De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Grenzeloos leren… IKC conferentie Wageningen Geert Wieland (basisschool Dynamiek) Sven Schwartau (IKC de Tichelaar)

Verwante presentaties


Presentatie over: "Grenzeloos leren… IKC conferentie Wageningen Geert Wieland (basisschool Dynamiek) Sven Schwartau (IKC de Tichelaar)"— Transcript van de presentatie:

1 Grenzeloos leren… IKC conferentie Wageningen Geert Wieland (basisschool Dynamiek) Sven Schwartau (IKC de Tichelaar)

2 Leiding geven aan samenwerken

3 Basisschool Dynamiek Onderdeel van “Kulturhus“ De Rietborgh” Terborg Geert Wieland Directeur van algemeen bijzondere basisschool

4 Sven Schwartau Integraal Kind Centrum De Tichelaar Jenaplanonderwijs (ATOS) & kinderopvang (Zonnekinderen) Gendt

5 Algemeen  Gendt (gemeente Lingewaard)  Jenaplanonderwijs in 10 stam- groepen  25 medewerkers (LK-PM-COMBI-OOP)  IKC sinds 2013  Voor- en naschoolse opvang  Kinderopvang en peuterspeelwerk (0-4 jarigen)  Startblokken  Thematisch werken (breed)  Voor- en vroegschoolse educatie  Doorgaande ontwikkeling  Naschools activiteiten aanbod  Ieder kind als stralend middelpunt!

6

7 Algemeen  Fusieschool  In 2010 gestart in Kulturhus  Samenwerkende partners:  Yunio, consultatiebureau  Humanitas: BSO, Peuterzaal, KDV  Zozijn: - Het Kempske Orthopedagische instelling - Winkel De Rietborgh

8

9 Stichting Rietborgh Beheer  Organisatie van vaste gebruikers  Belast met exploitatie van deel gebouw  Belast met financiële afwikkeling

10 Personeel  Elke afdeling heeft z’n eigen organisatie  Elke afdeling zijn eigen personeel  Elke afdeling heeft zijn eigen specialisten  Medewerkers spreken en handelen vanuit eigen organisatie  Duidelijk  Belangen behartigen  Ieder is daarin gespecialiseerd.  Er staan grotere organisaties achter de verschillende partijen, die elke partij weer voeden met kennis  Deelname aan overleg vanuit eigen organisatie zorgt ervoor dat de belangen goed behartigd worden.  Zo komt elke groep goed tot zijn recht.  Specialisten van diverse gebruikers zijn belast met overleg, waardoor elke medewerker zich kan richten op z'n eigen taak en werk.

11 Personeel  Dynamiek telt 30 personeelsleden  De leerkrachten beschikken over de basiskwaliteiten van leerkrachten, maar zijn daarnaast gespecialiseerd. We merken dat er steeds meer een beroep wordt gedaan op de diverse specialismen. Er komen er ook steeds meer, eenvoudig omdat op deze wijze de ontwikkelingen bij te houden zijn als school.  IB, ICT, GEDRAGSSPECIALIST, VAKLEERKRACHT, COORDINATOR TAAL/lezen REKENEN, CULTUUR  we versterken dit middels leerkringen die gevormd worden met andere basis scholen  De specialist gaat met name aan de slag met zijn / haar onderdeel

12 Personeel & Organisatie Directie Coordinator OB Pedagogisch mede- werk(st)ers Coordinator OB Pedagogisch mede werk(st)ers Coordinator OB Leerkrachten onderbouw Interne Begeleiding Zorgspecialist Remedial teacher Rekenen spec. Hoogbegaafd Lezen spec. Administratie Conciërge Coordinator MB Leerkrachten middenbouw Coordinator BB Leerkrachten bovenbouw Coordinator MB Pedagogisch medewerk(st)ers MTIKC Raad

13

14  Elkaar kennen en erkennen  Cultuurverandering (profit versus non-profit, MBO versus HBO)  Logovrij denken/kijken  1 teamkamer  Leergroepen (PM/LK)  Combinatiefuncties  Overlegstructuur afgestemd op cohesie en efficiëntie  IKC raad als medezegging  Generalisten versus specialisten  Belang is steeds dat kinderen in hun ontwikkeling er beter van worden  IKC directeur vraagt brede competenties (verbinder, inspirator, ondernemer)  Medewerkers moeten een hoge mate van zelfstandigheid en verbinding tonen

15

16 Doorgaande lijn  Lln stromen in bij consultatiebureau  Vervolg op PSZ en KDV  Aansluitend B S  Overdracht middels IB  Overdracht: Moment van kritisch kijken

17 Doorgaande ontwikkeling  Binnen een IKC werken we met 1 team en 1 aansturing  Gezamenlijke visie/missie  Zorgstructuur  Overdracht  Samen verantwoordelijk 0-13 jaar  Combinatiefuncties  Overlegstructuur  Thematisch  Samen vieren  Tutoren  Aansluiting stamgroepen 1-2 en peuters

18

19 Meerwaarde van een IKC  Eenduidig pedagogisch klimaat  Iedereen spreekt dezelfde taal  Kennis delen  Uitgebreide faciliteiten/multi- functioneel  Laagdrempelige vindplaats  Combinatiefuncties

20

21 Meerwaarde van Kulturhus  Schitterend gebouw  Eén centrale vindplaats  Ontmoetingsplek voor medewerkers / ouders  Ontmoetingsplek voor kinderen / leerlingen  Geheel is meer dan de som der delen

22 Maatschappelijke context  School is “dorpsschool”  Vervult deze functie  Communicatie

23 Maatschappelijke context  Integraal samenwerken draagt bij aan de ontwikkelingskansen van kinderen  Kennis en know how samenbrengen/profiteren  Laagdrempelige opvoedingsondersteuning en vindplaats  Arrangementen voor werkende ouders  Ideale koppeling met verenigingen/clubs  Harmonisatie  Toezichtskader GGD/inspectie onderwijs

24 Waarom doen we dat allemaal? Integrale samenwerking & verantwoordelijkheid

25

26 Vragen??


Download ppt "Grenzeloos leren… IKC conferentie Wageningen Geert Wieland (basisschool Dynamiek) Sven Schwartau (IKC de Tichelaar)"

Verwante presentaties


Ads door Google