De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

MZC 12 oktober 2015 WELKOM.

Verwante presentaties


Presentatie over: "MZC 12 oktober 2015 WELKOM."— Transcript van de presentatie:

1 MZC 12 oktober 2015 WELKOM

2 Inleiding Welkom Bezinning Terugkoppeling naar vorige vergadering :
De wet op de privacy en de schoolreglementen? Omgaan met moderne media en de schoolreglementen ?

3 De middelen van de school

4 De middelen van de school
Twee soorten middelen : Lestijden Punten Lesuren Financiële middelen

5 De middelen van de school
Budget van de school werkingsmiddelen leerlingkenmerken Eigen middelen

6 De middelen van de school
Werkgever = schoolbestuur Overheid subsidieert : Betaalt de lonen van het personeel Betaalt de werking Budget overheid : 11 miljard voor onderwijs en vorming Besparingen op de werking Meer geld voor scholenbouw

7 De middelen van de school
Financiering van de netten : Drie netten : GO! Gemeentelijk/provinciaal onderwijs = gesubsidieerd Vrij onderwijs Katholiek Joods = gesubsidieerd ! Officieel onderwijs : meer middelen om ‘vrijheid van onderwijs’ te garanderen. = aanbieden verschillende levensbeschouwingen

8 Hoeveel krijgen de scholen ?
Basisbedrag per leerling in BaO: 2014 : € 440 per kleuter € 663 per lagere schoolkind In SO : Puntengewicht per leerling Verschillend van graag, onderwijsvorm en studiegebied € 1000 per leerling SO (gemiddeld) In Buitengewoon Onderwijs Hoger bedrag, maar geen leerlingkenmerken (zie verder)

9 Hoeveel krijgen de scholen ?
Leerlingkenmerken : Extra middelen voor leerlingen met bepaalde kenmerken : Opleidingsniveau moeder Ontvangen van schooltoelage De thuistaal Woonplaats of buurt Waarom ? Positieve discriminatie kansarme lln Scholen met hoge aantallen kansarme lln genereren minder eigen middelen & moeten meer met onbetaalde rekeningen omgaan.

10 Hoeveel krijgen de scholen ?
Leerlingkenmerken : Schooltoelage = € 123,50 extra Opleidingsniveau moeder = idem Thuistaal verschillend van de schooltaal = € 157 Woonplaats = € 101 euro 2016 (voorstel Katholiek Onderwijs): Afschaffing kenmerk woonplaats Ten voordele van opwaardering kleuteronderwijs

11 Wat moet betaald worden?
Werkingsmiddelen : Algemene schoolkosten : Verwarming, elektriciteit, onderhoud, verzekering, auteursrechten, infrastructuur,… Wel : extra subsidie voor bouwen en verbouwen… Pedagogisch/didactische kosten : Nascholingen, leerboeken, schoolmateriaal, kopies,… ‘gratis’ onderwijs Kosten die de maximumfactuur overstijgen

12 Wat moet betaald worden?
Niet : Lonen onderwijzend personeel Wel : Lonen onderhoudspersoneel Lonen boekhouder enz.

13 Gratis onderwijs Geldt enkel voor basisonderwijs !
Aanbieden leermiddelen : Onmisbaar voor bereiken eindtermen = volledig gratis : Passer, schrijfgerief, atlas, geodriehoek,… Echt nodig volgens de school, maar niet onmisbaar = maximumfactuur : Studieuitstappen, kookactiviteiten,.. Dit jaar : Kleuters : 45 euro Lagere schoo : 85 euro

14 Gratis onderwijs Lijst Vlaamse overheid :

15 Gratis onderwijs Minder scherpe maximumfactuur
Voor meerdaagse uitstappen Niet voor kleuteronderwijs (in principe niet toegelaten) 410 euro, gespreid over de lagere school M.a.w. over de hele lagere school mag een leerling niet meer dan 410 betaald hebben aan meerdaagse uitstappen.

16 Dienstverlening van de school
School is niet verplicht deze aan te bieden ! Middagopvang Maaltijden Tijdschriften Klasfoto’s Mag aan kostprijs aangerekend worden. Kleine winstmarge mag Geen verplichting !

17 Dienstverlening van de school
Lijst met raming : Staat in schoolreglement (bijlage) Adviesbevoegdheid schoolraad Elke jaar actualisatie !

18 Eigen middelen Bijv. opbrengsten van schoolfeesten, eetfestijn,…
Vrije besteding door de school/het schoolbestuur

19 Wie beslist ? Schoolbestuur : Ontvangt de werkingsmiddelen.
Beslist autonoom hoe ze gebruikt worden.. Maar : Controle door de overheid op de juiste besteding ‘voor het onderwijs’ ! Onderhevig aan controle door de belastingen

20 Wie beslist ? De directeur :
Krijgt in principe volmacht om de dagelijkse kosten te beheren Adviseert het schoolbestuur over de besteding voor grotere bedragen, bijv. bouwwerken. Meestal : Directeur beheert ong. 80% van de werkingsmiddelen Schoolbestuur gebruikt de rest voor beheer van de gebouwen Schoolbestuurt controleert de uitgaven door de directie gemaakt

21 Wie beslist ? Wat met de participatieorganen ? Schoolraad : Maar ook :
Overleg en advies over de bijdrageregeling in schoolreglement Waken over de helderheid, wijze van communiceren,… Kunnen dit als werkpunt opnemen in hun werking. Heel wat goede praktijkwerking beschikbaar Maar ook : Vinger aan de pols houden algemeen overzicht besteding werkingsmiddelen

22 Andere actoren LOP (Sint-Niklaas) : Code kostenbeheer
Gemeentebestuur : Bepaalt vaak ook de financiële politiek van de vrije school op gebied van dienstverlening : Middagtoezicht gemeenteschool = gelijkgeschakeld met middagtoezicht vrije school

23 Er vallen klappen… Besparingen van de overheid…
Vallen voor de basisscholen nogal mee… Concurrentie met gemeentelijk net valt zwaar : Investeringen van een stad/gemeente in de eigen school zijn groot… Ook ongelijkheid met GO! Krijgen bijv. busvervoer gesubsidieerd! Meer lestijden…

24 Schulden op school? Terug naar de code kostenbeheer..
Verschil tussen wanbetalers en bijv. mensen zonder inkomen? OCMW… Schoolparticipatiefonds in Sint-Niklaas De kansenpas De verhoogde tegemoetkoming Witte Raven en andere gulle schenkers

25 En hoe zit het bij ons ??? Wat kan een schoolraad betekenen in het omgaan met de inkomsten van een school en de besteding van het geld ?

26


Download ppt "MZC 12 oktober 2015 WELKOM."

Verwante presentaties


Ads door Google