De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Omgaan met de (regionale) pers Marc Van Hulle. Omgaan met de (regionale) pers  Even voorstellen:  Marc Van Hulle  2 jaar redacteur de Eecloonaar 

Verwante presentaties


Presentatie over: "Omgaan met de (regionale) pers Marc Van Hulle. Omgaan met de (regionale) pers  Even voorstellen:  Marc Van Hulle  2 jaar redacteur de Eecloonaar "— Transcript van de presentatie:

1 Omgaan met de (regionale) pers Marc Van Hulle

2 Omgaan met de (regionale) pers  Even voorstellen:  Marc Van Hulle  2 jaar redacteur de Eecloonaar  24 jaar (hoofd)redacteur Taptoe Meetjesland  27 jaar persmedewerker Het Nieuwsblad  Nu manager PR&communicatie AZ Alma  Auteur van diverse boeken

3 Omgaan met de (regionale) pers  Dé pers:  Televisie: nationaal/regionaal  Radio: nationaal/regionale ontkoppeling  Dagbladen: •Corelio: Het Nieuwsblad/De Gentenaar/De Standaard •De Persgroep: Het Laatste Nieuws/De Morgen •Gazet van Antwerpen/Belang van Limburg •Financieel Economische Tijd

4 Omgaan met de (regionale) pers  Dé pers:  Weekbladen: •Nationaal •Vakpers •Huis aan huisbladen (De Streekkrant, De Wegwijzer, Taptoe, Passe Partout, Fonteintje, Tam Tam, Reklameblad van Zelzate,…) •Lokale verkochte weekbladen (Vrij Maldegem, Brugsch Handelsblad)  Krantenblog: Het Nieuwsblad/De Gentenaar

5 Omgaan met de (regionale) pers  Dé pers:  Krantenblog: Het Nieuwsblad/De Gentenaar •Relatief nieuw •Druk bekeken •Extra nieuwskanaal: op inspelen!  Facebook/Twitter: cfr. politie

6 Omgaan met de (regionale) pers  Structuur van de (kranten)redactie:  Nationale redactie •Hoofdredacteur: gezicht, column, politiek •Eindredacteur: leest teksten na, bepaalt de plaats, bestelt foto’s, maakt afspraken •Fotoredacteur: kiest foto’s (eigen fotografen, agentschappen) •Redacteur/reporter (gespecialiseerd): maakt en/of verslaat het nieuws •Redactievergadering •Primeurs/scoop/deadline

7 Omgaan met de (regionale) pers  Structuur van de (kranten)redactie:  Regionale redactie •Hoofdredacteur: minder bekend •Eindredacteur: leest teksten na, vormt de pagina’s in, zeer wisselend •Editieredacteur: staat in voor het overleg en contact met de plaatselijke medewerkers; bepaalt de agenda van de regionale krantenpagina’s; biedt stukken aan aan nationaal (geen cadeau!) •Netwerk van freelance medewerkers/fotografen: zij brengen het lokale nieuws in de krant

8 Omgaan met de (regionale) pers  Structuur van de (kranten)redactie:  Freelance medewerker/fotograaf •Profiel •Gebied •Eigenschappen •Evolutie (snelheid, selectie, concurrentie, bereikbaarheid, blog…) •Verantwoordelijkheid (inhoud,titel, foto) •Vergoeding (fotograaf)

9 Omgaan met de (regionale) pers  Het Nieuws  Bemerkingen vooraf:  Zakelijk nieuws en handelsnieuws is ook nieuws: kentering, vroeger neus ophalen voor alles wat enigszins naar commercie rook  Niet alleen slecht, maar ook goed nieuws haalt de krant  Probleempje: Resoc/SERR; Streekplatform; e.a.

10 Omgaan met de (regionale) pers  Het Nieuws  Wat raakt niét in de krant?  Opendeurdagen (tenzij creatief…; cfr. Pieter Hermie)  Activiteiten die uitsluitend bestemd zijn voor leden (daarvoor zijn er de eigen kanalen)  Uitslagen van tombola’s  Aankondiging voorkeur op verslag (symposia, studienamiddagen, e.d.)

