De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

PROFESSIONALISERINGSPALET VOORTGEZET ONDERWIJS 2015 - 2017 PROFESSIONALISERINGSPALET VOORTGEZET ONDERWIJS 2016 - 2018.

Verwante presentaties


Presentatie over: "PROFESSIONALISERINGSPALET VOORTGEZET ONDERWIJS 2015 - 2017 PROFESSIONALISERINGSPALET VOORTGEZET ONDERWIJS 2016 - 2018."— Transcript van de presentatie:

1 PROFESSIONALISERINGSPALET VOORTGEZET ONDERWIJS 2015 - 2017 PROFESSIONALISERINGSPALET VOORTGEZET ONDERWIJS 2016 - 2018

2 Ontstaan Vraag uit het werkveld Vanaf 2004 portfoliotrajecten lc-breed Vanaf 2010 breed en flexibel palet Losgekoppeld van het Carmelbeleid (lb-lc) en passend bij het integraal personeelsbeleid van alle vo-scholen Totaal: 200 docenten gecertificeerd 2015-2017 volledig nieuw traject

3 Co-creatie Samenwerking veld en Saxion Opdrachtgevers: bestuurders vo-scholen uit Twente, Achterhoek en Salland Klankbordgroep, bestaande uit: Han NijboerEtty Hillesum Henri HamminkCarmel Hengelo Wim Drenth/Gert ten HoveHet Noordik Carlien KristHet Assink Marc Nij BijvankAOC-Oost Uitvoerders: Saxion, projectgroep Professionalisering voortgezet onderwijs

4 Vernieuwd vo-palet 2015-2017 Nieuwe inzichten onderwijsinnovaties Ontwikkelingen digitale didactiek Optimale integratie van lezingen en workshops Nieuwe ontwikkelingen op gebied onderzoek Nog flexibeler: keuze eigen traject Bijscholingsplicht docenten vanaf 2017 Gevalideerd door het Lerarenregister

5 Opzet

6 Flexibel traject Naar keuze eigen pakket samenstellen. Opties: traject van 2 jaar eerste jaar (vier modules) module 4 + het tweede jaar een, twee, of drie losse modules de lezingenreeks Allerlei combinaties die hiermee kunnen worden gemaakt.

7 Inspiratie Lezingenreeks 2016-2017 (deze lijst is nog niet volledig en definitief) Ben van der Hilst, Communicatie op organisatieniveau Ben is docent, rector van diverse vo-scholen en directeur van het Centrum voor Nascholing Amsterdam geweest. Op dit moment is hij eigenaar van Het Leren Organiseren, dat bestuurders, schoolleiders en teamleiders adviseert en traint op het gebied van de school als lerende organisatie. Marijke van Dijk, Communicatie in de klas Marijke heeft meer dan 16 jaar ervaring als docent, trainer en opleider. In 2003 deed zij praktijkgericht onderzoek naar non-verbale communicatie. Ze analyseerde het gedrag van (ervaren) docenten in samenhang met de reacties van hun klas. Berrie Gerrits, Werkgeheugen en concentratie Berrie is psycholoog en werkzaam in zijn eigen praktijk voor psychotherapie en eerstelijnspsychologie. Daarnaast heeft hij zich veel beziggehouden met de implementatie van werkgeheugentrainingen in Nederland. Saskia Tjepkema, Zelfsturing en verbinding Saskia is als adviseur verbonden aan Kessels & Smit, The Learning Company. Ze werkt als procesbegeleider, ontwerper en coach bij leer- en ontwikkelvraagstukken. Zelfsturing en verbinding zijn kernwoorden voor Tjepkema. Rosanne Zwart, Onderzoeken en ontwerpen Rosanne is sinds 2014 als universitair docent verbonden aan de afdeling Educatie van de faculteit Sociale Wetenschappen van de Universiteit Utrecht. Ze verzorgt/coördineert het onderwijs over onderzoek in de universitaire lerarenopleiding. Sharon Holterman, Onderzoeksmethodologie Sharon is onderzoeker en docent aan Saxion in Deventer en Enschede. Binnen het lectoraat Innovatief en Effectief Onderwijs is Sharon als onderzoeker betrokken bij projecten rondom docentprofessionalisering en herontwerp van curricula (in ontwerpteams). Tevens verzorgt zij colleges ‘onderzoeksmethodologie’ binnen de Master Educational Leadership.

8 Integratie (jaar 1) Vier modules: 1.Talentontwikkeling 2.Leidinggeven aan leren 3.Communicatie 4.Onderzoeken en ontwerpen Elke module kent een moduleverantwoordelijke en wordt afgesloten met een opdracht, ingeleverd op Blackboard. Na afronding module certificaat, als bewijs lerarenregister en/of portfolio (scholingsplicht).

9 Implementatie (jaar 2) Implementatiefase met vier uitstroomprofielen Curriculumontwerp (onderwijsontwikkeling binnen vak-/ leergebied Digitale didactiek/21st century skills Passend onderwijs/Zorg Innovatie (brede onderwijsontwikkeling) Onderzoeksvraag wordt vastgesteld in een tripartite-overleg docent – leidinggevende - begeleider Saxion Gespecialiseerde inzet vanuit Saxion persoonlijke onderzoeksbegeleider m.b.t. het uitstroomprofiel

10 Tijdsinvestering Lezingenreeks van 8 bijeenkomsten: 40 uur Losse module: 40 uur 4 modules (jaar 1): 160 uur Onderzoeken/ontwerpen (jaar 2): 240 uur Totale vo-palet: 400 uur Locatie: Saxion Enschede Tijdstip: donderdag 16.00-20.00 uur, inclusief maaltijd

11 Kosten Per module:€795,- Alleen de lezingenreeks:€1150,- Tweede jaar (uitvoeren onderzoek):€1950,- Lagere prijs voor het totale pakket:€4675,- (Let op: aanvraag lerarenbeurs is niet mogelijk, vergoeding met leidinggevende bespreken! )

12 Contact Carlien Jung: c.m.jung@saxion.nlc.m.jung@saxion.nl (programmaleider) Annemieke Hulzebos: nascholing.apo@saxion.nlnascholing.apo@saxion.nl (projectcoördinator) Website: www.saxion.nl/apowww.saxion.nl/apo Kies vervolgens voor Professionaliseringsaanbod, bij- en nascholing vo/mbo, Professionaliseringspalet vo.


Download ppt "PROFESSIONALISERINGSPALET VOORTGEZET ONDERWIJS 2015 - 2017 PROFESSIONALISERINGSPALET VOORTGEZET ONDERWIJS 2016 - 2018."

Verwante presentaties


Ads door Google