De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Tax Increment Financing in Edinburgh, Schotland Sander Lenferink Radboud Universiteit Nijmegen Institute for Management Research Sectie Geografie, Planologie.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Tax Increment Financing in Edinburgh, Schotland Sander Lenferink Radboud Universiteit Nijmegen Institute for Management Research Sectie Geografie, Planologie."— Transcript van de presentatie:

1 Tax Increment Financing in Edinburgh, Schotland Sander Lenferink Radboud Universiteit Nijmegen Institute for Management Research Sectie Geografie, Planologie en Milieu VerDus Congres “TOD-lessen uit het buitenland” 19 november 2012

2 TOD en Tax Increment Financing TOD koppelt twee niveaus: 1. Netwerk: -Knooppuntontwikkeling binnen OV-netwerk -Investeringen afstemmen: infrastructuur en gebiedsontwikkeling 2. Knooppunt: -Benutten ‘knoopwaarde’ (mobiliteit) voor gebiedsontwikkeling -Ruimtelijke en financiële afstemming tussen transferfunctie en verblijfsfunctie Daarmee twee manieren om mobiliteit en gebiedsontwikkeling te verbinden: 1. Vanuit netwerk richting knooppunt/locatie 2. Vanuit locatie richting netwerk -Tax Increment Financing

3 Tax Increment Financing (TIF): doel en werking Sinds 1952 toegepast in de USA Essentie: Investering wordt gefinancierd door op langere termijn gegenereerde extra belastinginkomsten als gevolg van de investering 1.Ontwikkeling wordt voorgefinancierd (publiek, privaat of publiek-privaat) 2.Project stimuleert private investeringen in een gebied en levert groei op 3.Grond/vastgoedwaardes stijgen en deze stijging wordt afgevangen 4.Afgevangen extra inkomsten (‘increment’) worden gebruikt om voorfinanciering te vergoeden

4 TIF: Schematisch

5 Tax Increment Financing (TIF) in Edinburgh: Waterfront project West Edinburgh Stadscentrum Edinburgh Waterfront Zuid Edinburgh Tramverbinding

6 Overzicht van proces •2008 – Scottish Futures Trust: Stimuleren van ‘value for money’ voor publieke investeringen in infrastructuur •PPS •Asset Management •Duurzaamheid •2010 – TIF “experimentenwet” ingevoerd door Schots parlement – Indienen van TIF business cases: •Aanleggen van infrastructuur stimuleert herontwikkeling en duurzame economische groei en genereert extra publieke inkomsten •Op lange termijn terugbetalen van voorfinanciering uit de gegenereerde extra inkomsten is mogelijk •2011 – Waterfront TIF geselecteerd en goedgekeurd door parlement •2012 – Start realisatie Waterfront project door Waterfront Edinburgh Ltd, Forth Ports PLC en National Grid Property • – Realisatie voltooid

7 Toepassing TIF - randvoorwaarden •Blighted:Achtergesteld, onderontwikkeld gebied Waterfront: Oud havengebied, niet goed ontsloten richting centrum Edinburgh •But for: Ontwikkeling niet op een andere manier dan door TIF te realizeren Waterfront: Zelfs tijdens hoogtijdagen markt grond & vastgoed (voor 2008) geen ontwikkeling •Voorinvestering: TIF met name geschikt voor financieren hoge voorinvesteringen. Waterfront: Creëren van een ‘increment’ door infrastructurele voorzieningen te realiseren

8 Programma & verwachte opbrengsten    TIF-programma: 84,1 mln £ 1.Promenade bij Ocean Terminal winkelcentrum en “Royal Yacht Britannia”, met tram-mogelijkheden 2. Nieuwe wegverbinding waardoor gebieds- ontwikkeling mogelijk wordt 3. Pier voor toeristen en ferry’s 4. Nieuwe sluizen voor toelaten grotere ferry’s Verwachte opbrengsten: ScenarioLaagHoog Woningen Kantoren (m 2 ) Winkels (m 2 ) Hotelbedden Bezoekers Werkgelegenheid (FTE) BTW opbrengsten (mln £)72206

9 Financiering & Looptijd 100% Hoge additionaliteit Medium additionaliteit Lage additionaliteit ‘Steady state’ jaarlijkse opbrengst in in absolute termen, mln £ Nominale opbrengst , mln £ Maximale leencapaciteit over periode van 25 jaren, mln £ Leencapaciteit als percentage van benodigde investering (84,1 mln £) 172%132%111%81% Vroegste datum van volledige terugbetaling investeringen 31/3/2026 (17,5 jaren) 31/3/2032 (20,5 jaren) 30/9/2033 (23 jaren) 30/9/2035 (25 jaren) •Overwogen bronnen van financiering: Stamp duty, Council Tax en Non- domestic business rates •Stamp Duty en Council Tax niet door lokale overheid geind of noodzakelijk voor financiering andere diensten •Business rates gekozen: •bij 5% rente binnen 25 jaar financiering af te betalen •ook bij lage additionaliteit (=

10 Risico’s en beheersing •‘Early years funding gap’: 1.31 £m aan rentekosten tussen 1 april 2010 en 31 maart 2016 •Edinburgh Council leent geld voor investering, beheersing door: -Incrementeel programma: eerst goedkoopste en meest kosteneffectief -Pull-out optie: bij geen stimulerend effect op private investering •Grootte TIF-gebied: balans tussen afvangen belastingen (groter), investeringen direct zichtbaar voor bedrijven (kleiner)

11 Overwegingen TIF in NL praktijk -‘Beslag’ op toekomstige uitgaven •niet inzetbaar voor breder gebied / voor andere diensten (legitimiteit?) -Noodzakelijke waardesprong: risico bij dalende/stagnerende markt -Adaptieve ontwikkelingsvisie & strategie •Omgaan met verslechterde marktomstandigheden •Concentreert private investeringen in TIF-gebied Toepassing in Nederland: -Kleinere schaal -Waaruit inkomsten afvangen? •OZB / Erfpacht / Parkeergelden •Leveren relatief weinig op (in vergelijking met USA) Daarnaast voor effectieve TOD: -ook van vervoersnetwerk richting locatie van gebiedsontwikkeling (bv. vervoersautoriteit, concessies, allianties)

12 Bedankt voor uw aandacht Vragen? 024 –

13 Lage displacement, Hoge additionaliteit Hoge displacement, Lage additionaliteit Retail10%46% Kantoren40%70% Hotel0%23% Woningen27%46% Toerisme0%18%


Download ppt "Tax Increment Financing in Edinburgh, Schotland Sander Lenferink Radboud Universiteit Nijmegen Institute for Management Research Sectie Geografie, Planologie."

Verwante presentaties


Ads door Google