11 Omgaan met de (regionale) pers  Het Nieuws  Wat kan wèl in de krant?  Opmerkelijke initiatieven  (beperkt) Aankondiging  Nieuwe voorzitter, nieuw bestuur  Voorstelling van nieuw, streekeigen product  Economisch nieuws (tewerkstelling, uitbreiding, nieuwe markten, e.d.); jaarverslagen!!!

12 Omgaan met de (regionale) pers  Het Nieuws  Wat kan wèl in de krant?  Gezamenlijke standpunten ivm gemeentelijk beleid, wegenwerken, belastingen (let op: niet alleen 3 maand vr gemeenteraadsverkiezing = zwartboek, en ook niet louter negatief)  Positieve aanpak van bepaalde problemen; overleg  Protestacties, zwarte vlaggen

13 Omgaan met de (regionale) pers  Het Nieuws  Wat kan wèl in de krant?  ‘menselijke’ verhalen  Probeer steeds invalshoek te vinden  Denk aan fotomoment! (meer dan groep met affiche in de hand)

14 Omgaan met de (regionale) pers  Het Nieuws  Hoé geraakt het in de krant?  Best bezorgen aan de plaatselijke correspondent van de dagbladen. Adres te verkrijgen op het gemeentehuis. Let op met oude lijsten: het verloop is enorm.  Beter een persbericht teveel sturen, dan maandenlang niets van zich te laten horen.

15 Omgaan met de (regionale) pers  Het persbericht  Aankondiging: wie/wat/waar/wanneer/hoeveel  Belangrijke mededeling: •formuleer standpunt kernachtig •schets de diverse, reeds genomen stappen •laat de plannen voor de toekomst weten •schuw langdradige teksten in artikelvorm: de kranten verwerken de kopij altijd  Contactpersoon vermelden

16 Omgaan met de (regionale) pers  De persconferentie  Beginnen met een tijdig verstuurde (aan de juiste persoon) uitnodiging (met alle praktische info)  Geef niet teveel prijs in die uitnodiging!!!  Zorg voor een goed gestoffeerde persmap en een duidelijk standpunt of een volledige praktische steekkaart (waar kaarten, enz)  Alleen bij heel belangrijk nieuws of initiatieven die een ruimere weerklank verdienen. Nemen doorgaans veel tijd in beslag, zowel van journalist als van organisator, en vertellen vaak zaken die gewoon in een perstekst kunnen.

17 Omgaan met de (regionale) pers  De persconferentie  Schrik niet van karige opkomst: Het Nieuwsblad en Het Laatste Nieuws sturen één correspondent, Radio 2 en AVS komen uiterst zelden. Plaatselijke bladen afhankelijk van regio, ook duobanen. Is soms eenzame bedoening met meer volk achter dan voor de tafel en met zeer veel broodjes...  Respecteer te allen tijde de mensen die wél naar de persconferentie komen: geef geen interviews op voorhand weg, ook al is de druk van AVS en Radio 2 zeer groot

18 Omgaan met de (regionale) pers

19  Onderscheid  Deze richtlijnen gelden voor kranten. Bij plaatselijke weekbladen of advertentiebladen gelden andere regels: zij kunnen lokaler nieuws brengen, waaraan de kranten geen aandacht besteden.  Soms zijn de aanbieders van het nieuws ook klant bij het advertentieblad en kunnen zo’n gratis extraatje verkrijgen.  Lokale bladen nemen ook vaak klakkeloos een perstekst over. Soms geldt hetzelfde voor blogs.


Download ppt "Omgaan met de (regionale) pers Marc Van Hulle. Omgaan met de (regionale) pers  Even voorstellen:  Marc Van Hulle  2 jaar redacteur de Eecloonaar "

Verwante presentaties


Ads door Google