaciteiten van de burger 3. Tijdsdruk professionals. Helpen is effectiever dan zelf laten aanrommelen. 4. Geen of te weinig eisen stellen. Geen wederkerigheid. 5. Politiek van goede bedoelingen.

5 “Geleid door de overtuiging dat het goede het tegenovergestelde is van het slechte heeft de mensheid voor eeuwen een fixatie gevolgd met fouten en falen. Deze fixatie op zwakte is diep verankerd in onze educatie en opvoeding”. Dominantie van onze fixatie op zwakte en gebrek 2

6 Je kunt de problemen van vandaag en morgen niet oplossen met de denkwijze van gisteren 3

7

8 Twee mogelijkheden om efficiënter te werken: Persoonlijke begeleidingOrganisatie (rollen, verantwoordelijk heden)

9 15% 35%25% 15% Doe de juiste dingen Doe ze goed!!

10 Ik pleit voor: Een positieve benadering van ‘klanten’ Van ‘Zorg en Ziek’ naar ‘Gezondheid & Gedrag’ Minder aandacht voor analyses en problematiseren, meer aandacht voor oplossingen. Aandacht voor ‘kansrijken’ Creëren van snelle successen Gevoel dat je het zelf kunt Doen wat werkt OPLOSSINGSGERICHTE BEGELEIDING

11 1.Als iets niet werkt, stop er dan mee. 2. Als iets niet werkt stop er dan mee en.. doe iets anders. Kern het oplossingsgericht begeleiden

12 3. Als iets wel werkt, doe er méér van. 4. Als iets werkt, leer het (van) een ander Kern het oplossingsgericht begeleiden

13 Informatie Inkomen Werk Intake Werk- bedrijf/ plein Instroom Bestaand bestand Klant Centraal Diagnose Assessment Analyse Gesprek Conclusies Wat kunnen we met deze klant bereiken? Begeleidingsplan Keten samen werking Producten + Diensten Trajecten Investeringen Mijlpalen + Doelen Begeleiding Werk Participatie Zorg Regie + Monitoren Wat gaan we met de klant bereiken & hoe gaan we dit aanpakken? Uitvoering van de begeleiding van de klant Check Meten Adviseren Aanpassen Ingrijpen Nazorg Werkende klanten Probleemgerichte manier van werken Behalen we de Voorgenomen Resultaten (mijlpalen en doelen) Bron: W.Limmen/KeyZen

14

15 OPLOSSINGSGERICHTE AANPAK Waar wil je naar toe? Wat is de gewenste situatie? Wat ga jij morgen doen? Wat gaan we samen doen? Wat verwacht je aan extra? OPLOSSINGS GERICHTE AANPAK Defect

16 Richt je op oplossingen Niet op problemengevallen Niet door te analyseren wat niet goed functioneert: symptomen, oorzaken, gebreken, verantwoordelijken (schuldigen)? WEL door te analyseren wat wel goed functioneert en dat …delen met elkaar meer doen De aandacht gaat uit naar wat niet werkt De aandacht gaat uit naar wat wel werkt

17 Hoe komen we daar? Zo snel mogelijk? De Wens Huidige situatie Analyses Gewenst resultaat Tijd

18 GEWENSTE SITUATIE Wat wil je bereiken? ANALYSEREN EERDER SUCCES Wanneer was de gewenste situatie al een (beetje) aanwezig? HYPOTHETISCHE INVALSHOEK Wat gaat er beter als de gewenste situatie is bereikt? Wat is daarvan het voordeel? Wat doe je zelf anders? Waaraan merken anderen dat het beter gaat? Voorbeeld van eerder succes gevonden Succes was het resultaat van bewust handelen Successituatie trad spontaan op DOE HIER MEER VAN VIND UIT HOE DOE ER ALVAST EEN KLEIN STUKJE VAN

19 OPLOSSINGSGERICHTE VRAGEN 1. Waar wil je naar toe? 2. Wat is de gewenste situatie? 3. Wat ga jij morgen doen? Wat gaan we samen doen? Wat verwacht je van de organisatie?

20 1. Beschrijf de Gewenste Richting: Wat zou er anders zijn als het probleem opgelost is? Wondervraag. Wat zou je graag willen? 3. Resources ontdekken: Wat werkt goed voor jou? Hoe ziet je omgeving er uit? Wie kan jou helpen? 2. Wat werkt wel : Wanneer deed het probleem zich niet voor of minder voor? Beschrijf de situatie: wat was er anders? Uitzonderingen vormen de sleutel tot het vinden van oplossingen. Wat veroorzaakte dit succes? Wat was jouw bijdrage aan het succes? Hoe deed je dat? 4. Eigen actieplan: Wat ga IK morgen doen? Wat gaan we SAMEN doen? Wat verwacht je van je omgeving? Liever kleine stapjes dan grote woorden! Eigenaarschap Inspanning

21 We gaan er simpelweg voor zorgen dat we op alle aspecten van het spel één procent beter worden 1%

22 Voordelen van gerichtheid op kleine hier-en-nu verbeteringen Hoe meer je vastzit, hoe kleiner de stap vooruit 1. Lage drempel: grotere kans op beweging 2. Laag risico: werkt het niet dan geringe schade en doe je iets anders 3. Makkelijk bij te sturen door stapje voor stapje te werken 4. Kans op positieve sneeuwbaleffecten 5. Positieve impliciete boodschap: er is al veel goed

23 Verleden is belangrijk Toekomst is belangrijk Wiens fout is het? Wat kan anders? Expert geeft antwoorden Expert stelt vragen Praten is belangrijk Doen is belangrijk Controleer Ondersteun Resources moeten worden aangereikt Resources zijn voorhanden, moeten ontsluierd worden Regel Uitzondering Probleem Oplossing Probleemgericht Oplossingsgericht Samenvattend

24 Om een andere benadering te laten slagen is nodig Lef om jezelf in de ogen te kijken Lef om je paradigma’s los te laten Lef om buiten je kaders te denken Lef om je gezicht naar de toekomst te keren Lef om de ander zijn onafhankelijkheid te gunnen

25 Alles moet zo simpel mogelijk worden gemaakt, … maar niet simpeler.


Download ppt "Hoe bereik ik tenminste hetzelfde resultaat met minder middelen? Cees Min Directeur van Reset management."

Verwante presentaties


Ads door Google