De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Trainer B Voetbal (UEFA B) - Algemeen Gedeelte - Trainingsmethodiek - Snelheid1 Trainer B Voetbal (UEFA B) Algemeen Gedeelte Trainingsmethodiek Snelheid.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Trainer B Voetbal (UEFA B) - Algemeen Gedeelte - Trainingsmethodiek - Snelheid1 Trainer B Voetbal (UEFA B) Algemeen Gedeelte Trainingsmethodiek Snelheid."— Transcript van de presentatie:

1 Trainer B Voetbal (UEFA B) - Algemeen Gedeelte - Trainingsmethodiek - Snelheid1 Trainer B Voetbal (UEFA B) Algemeen Gedeelte Trainingsmethodiek Snelheid

2 Trainer B Voetbal (UEFA B) - Algemeen Gedeelte - Trainingsmethodiek - Snelheid2 Inhoud 1.Situering 2.Prestatiebepalende factoren 3.Overzicht 4.Methodiek

3 snelheid = neuromusculaire eigenschap definitie uit fysica snelheid is de verhouding van de afgelegde weg tot de tijd v (snelheid) = s (afstand) / t (tijd) vb: Usain Bolt: 9.58 op 100m = 10,44 m/s = km/u = de eigenschap die toelaat bewegingen in een zo kort mogelijke tijd uit te voeren. 1. Situering 3Trainer B Voetbal (UEFA B) - Algemeen Gedeelte - Trainingsmethodiek - Snelheid

4 capaciteit van het neurologisch systeem snelle afwisseling van spanning en ontspanning spiervezelsamenstelling (fast twitch fibers/ snelle spiervezels) techniek en coördinatie ntramusculaire coördinatie: meer spiervezels laten werken intramusculaire coördinatie: meer spiervezels laten werken intermusculaire coördinatie: betere samenwerking tussen spieren of spiergroepen intermusculaire coördinatie: betere samenwerking tussen spieren of spiergroepen  belang van snel voetenwerk (basistechnieken (oa. Coerver, kappen en draaien,…)) snel en soepel uit te voeren 2. Prestatiebepalende factoren 4Trainer B Voetbal (UEFA B) - Algemeen Gedeelte - Trainingsmethodiek - Snelheid

5 lenigheid voorrekking roept rekkingsreflexen op opwarming stijging lichaamstemperatuur geeft een gunstig effect op snelheid wilskracht maximale inzet en concentratie antropometrie lichaamsbouw, ‘spurterstype’, biomechanica 2. Prestatiebepalende factoren 5Trainer B Voetbal (UEFA B) - Algemeen Gedeelte - Trainingsmethodiek - Snelheid

6 2 energiebronnen voor snelheid: –adenosinetrifosfaat (ATP) –creatinefosfaat (CP) werking: –ATP-voorraad in de spier voor explosieve arbeid (2 sec) –CP-voorraad in de spier wordt omgezet ATP (6 sec)  de totale capaciteit van het fosfaatsysteem (ATP+CP) laat max. 6 tot 7 sec explosieve inspanning toe 3. Overzicht 6Trainer B Voetbal (UEFA B) - Algemeen Gedeelte - Trainingsmethodiek - Snelheid

7 explosief vermogen = maximale explosiviteit van een voetbalactie, d.w.z. een grotere hap ATP uit het fosfaatsysteem nemen vb: 9 sprint 1x in de diepte –startsnelheid (= versnellen van de omzetting ATP in energie) –versnellingsvermogen (= CP sneller omzetten in ATP) explosieve capaciteit = maximale explosiviteit 90 min. kunnen volhouden, d.w.z. de omvang van het fosfaat-systeem vergroten vb: 9 sprint 10x in de diepte tijdens de volledige wedstrijd –snelheidsuithoudingsvermogen (vergroten fosfaattank) –herhaald kort sprintvermogen (vergroten fosfaattank) 3. Overzicht 7Trainer B Voetbal (UEFA B) - Algemeen Gedeelte - Trainingsmethodiek - Snelheid

