De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Werkplekleren in sociale economie: gevalideerd traject voor professionele bachelors 1 Context voor ontwikkeling van het werkplekleren 2 Fasen in ontwikkeling.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Werkplekleren in sociale economie: gevalideerd traject voor professionele bachelors 1 Context voor ontwikkeling van het werkplekleren 2 Fasen in ontwikkeling."— Transcript van de presentatie:

1

2 Werkplekleren in sociale economie: gevalideerd traject voor professionele bachelors 1 Context voor ontwikkeling van het werkplekleren 2 Fasen in ontwikkeling van het werkplekleren (validatie) 3 Leidraad ‘Gezingericht werkplekleren in sociale economie’ 4 Recente aanvullingen 5 Ondernemingszin en ondernemerschap 6 Future-proofing: ‘Sociale economie 2050’ Joris Dewispelaere Odisee Gezinswetenschappen Maximum tot hier

3 Context *Professionele bachelor Gezinswetenschappen – Odisee: traject voor volwassenen en traject voor jongvolwassenen (generatiestudenten) *Specifieke doelgroep: ‘denkende doeners’ / mensbeeld *Keuze voor sociale economie (2010-2011) -perspectief opleiding -perspectief student -perspectief maatschappij Joris Dewispelaere Odisee Gezinswetenschappen Maximum tot hier

4 Fasen *Tweede opleidingsfase / derde opleidingsfase: ontwikkeling en evaluatie in samenwerking met VOSEC/IN-C (2009-2010/2010-2011) *Project ‘Gezinsgericht werkplekleren in sociale economie’ (departement onderwijs 2011-2012) (met Vosec/In-C, Ateljee, Opnieuw en co, CDJ-services, RTC Vl Brabant) *Disseminatie: studiedagen en publicaties HIG, Departement, Associatie, CIRIEC (2012-2013/2013-2014) *Speerpunten Odisee: talent, diversiteit, @work (2014-2015/2015- 2016/2016-2017) Joris Dewispelaere Odisee Gezinswetenschappen Maximum tot hier

5 Leidraad Gezinsgericht werkplekleren *Kwaliteitscyclus Plan, Do, Check, Adjust *Jaar-traject -van introductie tot tussentijdse evaluatie -van tussentijdse tot eindevaluatie (tweede (750 u) en derde (850u) opleidingsfase) *Leidraad/Checklist Joris Dewispelaere Odisee Gezinswetenschappen Maximum tot hier

6 Leidraad en checklist Opbouw checklist I Plan Voorbereidingsfase werkplekleren II Do Implementatie in jaartraject IIICheckEvaluatie and Act (Adjust) Bijsturing (voorbereiding volgend jaartraject)

7 Elektronische checklist

8 Kwaliteitszorg MaatschappijKoepels Werkplek Opleiding Student

9 Cijfers *Jongerentraject 2015-2016: 116 -1 e opleidingsfase: 55 -2 e opleidingsfase: 35 -3 e opleidingsfase: 26 *Aantal ondernemingen sociale economie: 40-45/ academiejaar Joris Dewispelaere Odisee Gezinswetenschappen

10 Recente ontwikkelingen *Verbreding naar andere trajecten werkplekleren: kruisbestuiving -evoluerende gezinsrelaties (CKG, CAW,…) -armoedecontext -vluchtelingenwerk Superdiversiteit *Talentgerichtheid persoon-in werkplekleren-professional Joris Dewispelaere Odisee Gezinswetenschappen Maximum tot hier

11 Ondernemingszin en ondernemerschap *Odisee-breed *Gezinswetenschappen -definities van werkplekleren -voorbeelden van studenten en afgestudeerden Joris Dewispelaere Odisee Gezinswetenschappen

12 Future-proofing: ‘Sociale economie 2050’ *2016: Geweld-fundamentalisme / financiële markten / Diversiteit *2045 (of vroeger): Artificiële intelligentie - Singulariteit * ‘Sociale economie 2050’ -De rol en dynamiek van geld -Maatschappelijke driegeleding: vrijheid in ‘geestesleven’, gelijkheid in rechtsleven,broederlijkheid (associativiteit) in economie ; verhouding loon/arbeid -Politiek niveau: steden Werkplekleren in de toekomst / gezin en arbeid Joris Dewispelaere Odisee Gezinswetenschappen Maximum tot hier

13 Verdere info Je werk of je leven? Publicatie Kenniscentrum Gezinswetenschappen 2013 (op aanvraag) Joris.Dewispelaere@odisee.be www.hig.be ; www.odisee.bewww.hig.bewww.odisee.be Joris Dewispelaere Odisee Gezinswetenschappen


Download ppt "Werkplekleren in sociale economie: gevalideerd traject voor professionele bachelors 1 Context voor ontwikkeling van het werkplekleren 2 Fasen in ontwikkeling."

Verwante presentaties


Ads door Google