De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

1 H3: Analoge communicatie  Interpretatie  Taalgebruik  Stemgebruik  Lichaamstaal  Kleding  Uiterlijk  Persoonlijke verzorging.

Verwante presentaties


Presentatie over: "1 H3: Analoge communicatie  Interpretatie  Taalgebruik  Stemgebruik  Lichaamstaal  Kleding  Uiterlijk  Persoonlijke verzorging."— Transcript van de presentatie:

1 1 H3: Analoge communicatie  Interpretatie  Taalgebruik  Stemgebruik  Lichaamstaal  Kleding  Uiterlijk  Persoonlijke verzorging

2 2 H3: Contact maken bij regelhandhaving  Oogcontact maken met de gast  Voorstellen aan de gast  Afzonderen  Afstand houden van de gast

3 3 Video’s   situatie situatie  nflictsituatie nflictsituatie  ns_een_conflictsituatie ns_een_conflictsituatie

4 4 H3: Soorten risicogedrag  Tegenwerkend gedrag (A/B-gedrag)  Agressief gedrag (C-gedrag)  Gewelddadig gedrag (D-gedrag)  Groepsgedrag  Crimineel gedrag

5 5 H3: Soorten A/B- gedrag  A1- gedrag: aanvoeren van excuses  A2-gedrag: gedrag ontkennen  B1-gedrag: geven van kritiek op regel of beleid  B2-gedrag: geven van kritiek op de regelhandhaving of op de uitvoering van de sanctie

6 6 H3: Soorten C-gedrag  Treiteren  Uitdagen tot gevecht  Uitschelden  Seksuele intimidatie

7 7 H3: Soorten D-gedrag  Bedreiging met geweld  Toepassen van geweld

8 8 H3: Achtergronden van risicogedrag 1.Persoonlijke achtergronden 2.Persoonlijke omstandigheden 3.Omgevingsfactoren 4.Culturele verschillen 5.Maatschappelijke veranderingen

9 9 H4: Schema Nee-verkopen Stap 1: Afweging maken Stap 3: Geef ruimte voor een reactie Welke regel handhaven? Uitzondering maken? óf A1-gedrag óf B1-gedrag Stap 2: Gesprek openen Stap 4: Ombuigen van de reactie Toon inzicht Geef regel aan Bied alternatief of vraag ‘nee’ te accepteren Toon begrip Geef argumenten Vraag medewerking óf ‘nee’ accepteren óf alternatief accepteren

10 10 H4: Schema Nee-verkopen (vervolg) Stap 5: Bij geen medewerking Stap 6: Bij nog geen medewerking Geef waarschuwing (gele kaart) óf direct eruit (met ontzegging) óf direct ontzegging (buiten) Stel voor de keuze óf medewerking verlenen óf genoemde sanctie wordt uitgevoerd Voer sanctie uit (rode kaart) óf direct eruit (met ontzegging) óf direct ontzegging (buiten)

11 11 H4: Schema Openlijke regelovertreding Stap 1. Afweging maken Stap 3. Geef ruimte voor een reactie Welke regelovertreding? Doel bepalen Wanneer optreden? óf A1-gedrag óf B1-gedrag óf B2-gedrag Stap 2. Gesprek openen Stap 4. Ombuigen van reactie Beschrijf gedrag Geef regelovertreding aan Vraag medewerking óf overtreding beëindigen óf overtreding niet herhalen Toon begrip Geef argumenten Vraag nogmaals medewerking

12 12 H4: Schema Openlijke regelovertreding (vervolg) Stap 5. Bij geen medewerking Stap 6. Bij nog geen medewerking Geef waarschuwing (gele kaart) óf direct eruit (met ontzegging) óf direct ontzegging (buiten) Stel voor de keuze óf medewerking verlenen óf genoemde sanctie wordt uitgevoerd. Voer sanctie uit (rode kaart) óf direct eruit (met ontzegging) óf direct ontzegging (buiten)

13 13 H4: Schema Verborgen regelovertreding Stap 1. Afweging maken Stap 3. Geef ruimte voor een reactie Welke regelovertreding? Doel bepalen Wanneer optreden? A2-gedrag Stap 2. Gesprek openen Stap 4. Ombuigen van reactie Beschrijf aanwijzingen Geef vermoeden aan Geef regel aan Geef waarschuwing (gele kaart) Bij herhaling eruit Toon begrip Geef argumenten Geef nogmaals waarschuwing

14 14 H4: Schema Verborgen regelovertreding (vervolg) Stap 5. Bij herhaling overtreding Voer sanctie uit (rode kaart) direct eruit (met ontzegging)

15 15 H4: Schema Omgaan met klachten Stap 1.Stap 1. Afweging maken Stap 2. Gesprek openen Klacht gegrond/ongegrond Klacht zelf afhandelen of overdragen Toon begrip Biedt excuses aan Geef oplossing aan Compenseer klacht


Download ppt "1 H3: Analoge communicatie  Interpretatie  Taalgebruik  Stemgebruik  Lichaamstaal  Kleding  Uiterlijk  Persoonlijke verzorging."

Verwante presentaties


Ads door Google