De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Trainer B Voetbal (UEFA B) - Algemeen Gedeelte - Trainingsmethodiek – Planning en methodiek jeugdtraining1 Trainer B Voetbal (UEFA B) Algemeen Gedeelte.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Trainer B Voetbal (UEFA B) - Algemeen Gedeelte - Trainingsmethodiek – Planning en methodiek jeugdtraining1 Trainer B Voetbal (UEFA B) Algemeen Gedeelte."— Transcript van de presentatie:

1 Trainer B Voetbal (UEFA B) - Algemeen Gedeelte - Trainingsmethodiek – Planning en methodiek jeugdtraining1 Trainer B Voetbal (UEFA B) Algemeen Gedeelte Trainingsmethodiek Planning en methodiek jeugdtraining

2 Titel •Probleemstelling •Belasting van de energetische systemen bij jeugdigen •Belasting van het neuromusculair systeem •Praktijk per leeftijdsfase Trainer B Voetbal (UEFA B) - Algemeen Gedeelte - Trainingsmethodiek – Planning en methodiek jeugdtraining2 Planning en methodiek jeugdtraining

3 •moeilijk uit te maken of veranderingen tijdens de evolutie van kind naar volwassene het gevolg zijn van: –groei, maturatie (vroeg – normaal – laat), ontwikkeling –training –aanleg •steeds speelt de invloed van de genetische bepaling –kinderen met dezelfde biologische leeftijd reageren VERSCHILLEND op dezelfde trainingsprikkel 1. Probleemstelling 3Trainer B Voetbal (UEFA B) - Algemeen Gedeelte - Trainingsmethodiek – Planning en methodiek jeugdtraining

4 1.het aerobe systeem 2.het anaerobe systeem 2. Belasting van de energetische systemen bij jeugd 4Trainer B Voetbal (UEFA B) - Algemeen Gedeelte - Trainingsmethodiek – Planning en methodiek jeugdtraining

5 kinderen zijn reeds erg vroeg vatbaar voor uithoudings- training, maar enkele parameters moeten anders bekeken worden dan bij volwassenen: •VO 2 max kinderen lopen minder economisch  minder samenhang tussen aëroob vermogen en duurloopprestatie  VO 2 max is weinig relevant voor kinderen •energiebron door een betere vetverbranding zijn kinderen zeer geschikt voor submaximale duurinspanningen 2.1 Het aerobe systeem 5Trainer B Voetbal (UEFA B) - Algemeen Gedeelte - Trainingsmethodiek – Planning en methodiek jeugdtraining

6 •temperatuurregeling in normale temperaturen: • kinderen hebben een relatief groot lichaamsoppervlak  gemakkelijk warmteafgifte door straling • kinderen zweten minder dan volwassene  betere vochtbalans, waardoor lange inspanningen beter verdragen worden in extreme warmte: • kinderen zweten minder dan volwassene  beperkte afgifte van warmte via zweten  het dragen van gepaste kledij is cruciaal voor kinderen (warm én koud weer) 2.1 Het aerobe systeem 6Trainer B Voetbal (UEFA B) - Algemeen Gedeelte - Trainingsmethodiek – Planning en methodiek jeugdtraining

7 •duurtraining of intervaltraining? -kinderen hebben bij het starten van een inspanning een snellere toename van zuurstofopname -kinderen bereiken sneller de VO 2 max  kinderen hebben een voorkeur voor kortere, intensere belasting met rustpauzes bovendien: -interval is plezanter (concentratie!) -relatie duur van de belasting - optreden blessures •hartfrequentie -hoger bij kinderen (kleiner slagvolume + O 2 -transportcapaciteit) 2.1 Het aerobe systeem 7Trainer B Voetbal (UEFA B) - Algemeen Gedeelte - Trainingsmethodiek – Planning en methodiek jeugdtraining

