De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

BASICS leeftijdseigen vormen voor leerlingen van 14 tot 18 jaar.

Verwante presentaties


Presentatie over: "BASICS leeftijdseigen vormen voor leerlingen van 14 tot 18 jaar."— Transcript van de presentatie:

1 BASICS leeftijdseigen vormen voor leerlingen van 14 tot 18 jaar.
Auteurs : Hermans Guy – Noé Marc

2 Inhoud Pass- en trapvormen Positiespelen Duelvormen Wedstrijdvormen
Guy Hermans – Marc Noé juni 2003

3 PASS- EN TRAPVORMEN 14 TOT 18 JAAR
Guy Hermans – Marc Noé juni 2003

4 (Keep It Simple Stupid)
Pass- en trapvormen – 14 tot 18 jaar Nuttige tips -> Prima opwarmingsvorm, gecombineerd met allerlei nuttige inloopoefeningen. -> Laat het niet TE lang duren (verminderde concentratie). -> Best in het begin van de training. -> Gebruik geen kegels, maar neem potjes. -> Plaats de spelers zodat er praktisch altijd beweging is (goede voorbereiding) -> Varieer je afstanden (kort-lang, in functie van de kwaliteit, kracht, doelstelling). -> Met veel spelers : - zowel links- als rechtsom starten ; vormen uitzetten SUPERTIP ! = KISS (Keep It Simple Stupid) -> Met weinig spelers : - start aan 1 kant ; - laat spelers bij een potje staan Guy Hermans – Marc Noé juni 2003

5 Pass- en trapvormen – 14 tot 18 jaar
Integratie meisjes -> Pas je afstanden aan (kleiner maken). -> Je kan in 2 groepen werken : een groep meisjes en een groep jongens. -> Gebruik voor meisjes voetbal grootte nr. 4 -> Gebruik voor jongens voetbal grootte nr. 5 -> Zet ook eens jongens die goed kunnen voetballen bij de meisjes. Meisjes krijgen hierdoor ook goede passes. -> Gebruik pass- en trapvomen van de leeftijd van 10 tot 14 jaar voor de meisjes als alternatief. Guy Hermans – Marc Noé juni 2003

6 Oefening 1 : Y-vorm Doelstelling : Organisatie :
C Verbeteren van het passen en trappen X X Organisatie : 4 potjes. 2 grote doelen. B X X A K K Guy Hermans – Marc Noé juni 2003

7 Oefening 2 : 1e ruitvorm Doelstelling : Organisatie :
Verbeteren van passen en trappen. Organisatie : 4 potjes. 4 ballen. B2’ B1’ B1 B2 A1 A2 Guy Hermans – Marc Noé juni 2003

8 Oefening 3 : 2e ruitvorm Doelstelling : Organisatie :
B’ Verbeteren van passing en aanname van de bal. Organisatie : A’ 8 potjes. 10 ballen. C’ C A B Guy Hermans – Marc Noé juni 2003

9 Oefening 4 : Afwerkingsvorm 1
Doelstelling : Verbeteren van het schieten naar doel. A A Organisatie : K K 8 potjes. +/- 20 ballen. 2 doelen. B B D D C C Guy Hermans – Marc Noé juni 2003

10 Oefening 5 : Afwerkingsvorm 2
Doelstelling : Verbeteren van het schieten naar doel. K K Organisatie : 8 potjes. +/- 20 ballen. 2 doelen. A A B B D D C C Guy Hermans – Marc Noé juni 2003

11 Oefening 6 : Rechthoek Doelstelling : Passen en trappen. Organisatie :
4 potjes. +/- 5 ballen, alle ballen bij A. B C Guy Hermans – Marc Noé juni 2003

12 POSITIESPELEN 14 TOT 18 JAAR

13 Positiespelen – 14 tot 18 jaar
Nuttige tips -> Ideale spelvorm voor sfeer EN beleving. -> Spelers ervaren dit als zeer aangenaam. -> Regelmatig herhalen, van zeer eenvoudig tot zeer moeilijk (progressieve methode). -> Weinig materiaal voor nodig. -> Altijd voldoende ballen klaarleggen. -> Zorg voor drie verschillende kleuren van hesjes. -> Pass de grootte van je vierkantjes of rechthoeken aan : - aangepast aan kwaliteit en niveau spelers. - aantal spelers - doelstellingen - beschikbare ruimte -> Kan zeer goed in de zaal getraind worden. -> Zet goede voetballers bij elkaar. Idem met minder goede. -> Let op arbeid/rust verhouding.

14 Positiespelen – 14 tot 18 jaar
Integratie meisjes -> Pas je afstanden aan. Maak je rechthoeken en vierkanten groter. -> Jongens samen, meisjes samen. -> Bij duo’s : zet 1 meisje en 1 jongen samen. -> Bij meisjes meestal vrij spel (geen beperkingen opleggen).

