De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Studiedag VVE De Schakel Doorlopende leerlijnen rekenen 15 april 2011.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Studiedag VVE De Schakel Doorlopende leerlijnen rekenen 15 april 2011."— Transcript van de presentatie:

1 Studiedag VVE De Schakel Doorlopende leerlijnen rekenen 15 april 2011

2 Doelen Verbeteren aansluiting voor- en vroegschool op het gebied van rekenen Opfrissen kennis rekenen bij jonge kinderen Leerlijnen rekenen koppelen aan Puk&Ko/ Ik&Ko Kijkwijzer toespitsen op rekenen Leren van elkaar

3 Programma Opening en starter Rekenen bij jonge kinderen Opfrissen van de rekenontwikkeling bij jonge kinderen, Kijken naar meten/ meetkunde Kijkwijzer Hoe kunnen we de kijkwijzer verbeteren op het gebied van rekenen? Rekentoetsen We kijken naar de inhoud, informeren elkaar en wisselen uit over wat we met deze toetsen willen. Leerlijnen en tussendoelen Welke tussendoelen, wanneer? Afsluiting Waar staan we? Afspraken Lunch

4 Rekenen bij jonge kinderen Gedreven door eigen kinderlijke nieuwsgierigheid Natuurlijke drang om te onderzoeken hoe dingen in elkaar zitten Behoefte om na te spelen wat ze grote mensen zien doen Geïnteresseerd in kleine rekenprobleempjes

5 Leerlijnen 3 domeinen Getalbegrip Meten Meetkunde

6 Getalbegrip Omgaan met de telrij Omgaan met hoeveelheden Omgaan met getallen

7 Verschillende vormen van tellen Akoestisch tellen Synchroon tellen Resultatief tellen Verkort tellen Afnummeren

8 Getalbegrip: betekenis van getallen Aantal Naamgetal Telgetal Meetgetal Rekengetal

9 Getalbegrip: bewerkingen Erbij-situaties Eraf-situaties Splitsingen

10 Meten Meten= grootte van objecten en verschijnselen bepalen Lengte meten Gewicht meten Inhoud meten Meten gericht op afpassen en verhoudingen

11 Meten: fasen bij meten Meten via vergelijken en ordenen Meten via afpassen aan de hand van meeteenheid Meten via meetinstrument Meten van tijd

12 Meetkunde Oriënteren Construeren Opereren

13 Peuter- en kleutertoets CITO nieuwe toetsen i.p.v. Ordenen en ruimte en tijd Peutertoets, toets voor gr. 1 en voor gr. 2

14 Peuters en kleuters toetsen Waarom? (Middel, geen doel) Toetsen is waardevol als je er iets mee doet: Kinderen volgen in hun ontwikkeling en eventueel aanbod aanpassen van een kind, groepje of de groep

15 Leerlijnen SLO Wenselijke beginsituatie aan begin van groep 1 en eind van groep 2: - voor aanvang van groep 1 heeft de leerling ervaring op gedaan met…. - de leerling moet minimaal aan het eind van groep 2… - de leerling kan doorgaans aan het eind van groep 2 ….

16 Doorlopende leerlijnen Van (tussen)doelen en leerlijnen naar onderwijsaanbod

17 Rekendomeinen in Puk & Ko Ontluikende gecijferdheid Ruimtelijke oriëntatie Meten

18 Rekendomeinen in Ik & Ko Rekenen Tellen Getalbegrip Meten Meetkunde Tijd


Download ppt "Studiedag VVE De Schakel Doorlopende leerlijnen rekenen 15 april 2011."

Verwante presentaties


Ads door Google