De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

 Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 141 Technologie en functie- ontwerp.

Verwante presentaties


Presentatie over: " Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 141 Technologie en functie- ontwerp."— Transcript van de presentatie:

1  Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 141 Technologie en functie- ontwerp

2  Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 142 Leerdoelen •De verschillen en overeenkomsten tussen re-engineering en Total Quality Management aan te geven •De gevolgen te beschrijven van flexibele productiesystemen voor degenen die er werken •Aan te geven wie de gevolgen ondervinden van verouderende werknemersvaardigheden •Het taakkarakteristieken-model (JCM) te beschrijven

3  Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 143 •Het model voor sociale informatieverwerking af te zetten tegen het taakkarakteristieken-model (JCM) •Uit te leggen hoe werk verrijkt kan worden •Te verklaren hoe taken/banen kunnen verouderen Leerdoelen

4  Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 144 Technologie op het werk Re-engineeringvanwerkprocessen •k•k•k•kwaliteit en continue procesverbetering •m•m•m•minder variatie •m•m•m•meer uniformiteit •i•i•i•identificeren van distinctieve competenties •k•k•k•kernprocessen beoordelen •h•h•h•horizontale processen Total Quality Management (TQM)

5  Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 145 • • Continue verandering • Verbeteren • Bottom up • • Radicale verandering • Herontwerpen •Top down Re-engineering versus TQM TQMRe-engineering

6  Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 146 Flexibele productiesystemen ProcessenMedewerkers •Flexibele technologieën •Procesintegratie •Lagere kosten per •eenheid •Hogere vaardigheden •Empowerment •Besluitvorming

7  Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 147 Technologie en verouderde werknemersvaardigheden •Kennis •Kennis en vaardigheden •Routinetaken •Routinetaken en automatisering •Re-engineering •Re-engineering van werkprocessen

8  Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 148 Theorieën over taakkarakteristieken

9  Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 149 Theorie van de vereiste taakattributen variatie kennis en vaardigheden autonomie vereiste sociale interactie verantwoor-delijkheid vrijwillige sociale socialeinteractie

10  Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 1410 Job characteristics model (JCM) Variatie Taakidentiteit Taakbelang Autonomie Feedback

11  Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 1411 KarakteristiekVoorbeeld Variatie in vaardigheden • HoogDe eigenaar/monteur van een garage die elektrische reparaties uitvoert, motoren verbouwt, werkzaamheden aan chassis verricht en met klanten omgaat •LaagEen werknemer in een autofabriek die acht uur per dag autolak opspuit Taakidentiteit • HoogEen timmerman die een meubelstuk ontwerpt, het hout uitkiest, het meubel maakt en perfect afwerkt •Laag Een werknemer in een meubelfabriek die tafelpoten maakt aan de draaibank Taakbelang • HoogPatiënten verzorgen op de intensive-care afdeling • Laag Vloeren dweilen in een ziekenhuis Autonomie • HoogEen telefooninstallateur die zijn werk zelf indeelt, zelfstandig bezoeken aflegt en de beste techniek uitkiest voor een installatie •Laag Een telefoniste die binnenkomende gesprekken volgens een gedetailleerde standaardprocedure moet afhandelen Feedback • HoogEen werknemer in een elektronicafabriek die een modem in elkaar zet en test • Laag Een werknemer in een elektronicafabriek die een modem in elkaar zet en doorstuurt naar iemand van de kwaliteitscontrole, die het apparaat test en zonodig bijstelt Voorbeelden van hoge en lage taakkarakteristieken

12  Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 1412 Persoonlijk resultaat en werkprestaties Kenmerken van taken Kritische psychologische condities Het model van taakkarakteristieken •Variatie in vaardigheden •Taakidentiteit •Taakbelang Ervaren zinvolheid van het werk Ervaren verantwoordelijkheid voor werkresultaten Kennis van de feitelijke werkresultaten Autonomie Feedback Sterke innerlijke motivatie Kwalitatief goed werk Hoge arbeidssatisfactie Weinig verzuim en verloop Behoefte werknemer aan persoonlijke groei

13  Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 1413 Het sociale informatieverwerkingsmodel Objectieve situatie situatie Waarnemen

14  Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 1414 Taakverbreding Taakroulatie Taakverrijking Herontwerp van taken

15  Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 1415 Voorgestelde actieKerndimensies taak Natuurlijke werkeenheden creëren creëren Cliëntrelatieopbouwen Verticaal uitbreiden Feedbackkanalenopenen Taken combineren Taakidentiteit Taakbelang Autonomie Feedback Variatie vaardigheden Richtlijnen voor taakverrijking

16  Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 1416 Een nieuwe kijk op banen De baan zelf is aan het verdwijnen aan het verdwijnen Part-time en tijdelijk werk Meer fexibiliteit en autonomie Minder zekerheid en voorspelbaarheid voorspelbaarheid


Download ppt " Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 141 Technologie en functie- ontwerp."

Verwante presentaties


Ads door Google