8 aandachtspunten –snelheidstraining = 4 snelheidsvormen –volledig herstel is cruciaal Rust = Arbeid x 10 tijdens de voorbereidingsperiode is de volgorde van trainen van belang: 1.snelheidsvoorbereidende oefeningen 2.explosieve capaciteit (vanaf 2de – 3de week) 3.explosief vermogen (vanaf 3de – 4de week) 3. Overzicht 8Trainer B Voetbal (UEFA B) - Algemeen Gedeelte - Trainingsmethodiek - Snelheid

9 verschillende onderdelen bij snelheid: 1. reactievermogen 2. startsnelheid 3. versnellingsmogelijkheid en –vermogen 4. maximale bewegingssnelheid (basissnelheid) 5. snelheidsuithoudingsvermogen 6. herhaald kort sprintvermogen 4. Methodiek 9Trainer B Voetbal (UEFA B) - Algemeen Gedeelte - Trainingsmethodiek - Snelheid

10 5 stadia: -prikkel in receptororgaan -doorsturen naar centraal zenuwstelsel -verwerking en ontstaan van prikkel voor spier -doorsturen van prikkel naar juiste spieren -spiercontractie vb: 9 maakt een loopactie, waardoor ruimte ontstaat en wordt daarin aangespeeld. Het reactievermogen is de tijd die de speler nodig heeft om het ‘zien’ van de diep gespeelde bal om te zetten in de beslissing om diep te spurten en dit om te zetten in de contractie van de spieren. de oefenvormen moeten -maximale inzet hebben -zeer kort zijn: < 1’ tot enkele seconden -maximaal 25 herhalingen bevatten -rust van 1’ tot 2’ voorzien 4.1. Reactievermogen 10Trainer B Voetbal (UEFA B) - Algemeen Gedeelte - Trainingsmethodiek - Snelheid

11 trainen van eenvoudige reactie (100m) –herhaald inoefenen van een bepaalde reactievorm (starten op een startschot, richtingsverandering op signaal) –analytische methode waar de beweging wordt ontleed en met vereenvoudigde oefenvormen geoefend (rechtstaande start) –ontwikkelen van de tijdsperceptie: bij startoefeningen moet de atleet zijn tijd schatten en vergelijken met de gemeten waarde trainen van gecompliceerde reacties (doelman) –begin met eenvoudige situaties –belangrijkste methode is de wedstrijdvorm –verander de moeilijkheidsgraad dmv meerdere ballen, aantal tegenstrevers variëren, afmetingen van het terrein veranderen, uitvoeringssnelheid verhogen,… 4.1. Reactievermogen 11Trainer B Voetbal (UEFA B) - Algemeen Gedeelte - Trainingsmethodiek - Snelheid

12 75% van de inspanningen in een wedstrijd duren niet langer dan 4” kracht in de eerste passen: krachttrainingsprogramma (explosiviteit) vb: 9 maakt een loopactie, waardoor ruimte ontstaat en wordt daarin aangespeeld. De startsnelheid is de tijd waarin hij, nadat de hersenen de opdracht hebben gegeven om samen te trekken en de contractie begint zijn lichaam dmv deze contracties kan verplaatsen in de eerste passen. DuurIntensiteitRust tussen herhalingen HerhalingenRust tussen reeksen Reeksen 5-15m 1”-2”1x 100% per 30”30”4-62’-4’ Startsnelheid 12Trainer B Voetbal (UEFA B) - Algemeen Gedeelte - Trainingsmethodiek - Snelheid

13 4.2. Startsnelheid 13Trainer B Voetbal (UEFA B) - Algemeen Gedeelte - Trainingsmethodiek - Snelheid vb tussenvorm

14 X O 1 2’ Startsnelheid 14Trainer B Voetbal (UEFA B) - Algemeen Gedeelte - Trainingsmethodiek - Snelheid

15 vb: innervatieoefeningen, dribbelen, skippings, lopen met vliegende starts, sprintfartleks, bergaf lopen, variabele methode, oefenvormen gericht op pasfrequentie en paslengte vb: 9 maakt een loopactie, waardoor ruimte ontstaat en wordt daarin aangespeeld. Het versnellingsvermogen is de mate waarin hij vanaf de inzet van zijn beweging snelheid kan opbouwen tot op zijn maximale spurtsnelheid Versnellingsvermogen 15Trainer B Voetbal (UEFA B) - Algemeen Gedeelte - Trainingsmethodiek - Snelheid DuurIntensiteitRust tussen herhalingen HerhalingenRust tussen reeksen Reeksen 5-15m 3”-6”100%1’4-64’1-2