8 •korte hevige inspanningen: ja of neen? –NEEN: recuperatie verloopt trager –JA: compensatie door kleiner deficit en niet zo snel overbelasting •in ieder geval: –vóór de puberteit is het systeem minder ontwikkeld –kinderen schatten vermoeidheid minder goed in •bij het overdrijven van de aandacht van de begeleiders voor grote prestaties zou het wel eens kunnen dat de fysiologische grenzen overschreden worden 2.2 Het anaerobe systeem 8Trainer B Voetbal (UEFA B) - Algemeen Gedeelte - Trainingsmethodiek – Planning en methodiek jeugdtraining

9 1.de kracht 2.de lenigheid 3.de snelheid 4.de coördinatie 3. Belasting van het neuromusculair systeem 9Trainer B Voetbal (UEFA B) - Algemeen Gedeelte - Trainingsmethodiek – Planning en methodiek jeugdtraining

10 •kinderen kunnen hun krachtenpotentieel boven het groeigebonden niveau verhogen als dezelfde methodiek wordt gebruikt als bij volwassenen •fysiologische effecten –toenamen van de maximale kracht –weinig of geen toename van de spiermassa –duidelijke toename elektrische activiteit –betere coördinatie => betere krachtproductie –geen verandering in vetmassa 3.1 De kracht 10Trainer B Voetbal (UEFA B) - Algemeen Gedeelte - Trainingsmethodiek – Planning en methodiek jeugdtraining

11 •voordelen krachttraining –verbetering van de motorische vaardigheden en de sportprestatie –preventief middel om kwetsuren te vermijden (groeispurt) –gunstig effect op de gezondheidsgerelateerde fitheid zeer goede begeleiding is fundamenteel •gevaren krachttraining –skelet in opbouw => kans op (blijvende) beschadiging! •geen gebruik van zware lasten •geen sprongen vanaf grote hoogte 3.1 De kracht 11Trainer B Voetbal (UEFA B) - Algemeen Gedeelte - Trainingsmethodiek – Planning en methodiek jeugdtraining

12 •kinderen zijn zeer lenig •lenigheidsoefeningen kunnen dit behouden en zelfs verbeteren •“extreme” lenigheidsoefeningen staan gelijk met geweldinwerkingen en geven risico op schade 3.2 De lenigheid 12Trainer B Voetbal (UEFA B) - Algemeen Gedeelte - Trainingsmethodiek – Planning en methodiek jeugdtraining

13 •snelheid en bewegingsfrequentie kunnen reeds zeer vroeg getraind worden –tussen 7 en 13 jaar: vooral frequentie –tijdens de puberteit: snelkracht • FUN: spelvormen –jagersspelen –reactie– en startspelen –plaatswisselingsspelen –balspelen –eilandspringen (als snelkrachtoefening) 3.3 De snelheid 13Trainer B Voetbal (UEFA B) - Algemeen Gedeelte - Trainingsmethodiek – Planning en methodiek jeugdtraining

14 •op zeer jeugdige leeftijd vrij ingewikkelde coördinatieve bewegingen mogelijk 3.4 De coördinatie 14Trainer B Voetbal (UEFA B) - Algemeen Gedeelte - Trainingsmethodiek – Planning en methodiek jeugdtraining

15 4. Praktijk per leeftijdsfase jarigen jarigen jarigen jarigen jarigen j Ik en de bal (fase 1 : 2-2) collectief spel “dichtbij” (fase 2: 5-5) collectief spel “2° graad” (fase 3: 8-8) collectief spel “veraf” (fase 4: 11-11) Uithouding Lenigheid Snelheid Algemene Coördinatie Specifieke Coördinatie Algemene Kracht Specifieke Kracht

16 jarigen Uithouding : - beperkt - lopen erg oneconomisch maar evolueren snel - kunnen lang sporten mits voldoende recuperatie - recupereren snel HOE TRAINEN ? - niet specifiek - sport en spel : psychomotoriek - trainingsduur laten toenemen Snelheid :reactiesnelheid : reageren in spelvormen op verschillende signalen Kracht :geen krachttraining, enkel laten spelen met eigen lichaamsgewicht, in spelvormen Lenigheid :zeer lenig, algemene lenigheid, speels, natuurlijke beweeglijkheid Coördinatie :bewegingsschool : algemene motorische vaardigheden ontwikkelen dominantie en lateralisatie Trainingsleer :het bewegingsspel staat centraal: al spelende leren

