De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Ombudsbemiddeling: hoe werkt het? door Marion van Dam (deel 1) 13 mei 2016.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Ombudsbemiddeling: hoe werkt het? door Marion van Dam (deel 1) 13 mei 2016."— Transcript van de presentatie:

1 Ombudsbemiddeling: hoe werkt het? door Marion van Dam (deel 1) 13 mei 2016

2 Over de Nationale ombudsman Hoog College van Staat Grondwettelijk verankerde zelfstandige en onafhankelijke positie Benoemd door Tweede Kamer Klachten en onderzoek over gedragingen: geen klachten over het beleid of de inhoud van wetten Geen macht wel gezag: gerichte beïnvloeding Behoorlijkheidsnormen zijn beoordelingskader 2

3 Drie ambtsdragers & 170 medewerkers 3

4 Problemen waar burgers mee te maken hebben: Geen samenwerking tussen overheden Complexiteit Rigide procedures 4

5 Het verhaal van de heer van der Meijden

6 Behoorlijke (overheids)dienstverlening vanuit vier kernwaarden 6 1.open en duidelijk (in handelen en beslissen) 2.respectvolle omgang 3.betrokken en oplossingsgericht als er iets misgaat 4.eerlijk en betrouwbaar in woord en daad

7 Effectieve klachtbehandeling 7 Procedureel rechtvaardig De-escalerend Dejuridiserend en informeel Oplossingsgericht maatwerk (‘no wrong door’) Mèt in plaats van ovér Duidelijke, begrijpelijke & persoonlijke communicatie

8 Wijze van klachtbehandeling 1.(Telefonische) interventie gericht op oplossing 2.Bemiddelingen 3.Formeel onderzoek dat uitmondt in openbaar rapport met behoorlijkheidsoordeel en aanbeveling 8

9 Aantal bemiddelingsgesprekken & effectiviteit 9 jaarAantal klachten Aantal bemiddelings gesprekken

10 Een gefilmde bemiddeling 10 Klacht supportersvereniging Groningen over politie-optreden (en rol gemeente) tegen supporters Groningen bij uitwedstrijd in Tilburg


Download ppt "Ombudsbemiddeling: hoe werkt het? door Marion van Dam (deel 1) 13 mei 2016."

Verwante presentaties


Ads door Google