De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Kunst en kunde van het lobbyen

Verwante presentaties


Presentatie over: "Kunst en kunde van het lobbyen"— Transcript van de presentatie:

1 Kunst en kunde van het lobbyen
Congres Podia en Festivals 13 september 2017

2 1 2 3 4 Warming up Onszelf kort voorstellen
Organisatie- en communicatie adviseur Oud-wethouder Utrecht, o.a. cultuur Opdrachten voor bestuurders bij overheid, publieke en culturele organisaties Lid Eerste Kamer; o.a. Mediawoordvoering Vice-voorzitter Raad van Toezicht Fonds Podiumkunsten Voorzitter Portal Audiovisuele Makers (PAM)

3 Ik werk ... als musicus bij een podium bij een festival
anders, namelijk

4 In mijn werk heb ik met de politiek ... te maken
nog niet eens in de vier jaar regelmatig bijna dagelijks

5 In de verkiezingsprogramma’s staat over mij / ons ...
niets dat er bezuinigd moet worden dat ik / wij onmisbaar zijn voor de gemeente ik heb nog geen idee wat er in komt te staan

6 Het politieke krachtenveld
Wethouder schaakt op zes borden Gemeenteraad Politieke partij College Wethouder Burgers en organisaties Ambtelijke organisatie Media

7 De agenda van een bestuurder
Wat wil de gemeenteraad? Wat staat er in het Collegeprogramma? Wat leeft er in de coalitie? Hoe kijkt mijn politieke partij ernaar? Aanhaken bij gemeente / provincie / rijk Toegevoegde waarde Eigen agenda

8 Cultuur vanuit het perspectief van een bestuurder
Heel veel aanbieders Beperkte financiële middelen bij overheid Weinig reserves bij instellingen om zelf tegenvallers op te vangen Veel inzet en enthousiasme Precaire balans tussen samenwerking en concurrentie

9 Het juiste moment ... College-of kabinetsvorming (1x per vier jaar)
Voorjaarsnota: financiële kaders Begroting: invulling in de Raad (najaar) Verkiezingen (NU) Collegevorming (Voorjaar 2018) Valkuil: Pas investeren in de relatie als er iets aan de hand is!

10

11 Enkele tips Wees duidelijk en open in je standpunten
Wees kort en bondig in je informatie Weet wie verantwoordelijk is voor een beleidsterrein of dossier. Wie is de woordvoerder? Richt je op alle politieke partijen. Zorg dat je altijd bereikbaar bent om (aanvullende) informatie te geven en zorg dat je jouw contactpersoon bij een politieke partij altijd kunt bereiken. Afspraak is afspraak. Voor het lobbyen zorgvuldig uit.

12 Wie kunnen jouw verhaal vertellen?

13 Randvoorwaarden Goed bestuur Goede directie
Helderheid waar kans/probleem is ontstaan Duidelijke visie Geen lijken in de kast Eenduidige oplossingsrichtingen Geloofwaardigheid Voldoende eigen bijdrage/inzet

14 Veel succes!

15 Contact houden: visitekaartje = Fortune cookie


Download ppt "Kunst en kunde van het lobbyen"

Verwante presentaties


Ads door Google