17 Uithouding : - beperkt - kunnen reeds langdurige inspanningen verdragen (tot 30’) HOE TRAINEN ? - niet specifiek - trainingsduur laten toenemen - combinatie met looptechniek - veel variatie, zoveel mogelijk met bal Snelheid :startsnelheid vanuit de looptechniek Kracht :beperkt, niet specifiek trainen, wel spingen, trekken-duwen, hindernissen, startkracht, korte duels 1/1 Lenigheid :meest lenig op 8-9 jaar, nadien dalend met de leeftijd, in spelvorm, eenvoudige oefeningen voor lies Coördinatie :looptechnische scholing en sportspecifieke vaardigheden Trainingsleer :veel recuperatie geven 4. Praktijk: 9-11

18 Uithouding : - steeds beter - betere looptechniek = economischer bewegen - onder de anaërobe grens blijven - minder rustpauzes nodig HOE TRAINEN ? - niet specifiek - trainingsduur laten toenemen, niet de intensiteit ! - combinatie met looptechniek - veel variatie, zoveel mogelijk met bal Snelheid :maximale snelheid trainen met veel recuperatie Kracht :langzame ontwikkeling (eerst inter- en intramusculaire ontwikkeling), voornamelijk met eigen lichaamsgewicht laten experimenteren, niet met zware gewichten laten werken, enkel algemene kracht trainen met accent op techniek, wel veel startoefeningen vanuit verschillende uitgangshoudingen, ook trapkracht en duels Lenigheid :kracht neemt toe, lenigheid daalt, zeer goede coördinatie onderhouden, flexibiliteit onderhouden, aandacht voor benen Coördinatie :looptechnische scholing en sportspecifieke vaardigheden Trainingsleer:psychomotoriek koppelen aan snelheidsaccent 4. Praktijk: 11-13

19 Uithouding : - ideale leeftijd om aërobe uith leren te trainen en eigen lichaam met zijn mogelijkheden te leren kennen - rekening houden met individuele verschillen (biologische leeftijd- groeisprint) HOE TRAINEN ? - kan al specifiek : korte duurlopen (10’-15’) - omvang primeert op intensiteit - met bal in WV en TV Snelheid :vanuit looptechniek opbouwen tot en met het versnekkingsvermogen Kracht :via testosteron vergroot de kracht, meer spiermassa, nog geen powertraining, wel een algemene veelzijdige krachttraining met lichte gewichten en specifieke voetbalkracht (snelle uitvoeringen), doch individualiseren Lenigheid :niet harmonieuze lichaamsontw. (snelle groei en hormonale veranderingen), zeer veel aandacht aan besteden, elke dag alg. actieve lenigh. Coördinatie :sommigen (in groeispurt) ogen plots slungachtig, individueel bekijken Trainingsleer :trainingsprincipes toepassen 4. Praktijk: 13-15

20 Uithouding : - basis leggen voor goede atletische vorming - zeer goed trainbaar maar op verantwoorde manier - geen weerstand HOE TRAINEN ? - kan al specifiek : korte duurlopen (10’-15’) en duurinterval, alsook fartlek - met bal in WV en TV Snelheid :tot en met snelheiduithoudingsvermogen Kracht :individuele verschillen, indien rijp voor : powertraining onder begeleiding, regelmatig trainen van specifieke voetbalkracht, nog opletten met plyometrie, beter sprongcoördinatie trainen  Vormspanningsoefeningen : huiswerk !! Lenigheid :eventueel nog last van vorige periode, dagelijks onderhouden of bij eventuele prestatievermindering specifiek op werken Coördinatie :blijvend remediëren Trainingsleer :alle mogelijke trainingsprincipes kunnen aangewend worden, doch op rustige manier 4. Praktijk: 15-17


Download ppt "Trainer B Voetbal (UEFA B) - Algemeen Gedeelte - Trainingsmethodiek – Planning en methodiek jeugdtraining1 Trainer B Voetbal (UEFA B) Algemeen Gedeelte."

Verwante presentaties


Ads door Google