16 vb tussenvorm 4.3. Versnellingsvermogen 16Trainer B Voetbal (UEFA B) - Algemeen Gedeelte - Trainingsmethodiek - Snelheid

17 TR O X K vb tussenvorm 4.3. Versnellingsvermogen 17Trainer B Voetbal (UEFA B) - Algemeen Gedeelte - Trainingsmethodiek - Snelheid

18 techniektraining is onderdeel van snelheidstraining de oefenvormen moeten: –met maximale snelheid kunnen uitgevoerd worden –volledig geautomatiseerd zijn - bewegingen moeten dus zonder nadenken correct kunnen uitgevoerd worden –kort tot zeer kort van duur zijn zodat vermoeidheid niet kan spelen –gevarieerd zijn vb: bergaf sprinten, sprinten met valscherm, sprinten met rem aan de boot, normaal sprinten, combinaties, … 4.4. Maximale bewegingssnelheid 18Trainer B Voetbal (UEFA B) - Algemeen Gedeelte - Trainingsmethodiek - Snelheid DuurIntensiteitRust tussen herhalingen HerhalingenRust tussen reeksen Reeksen 5-15m max 6”100%3’-6’4-66’-12’2-4

19 vb tussenvormen Opgelet: werken aan maximale bewegingssnelheid impliceert dat de uitvoerder van de oefening tegen weerstand na enkele meters wordt losgelaten, zodat een supramaximale bewegingssnelheid wordt bereikt. Zoniet wordt hoofdzakelijk op kracht getraind Maximale bewegingssnelheid 19Trainer B Voetbal (UEFA B) - Algemeen Gedeelte - Trainingsmethodiek - Snelheid

20 vb: 9 maakt een loopactie, waardoor ruimte ontstaat en wordt daarin aangespeeld. Het snelheidsuithoudingsvermogen is het vermogen om in de loopactie, eens op topsnelheid, die topsnelheid zo lang mogelijk aan te houden. DuurIntensiteitRust tussen herhalingen HerhalingenRust tussen reeksen Reeksen 30m-60m 4”-8”100% 2’2’4-66’ Snelheidsuithoudingsvermogen 20Trainer B Voetbal (UEFA B) - Algemeen Gedeelte - Trainingsmethodiek - Snelheid

21 X1 X2 vb: tussenvorm 4.5.Snelheidsuithoudingsvermogen 21Trainer B Voetbal (UEFA B) - Algemeen Gedeelte - Trainingsmethodiek - Snelheid

22 als trainingseffect wordt een toename van de ATP- en CP- voorraad in de spieren beoogd vb: 9 maakt een loopactie, waardoor ruimte ontstaat en wordt daarin aangespeeld. Het herhaald kort sprintvermogen is het vermogen om 5’ later dezelfde inspanning opnieuw te kunnen leveren. DuurIntensiteitRust tussen herhalingen HerhalingenRust tussen reeksen Reeksen 10-15m90-100%10”4-82’-4’2-4 1”-2”A x Herhaald kort sprintvermogen 22Trainer B Voetbal (UEFA B) - Algemeen Gedeelte - Trainingsmethodiek - Snelheid

23 X1X2 TR K 4.6. Herhaald kort sprintvermogen 23Trainer B Voetbal (UEFA B) - Algemeen Gedeelte - Trainingsmethodiek - Snelheid vb: tussenvorm


Download ppt "Trainer B Voetbal (UEFA B) - Algemeen Gedeelte - Trainingsmethodiek - Snelheid1 Trainer B Voetbal (UEFA B) Algemeen Gedeelte Trainingsmethodiek Snelheid."

Verwante presentaties


Ads door Google