De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Ella Tacq Renske van Bemmel

Verwante presentaties


Presentatie over: "Ella Tacq Renske van Bemmel"— Transcript van de presentatie:

1 Ella Tacq Renske van Bemmel

2 Samenwerking Partners in Jeugdbeleid: ontwikkelaars van raamwerk 1Gezin1Plan Kenniscentrum Gezin Centraal: Methodische ontwikkeling en opleiding in de jeugdzorg Gezamenlijke missie; versterken eigen kracht en regie Ons voorstellen

3 Agenda Voorstellen Vragen tussen door? e.tacq@piresearch.nl
Resultaten uit onderzoek 2018 Wat is 1 gezin 1 plan: van aanleiding tot plan Eigen kracht….. Evt. 3 rollen van de generalist

4 1Gezin1plan in de praktijk; de meerwaarde van de werkwijze onderzocht (Verwey Jonker, jan 2018)
Resultaten: Beleggen van de regie bij gezinnen belangrijk in het versterken van zelfredzaamheid en veerkracht Wijze van regievoering verschilt, maar in vrijwel alle gevallen worden de hulpverleningsvoorstellen besproken en instemming gevraagd voor hulpverleningsbesluiten Gezinnen over algemeen positief over eigen inbreng en de wijze van bejegening De uitgangspunten van 1G1P belangrijker dan de concrete tools Maatwerk; aansluiten bij situatie en vaardigheden van het gezin Bij veiligheid; rust en duidelijk in verbinding blijven en vanuit positieve benadering kaders aangeven waarbinnen gezin zeggenschap heeft Belemmerend: verschillende visies op “regie bij het gezin”, onduidelijkheid voor gezin en de zorgcoördinator, afstemming tussen professionals

5 De aanleiding: Savanna, gezinsdrama Roermond…….
Onoverzichtelijk veel hulpverleners betrokken bij een gezin (dubbelingen, geen weet van elkaars inmenging) De groeiende vraag naar gespecialiseerde zorg Terwijl er nog steeds jeugdigen met problemen zijn die niet of te laat geholpen worden Versnippering van de zorg voor jeugd: onoverzichtelijk voor ouders en ketenpartners (bijv. onderwijs) onbeheersbaar voor financiers Aanleiding regio samenwerking zorgcoordinatie Wat zijn nu werkzame factoren bij samenwerking met en rond gezinnen met vragen op meerdere levensgebieden Divers ondz nationaal internationaal 5

6 De aanleiding: De indicatieprocedures: zijn te bureaucratisch
staan los van het hulpverleningsproces zijn gericht op inzet gespecialiseerde zorg, en veel minder op het benutten en versterken van de eigen kracht, het sociaal netwerk en de nulde en eerste lijn 6

7 Inrichting van zorgstelsel: 1: het fundament
Pedagogische civil society

8 2: De basisvoorzieningen
Basisvoorzieningen JGZ, Onderwijs, kinderopvang, welzijn, huisarts, 1ste lijnsgezondheidszorg, sociale teams Pedagogische civil society

9 3: Het jeugd&gezinsteam
Teams ambulante Jeugd&gezinswerkers Basisvoorzieningen JGZ, Onderwijs, kinderopvang, welzijn, huisarts, 1ste lijnsgezondheidszorg Pedagogische civil society

10 4: inschakelen specialisten
Specialisten bieden: Consultatie Diagnostiek Therapeutische interventies (deeltijd) verblijf Specialist Psychiatrie en verslaving Specialist ernstige gezinsproblematiek Specialist (Licht) verstandelijke beperking Teams ambulante Jeugd&gezinswerkers Basisvoorzieningen JGZ, Onderwijs, kinderopvang, welzijn, huisarts, 1ste lijnsgezondheidszorg Pedagogische civil society

11 5: Hulp in gedwongen kader
Specialist Psychiatrie en verslaving Specialist ernstige gezinsproblematiek Specialist Licht verstandelijke beperking Teams ambulante Jeugd&gezinswerkers Basisvoorzieningen JGZ, Onderwijs, kinderopvang, welzijn, huisarts, 1ste lijnsgezondheidszorg Pedagogische civil society

12 6: 1Gezin1Plan 1Gezin1Plan met: Teams ambulante Jeugd&gezinswerkers
Gezin, sociaal netwerk, basisvoorzieningen, specialisten, jeugdbescherming, Volwassenzorg Gemeentelijke voorzieningen (WMO, W&I, Schuldhulp), sociale teams, woningbouw Specialist Psychiatrie en verslaving Jeugd- bescherming Specialist ernstige gezinsproblematiek Specialist Licht verstandelijke beperking Teams ambulante Jeugd&gezinswerkers Basisvoorzieningen JGZ, Onderwijs, kinderopvang, welzijn, huisarts, 1ste lijnsgezondheidszorg Pedagogische civil society

13 1Gezin1Plan Raamwerk Intersectorale samenwerking Afstemming
Biedt ordening en structuur Draagt bij aan regie bij cliënt

14 Uitgangspunten 1Gezin1Plan
Hulp is pas nuttig wanneer de cliënt of het gezin het eindpunt van de verandering en dus de doelen bepaalt. Samenwerking is essentieel in de hulpverlening. Zonder samenwerking is er geen hulp. Een hulpverlener werkt samen met de cliënt, het gezin waar de cliënt deel uitmaakt, het sociaal netwerk van de cliënt en het professioneel netwerk van de cliënt. Gedragsverandering heeft langdurig effect als de verandering plaats vindt in de leefomgeving van de cliënt. Daarom moet de hulp ook plaatsvinden in de leefomgeving van de cliënt.

