De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Inleiding Communicatiekunde Hoorcollege 3. Voorlichting mensen in staat stellen tot een zelfstandige en bewuste menings- en besluitvorming m.b.t. een.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Inleiding Communicatiekunde Hoorcollege 3. Voorlichting mensen in staat stellen tot een zelfstandige en bewuste menings- en besluitvorming m.b.t. een."— Transcript van de presentatie:

1 Inleiding Communicatiekunde Hoorcollege 3

2 Voorlichting mensen in staat stellen tot een zelfstandige en bewuste menings- en besluitvorming m.b.t. een concrete situatie

3 Public relations stelselmatig bevorderen van wederzijds begrip tussen een organisatie en haar interne en externe publieksgroepen

4 Propaganda zender probeert mensen over te halen tot het navolgen van gedachten of idealen op het terrein van politiek, godsdienst, opvoeding of consumptie

5 Beïnvloeding (1) Niveau:gericht op:typisch voor: cognitiefkennisvoorlichting affectiefattitudepublic relations conatiefgedragpropaganda

6 Beïnvloeding (2) Niveau:doel:gepaste stijl: cognitiefinformatiezakelijk affectiefacceptatierelationeel conatiefintentiewervend

7 Relationele communicatie de ontvangers aanspreken begrip tonen voor hun wensen/belangen gemeenschappelijkheid benadrukken verwijten e.d. onpersoonlijk formuleren

8 Voorlichtingsbrochure “Voor een veilige oversteek” “Voor een veilige oversteek”Situatie, aanleiding “Overzichtelijke kruispunten” problemen; acties overheid “Max. snelheid 60 km/h”problemen; acties overheid “Brug en sluis”probleem; gedragsadvies “Parkeren”probleem; gedragsadvies “Neem de tijd”samenvatting adviezen

9 “Voor een veilige oversteek” deel “Brug en sluis” Reizigers.. kunnen.. te maken krijgen met een openstaande brug.. Daardoor raken veel mensen geïrriteerd; u bent immers graag op tijd.. dat veel mensen snel.., gehaast.. en daarmee zichzelf en anderen in gevaar brengen. Het is beter rekening te houden met een openstaande brug.

10 “Voor een veilige oversteek” deel “Neem de tijd” De drukte.. vraagt soms enig geduld... Wie de boot niet wil missen gaat op tijd van huis. Dan hoeft u zich niet te haasten, kunt u rekening houden met.., en heeft u alle tijd om.. over te steken en maakt u bovendien kans op een legitieme parkeerplaats... de kans dat u zelf en de medeweggebruiker zonder ongelukken aankomen, is daarmee aanzienlijk groter.

11 Overheidscommunicatie naar een transactionele overheid Samenlevingtrends in de overheidscommunicatie seculariseringgerichtere sturing individualiseringindirectere, procesmatige sturing juridisering(tegengaan door) meerzijdige sturing mondialiseringvan centrale sturing naar zelfsturing informatiseringsituationele, transactionele sturing multiculturaliteitgefaseerde sturing


Download ppt "Inleiding Communicatiekunde Hoorcollege 3. Voorlichting mensen in staat stellen tot een zelfstandige en bewuste menings- en besluitvorming m.b.t. een."

Verwante presentaties


Ads door Google