De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

EU ETS: Backloading en structurele maatregelen Jorre De Schrijver Team Klimaat Departement Leefmilieu, natuur en energie Vlaamse Overheid 9 juli 2013.

Verwante presentaties


Presentatie over: "EU ETS: Backloading en structurele maatregelen Jorre De Schrijver Team Klimaat Departement Leefmilieu, natuur en energie Vlaamse Overheid 9 juli 2013."— Transcript van de presentatie:

1 EU ETS: Backloading en structurele maatregelen Jorre De Schrijver Team Klimaat Departement Leefmilieu, natuur en energie Vlaamse Overheid 9 juli 2013

2 EU ETS: Backloading en structurele maatregelen Inhoud 1. Inleiding emissiehandel 2. Evolutie koolstofprijs 3. Backloading 4. Structurele maatregelen

3 Theorie achter EU ETS als cap and trade instrument Elke installatie levert emissierecht in per ton CO2-equivalent Cap … -Bepaalt totale emissies -Zekerheid voor wetgever -Schaarste zorgt voor marktprijs And trade -Geen individuele emissieplafonds -Totale vooraf vastgestelde reductie wordt tegen minimale kost behaald 1. Inleiding emissiehandel

4 Doelstellingen cap and trade  Gegarandeerde en kostenefficiënte emissiereductie  Stimulans om te investeren in groene technologie door koolstofprijs?  Overheidsinkomsten vergaren?  Klimaatbeleid in andere landen stimuleren? 1. Inleiding emissiehandel

5 EU ETS sinds 2005 grootste cap and trade systeem  Doelgroep: 10000 energie-intensieve installaties uit:  Elektriciteitssector  Raffinaderijen  Papier en karton  Ijzer en staal  Cement  …  Verloopt in handelsperiodes  1 ste handelsperiode 2005-2007  2 de handelsperiode 2008-2012  3e handelsperiode 2013-2020 Toewijzingsregels per handelsperiode 45 % van EU emissies onder EU ETS Aan-en verkoop van emissierechten in handelsperiode 1. Inleiding emissiehandel

6 Aangepaste werking van het EU ETS vanaf 2013  Meer zekerheid  Eén EU wide cap (-21 % in 2020 tov 2005)  Langere handelsperiode van 8 jaar  Banking van EUAs van 2008-2012 naar 2013-2020  Level playing field  Geharmoniseerde toewijzingsregels -Veiling als uitgangspunt -Gratis toewijzing voor industriële sectoren gebaseerd op benchmarks -Carbon leakage sectoren krijgen 100 % benchmark toegewezen  Uitbreiding van toepassingsgebied  Harmonisatie van monitoring, rapportering en verificatie 1. Inleiding emissiehandel

7 Ondanks hervormingen opbouw surplus emissierechten … 2. Evolutie koolstofprijs Bron: Staff Working Document (2012) 234 final

8 … en sterke daling koolstofprijs  Van 17 € / ton CO2 naar 3 € / ton CO2 op anderhalf jaar tijd  Bij goedkeuring Energie-en klimaatpakket EUA prijs van 30 €/ton CO2 verondersteld Oorzaken prijsval Economische crisis Instroom CDM kredieten Flankerend energiebeleid ? Onzekerheid over toekomstige doelstellingen ? … 2. Evolutie koolstofprijs Bron: Point Carbon

9  Gevolgen daling koolstofprijs -Goedkopere bereiken emissiereductiedoelstelling -Stimulans om te investeren in groene technologie lager (lock-in) -Veilingopbrengsten lager -Geloofwaardigheid EU ETS naar buitenwereld?  Vraag om koolstofprijs op te krikken -De EC waarschuwt in low carbon en energy 2050 roadmap voor lock-in effect -Europees Parlement stelt in resolutie dat koolstofprijs onvoldoende stimulans geeft om te investeren in low-carbon technologie 2. Evolutie koolstofprijs

10  Concrete vraag Raad Leefmilieu (behalve Polen): Presidency conclusions 2012 EMPHASISES that a robust carbon market is required, which drives the carbon price necessary for low-carbon investment, to achieve the global mitigation objectives […]NOTES that robust carbon prices are needed to support and deliver the necessary incentives for low-carbon investments; Furthermore NOTES that the present ETS allowance price and the expected non-ETS price provide substantially lower incentives than anticipated when the Climate and Energy Package was adopted; and, INVITES the Commission to further consider the possible practical modalities that may be needed to ensure that the EU ETS continues to reward energy efficiency and low-carbon investments  Antwoord Europese Commissie -Backloading voorstel -Carbon market report voor structural measures 2. Evolutie koolstofprijs

11 Backloading als korte termijn maatregel  Wat? -900 miljoen van de te veilen emissierechten uit begin van periode 13-20 verplaatsen naar einde van de periode 13- 20 - totale cap 13-20 blijft gelijk  Waarom? -niet zozeer bekomen van hogere EUA prijs, eerder vermijden van verdere prijsval! -immers: begin 13-20: veel aanbod (NER 300, overschot NER, surplus toewijzing 08-12,…) vs. beperkte vraag (economische crisis) 3. Backloading