15 Leidende principes GEZIN ALS SAMENWERKINGSPARTNER, dus:
Spreken MET in plaats van OVER Gezin = eigenaar van het gezinsplan. Hún doelen worden nagestreefd Gezinsleden beslissen mee over zorg Samenwerken met sociaal netwerk & team rond het gezin Bouwen op kracht en succes Al deze punten verankerd in jeugdwet (zie mijn tekst ivm vermaledijde VNG dvd)

16 Onderdelen gezinsplan
Contact maken met gezin Hulpvraag vaststellen Opstellen van doelen Inventariseren van het netwerk Coördinator vaststellen Uitnodigen voor ronde tafel gesprek Start opstellen gezinsplan Start ronde tafel gesprek Invullen afsprakenlijst Bijeenkomst afsluiten met afspraken De ronde tafelbijeenkomst Uitvoeren van afspraken Evalueren van plan met gezinsteam / ronde tafel bijeenkomst Vervolg Uitvoering en evaluatie

17 Voorbeeld gezinsplan Namen van de gezinsleden en de leeftijden van de kinderen: Marieke 42 jaar, Romeo 15 jaar, Joyce 11 jaar, Petra 8 jaar Belangrijkste doel(en) van het gezin: Romeo gaat weer naar school en blijft naar school gaan, moeder Marieke is ondersteund hem hierbij en is consequent in de benadering van Romeo, vooral als hij zich niet aan afspraken houdt. Belangrijke informatie voor alle betrokkenen: Moeder Marieke en Romeo zijn het praten over de verslaving van Romeo aan Wiet zat, de gesprekken helpen niet en het is geen probleem meer. Zij willen dat Romeo zijn school weer kan oppakken en zijn diploma uiteindelijk kan halen. Telefoon Mail Marieke.de Naam: Relatie tot het gezin en/of werkzaam bij welke instantie: Op welke dagen goed bereikbaar: Telefoonnummer Mailadres Jetske de Jong Moeder van Marieke, oma van Romeo Rachida Moukali Opvoedingsondersteuning ma, woe en do Bram van Wateringen Verslavingszorg Di, woe, do en vrij Joep Sneijder Mentor Ma-vrij, na uur Klaas de jong Decaan Ma, di, woe Zorgcoördinator: Jet van Klaveren reclassering Ma, di en do Afspraken over afstemming:

18 Nr. Doel: Wie doet: Wat: Start datum Geplande einddatum Doel bereikt? 1 Romeo gaat weer naar school en blijft naar school gaan, moeder Marieke is consequent Joep (mentor) Geeft Romeo leerstof voor de komende weken. 01-05 14-06 Romeo en moeder Romeo besteedt, nadat hij zijn leerstof heeft gekregen, 3 uur per dag daar aan. Moeder houdt dit in de gaten en bespreekt het met hem na. Ze doen dit om uur, zodat Romeo zelf het tijdstip overdag kan bepalen van het maken van de leerstof. Op moment van bespreken met zijn moeder liggen zijn zusjes op bed. 02-05 Oma Is er op donderdagen vanaf uur, ze doet boodschappen en kookt, moeder is om thuis van haar werk. 03-05 Klaas (decaan) Gaat, samen met moeder en Romeo, op zoek naar een nieuwe school. Er staat een afspraak gepland met hen drieën om de mogelijkheden te bespreken, ze maken eventueel een vervolgafspraak om samen een nieuwe school te bezoeken. 10-05 20-05 Klaas zorgt er voor dat er een stage voor Romeo wordt geregeld om werkervaring op te doen in de tussentijd. 16-05 Rachida en gezin Wekelijks gesprek met het gezin. Eerst volgende afspraak op 06-05, start met verder kennismaken en opstellen van doelen voor de opvoedingsondersteuning. Iedereen van het gezin is er. heden

19 Eigen kracht door… … het ontdekken van de antwoorden
op je eigen vragen.

20

21 Dat betekent voor de hulpverlener in de wijkteams
Generalistisch werken…. 3 rollen Aannemer Coördinator Coach

22 1. De aannemer: Wie betrekt wie nu eigenlijk?

23 Samenwerken in 3 ringen individu gezin
sociaal netwerk: familie, vrienden, buren, etc. professioneel netwerk: hulpverleners, leerkrachten, etc.

24 2. De coördinator: 1Gezin1Plan DeDde Wie kan helpen?

25 3. De coach Werken aan gedragsverbetering in het gezin
Concreet – Aantoonbaar - Duurzaam

26 Drie rollen van de generalist in de wijk (Berger, van Leeuwen & Blaauw, NJI, 2013)
 De aannemer: hulpvraagverheldering, ondersteunen van het gezin bij het opstellen van hun gezinsplan, samenwerking met ‘voorveld’. De regisseur: coördineren van hulp, in samenwerking met het gezin. Gericht op samenwerking met sociaal netwerk en professioneel netwerk op basis van de doelen van het gezin (1gezin1plan). Hierbij is het streven de zelfsturing en de regie van het gezin te bevorderen. De coach: methodisch en oplossingsgericht werken aan doelen, gericht op het benutten van eigen kracht, versterken van het oplossend vermogen en empowerment.

27 Meer informatie? Renske van Bemmel Ella Tacq


Download ppt "Ella Tacq Renske van Bemmel"

Verwante presentaties


Ads door Google