15 Oefening 1 - 4:2 met 3 teams Doelstelling : Organisatie :
Aanvallers : door goed positiespel de bal in B+ houden. Verdedigers : door een goede samenwerking de bal veroveren. Sfeer en beleving. A X O C B C B X O X  15 m Organisatie : 4 kegels. 3 verschillende kleuren hesjes. Afmeting terrein : zie tek. X A  15 m Guy Hermans – Marc Noé juni 2003

16 Oefening 2 - Positiespel 5:2
Doelstelling : A Balbezit houden via goed positiespel. X Organisatie : A X 4 kegels. Afmeting terrein : zie tek. B O  14 m X C X O B C X A  12 m Guy Hermans – Marc Noé juni 2003

17 Oefening 3 - 6:3 met 3 teams 6 : 3 Organisatie : Doelstelling :
4 kegels. Afmeting terrein : zie tek. Balbezit houden via goed positiespel. Guy Hermans – Marc Noé juni 2003

18 Oefening 4 - 5:4 in twee vakken
2 : 1 5 : 4 20 m 25 m 25 m Doelstelling : Organisatie : Aanvallers : door goed verdedigen de bal in B+ houden. Verdedigers : door een goede samenwerking de bal veroveren; B+ houden en de bal veranderen naar andere kant. 7 potjes. Voldoende ballen. 2 kleuren hesjes. Guy Hermans – Marc Noé juni 2003

19 Oefening 5 - 5:4 in twee vakken
1 5 : 4 20 m 25 m 25 m Doelstelling : Organisatie : Aanvallers : door goed verdedigen de bal in B+ houden. Verdedigers : door een goede samenwerking de bal veroveren; B+ houden en de bal veranderen naar andere kant. 7 potjes. Voldoende ballen. 2 kleuren hesjes. Guy Hermans – Marc Noé juni 2003

20 Oefening 6 - 4-2-4 (neutraal vak)
X A X E D X B X B  10 m O C O C X A  10 m 15 m  10 m Doelstelling : Organisatie : Balbezit houden. Omschakeling B+ -> B- Sfeer 8 kegels. Voldoende ballen. Guy Hermans – Marc Noé juni 2003

21 Oefening 7 - 4:4 + 2 kaatsers Organisatie : Doelstelling :
X O X O  20 m O O X X K  40 m Doelstelling : Organisatie : Balbezit houden. Sfeer. Beleving. 4 kegels. Voldoende ballen. Guy Hermans – Marc Noé juni 2003

22 Oefening 7 - 4:4 + 4 kaatsers Doelstelling : Organisatie :
Verbeteren positiespel. Sfeer en beleving. X2 Organisatie : X4 O2 4 kegels. Voldoende ballen 3 ploegen van 4 spelers. K 30 m K O4 O1 X3 X1 O3 K 35 m Guy Hermans – Marc Noé juni 2003

23 DUELVORMEN 14 TOT 18 JAAR

24 Duelvormen – 14 tot 18 jaar Nuttige tips Integratie meisjes
-> Nooit te lang laten duren ; gevaar voor weerstandstraining. -> Oppassen met de grootte van je veldjes. -> Zeer goed om gedifferentieerd te werken. -> Scherp begeleiden ! -> Geen harde tackles toelaten. -> Veel in tornooivorm doen -> sfeer en beleving. -> Altijd winnaars en verliezers voorzien. Verliezers doen opdracht ! Integratie meisjes -> 1:1 duels -> Meisjes tegen meisjes ; jongens tegen jongens. -> Bij 2:1 duels -> 2 meisjes tegen 1 jongen. -> Bij gelijkheid in aantallen (2:2 – 1:1 – 3:3) -> meisjes tegen meisjes ; jongens tegen jongens .

25 Oefening 1 – 1:1 (tegenstander vóór je)
Doelstelling : O Verdedigen voor doel. Passeeracties maken. K 16 à 20 m Organisatie : 2 kleuren hesjes. Voldoende ballen. 2 grote doelen. 2 kleine doelen. 2 keepers. X X B A A B X X 16 à 20 m O K Guy Hermans – Marc Noé juni 2003

26 Oefening 2 – 1:1 (tegenstander in de dekking).
Doelstelling : O X Verdedigen voor doel. Balbezit houden met tegenstander in je rug. K O 16 à 20 m X Organisatie : 2 kleuren hesjes. Voldoende ballen. 2 grote doelen. 2 kleine doelen. 2 keepers. X X B A A B X X X O 16 à 20 m K X O Guy Hermans – Marc Noé juni 2003

27 Oefening 3 – duelcircuit 1:1
A B C O X K X X O X O K K X X X O Doelstelling : Organisatie : Duels winnen vanuit verschillende situaties. Bal leren afschermen. Acties maken 3 stations. 3 groepen. Voldoende ballen. Guy Hermans – Marc Noé juni 2003