12 Houding stakeholders  Industrie -Industriële sectoren onder toepassingsgebied EU ETS negatief t.o.v. BL -Ook steun voor BL: Climate Group, elektriciteitssector, …  NGOs -Meeste milieu-NGOs steunen BL als eerste stap naar hervorming -Aantal milieu-NGOs bepleiten nieuw klimaatinstrument i.p.v. EU ETS 3. Backloading

13 Houding lidstaten  In navolging van presidency conclusions steunen meeste lidstaten backloading voorstel -Polen, Cyprus contra -Spanje, Duitsland, … nog onbeslist  Ook BE steunt backloading voorstel, in afwachting van structurele maatregelen die de koolstofprijs ondersteunen en de onzekerheid (die gepaard gaat met backloading) neutraliseren 3. Backloading

14 Voorstel EC (25/7/2012) omvat twee onderdelen : Verduidelijking Richtlijn Codecisie procedure (Raad en EP) Verduidelijkt dat EC timing veiling mag aanpassen Volgende stappen Amendement Veiling verordening Comitologieprocedure (CCC) Bepaalt verschuiving hoeveelheden te veilen rechten Stemming voorzien na akkoord over verduidelijking richtlijn IA opgemaakt door EC 3. Backloading

15 Besluitvormingsproces  Raad Leefmilieu -Bespreking dossier op informele raad, WPE -Nog geen overeenstemming  Europees Parlement -25 februari: Goedkeuring voorstel in ENVI comité One-off measure Impact assessment die aantoont dat carbon leakage risico beperkt is -16 april: Plenaire EP verwerpt voorstel ENVI comité 334 vs 316 Terug verwezen naar ENVI comité 3. Backloading

16 Besluitvormingsproces  Europees Parlement -19 juni: Goedkeuring voorstel in ENVI comité One-off measure Impact assessment die aantoont dat carbon leakage risico beperkt is Herintrede van EUAs vanaf 2016 600 miljoen EUAs opzij gezet voor innovatieve projecten binnen industrie -3 juli: Plenaire EP keurt aangepast voorstel goed Amendement ivm carbon leakage assessment & one off measure 3. Backloading

17 Besluitvormingsproces Aanvaarde tekst EP: Where an assessment shows for the individual industrial sectors that no significant impact on sectors or subsectors exposed to a significant risk of carbon leakage is to be expected, the Commission may, in exceptional circumstances, adapt the timetable for the period referred to in Article 13(1) beginning on 1 January 2013 so as to ensure an orderly functioning of the market. The Commission shall make no more than one such adaptation for a maximum number of 900 million allowances. 3. Backloading

18 Volgende stappen  Bespreking goedgekeurd voorstel EP in raad -Als Raad akkoord: voorstel EP wordt aangenomen -Anders: trialoog wordt opgestart -Nog steeds verdeeld beeld 191 stemmen voor, 111 onbeslist, 43 tegen 255 stemmen nodig voor QMV -Litouws VZP wil voor COP Warschau akkoord vinden  Bespreking amendement veiling verordening in CCC 3. Backloading

19 Echter ook nood aan structurele oplossing 14/12/12 Carbon Market Report: 6 structurele opties: -2020 doelstelling optrekken naar - 30%; -Permanente set-aside; -Aanscherping lineaire reductiefactor; -Uitbreiding toepassingsgebied; -Beperkt gebruik internationale kredieten; -Invoering van mechanisme voor prijsbeleid van de koolstofprijs 4. Structurele maatregelen

20 Besluitvormingsproces -Stakeholder consultatie t.e.m. 28/2/2013 -Stakeholder meetings -Be steunt structurele maatregelen, maar heeft niet deelgenomen aan consultatie 4. Structurele maatregelen

21 Uitdagingen voor structurele maatregelen -Structurele maatregelen in kader van 2020 of 2030 ? -Twee stappen aanpak ? Huidig teveel aan emissierechten annuleren Maatregelen nemen om nieuw overschot te vermijden -Lange termijn zekerheid combineren met korte termijn flexibiliteit 4. Structurele maatregelen

22 Uitdagingen voor structurele maatregelen -Compatibiliteit met hernieuwbare energie / energie- efficiëntie doelstelling -Hoe klimaatbeleid verzoenen met competitiviteit? -Hoe ambitieniveau EU ETS in lijn brengen met LT klimaatdoelstelling EU -Hoe EU ETS linken met buitenlandse cap and trade systemen 4. Structurele maatregelen

23 Verdere stappen -Groenboek / Witboek EC tegen eind 2013 -In kader van 2030 energie-en klimaatpakket? 4. Structurele maatregelen

24 jorre.deschrijver@lne.vlaanderen.be emissierechten@vlaanderen.be 02 553 70 17 Departement Leefmilieu, Natuur en Energie (LNE) Afdeling Lucht, Hinder, Risicobeheer, Milieu & Gezondheid Koning Albert II-laan 20 bus 8 -1000 Brussel Contact: Bedankt


Download ppt "EU ETS: Backloading en structurele maatregelen Jorre De Schrijver Team Klimaat Departement Leefmilieu, natuur en energie Vlaamse Overheid 9 juli 2013."

Verwante presentaties


Ads door Google