28 Oefening 4 – duel 1:1 Doelstelling : Organisatie :
K Doelstelling : K Trainen van de individuele actie. Trainen afschermen van bal. Trainen van het scoren. Organisatie : 2 kegels. Voldoende ballen. 1 groot doel. 2 keepers. Half speelveld. X X X X T X X X Guy Hermans – Marc Noé juni 2003

29 Oefening 4 – duel 1:1 Doelstelling : Organisatie :
Zo snel mogelijk tot scoren komen. K Organisatie : 4 kegels. Voldoende ballen. 1 groot doel. 2 kleine doelen. 2 keepers. Half speelveld. X T X X X Guy Hermans – Marc Noé juni 2003

30 Oefening 5 – duel 3:3 Doelstelling : Organisatie :
Het verbeteren van het 1:1 duel. Snel scoren K X X X 16 m O X Organisatie : O 7 kegels. Voldoende ballen. 2 kleuren hesjes. 2 grote doelen. 2 keepers. O X X X 16 m O O O K O 40 m Guy Hermans – Marc Noé juni 2003

31 WEDSTRIJDVORMEN 14 TOT 18 JAAR

32 Wedstrijdvormen – 14 tot 18 jaar
Nuttige tips -> Let op arbeid/rust verhouding. -> Veel mogelijkheden : 2 grote doelen, lijnvoetbal, kleine doeltjes. -> Wedstrijdvormen : ALTIJD met doelen en respecteer de voetbalreglementen. -> Zorg altijd voor voldoende ballen. -> Veel in tornooivorm doen -> winst / verlies. -> Pas je afstanden van je veldjes altijd aan in functie van de kwaliteit, het aantal spelers, je doelstellingen, … -> Wedstrijdvormen kan je altijd doen. Voorzie dit steeds in een training ! Sfeer en beleving ! -> Om te kunnen spreken van een echte wedstrijd moeten aan een aantal voorwaarden worden voldaan : 1 bal. Alle voetbalreglementen. Afgebakend terrein. Aanvallers. Verdedigers.

33 Wedstrijdvormen – 14 tot 18 jaar
Integratie meisjes -> Bij 4:4 : een viertal bestaat uit 2 jongens en 2 meisjes. -> Bij voldoende spelers : zet 2 veldjes uit (jongens / jongens ; meisjes / meisjes. -> Laat meisjes steeds vrij spelen en vrij scoren. -> Leg aan de betere voetballers beperkingen op. -> Zorg ervoor dat de kwaliteit van de groepjes aan elkaar gewaagd is ; zorg daar als trainer zelf voor. -> Alleen scoren als één van de meisjes de bal heeft aangeraakt. -> Bij een doelpunt van een meisje telt dit doelpunt dubbel. -> Pas eventueel de korfbalregels toe (meisjes verdedigen meisjes, jongens verdedigen jongens).

34 Wedstrijd 4:4 (of 5:5) Doelstelling : Organisatie : Balbezit.
1:1 duel. Fun & plezier. Scoren. K X 16à 20 m X O Organisatie : 6 kegels. Voldoende ballen, verspreid over 2 doelen. 2 kleuren hesjes. 2 grote doelen. 2 keepers. X X O O X 16 à 20m O K O 40 m Guy Hermans – Marc Noé juni 2003

35 Wedstrijd 4:4 (of 5:5) + 2 kaatsers
Doelstelling : K K K Leren kaatsen in 1 tijd. Fun & plezier. Scoren. X 16à 20 m X O Organisatie : 6 kegels. Voldoende ballen, verspreid over 2 doelen. 2 kleuren hesjes. 2 grote doelen. 2 keepers. X X O O X 16 à 20m O K O K K 40 m Guy Hermans – Marc Noé juni 2003

36 Wedstrijd 7:7 (lijnvoetbal)
Doelstelling : 5 m Tactische principes van het zonevoetbal. 2 3 4 5 Organisatie : 6 8 kegels. Voldoende ballen. 2 kleuren hesjes. 8 10 70 m 9 11 7 10 8 6 3 (of ) 4 5 m 50 m Guy Hermans – Marc Noé juni 2003

37 Wedstrijd 5+4+K / 3+4+K Doelstelling : Organisatie : Scoren.
Flankspel stimuleren. Korte en lange passing. Kopspel. Veel balcontact. K K 20 m NEUTRAAL VAK 10 m Organisatie : 8 kegels. Voldoende ballen in beide doelen. 2 kleuren hesjes. K K 20 m K K K 40 m Guy Hermans – Marc Noé juni 2003


Download ppt "BASICS leeftijdseigen vormen voor leerlingen van 14 tot 18 jaar."

Verwante presentaties


Ads door Google