De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Bevorderen van gezond bewegen bij kinderen: Hoe pak je dit aan? Prof. Dr. Jan Seghers Onderzoeksgroep Fysieke Activiteit, Sport & Gezondheid Departement.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Bevorderen van gezond bewegen bij kinderen: Hoe pak je dit aan? Prof. Dr. Jan Seghers Onderzoeksgroep Fysieke Activiteit, Sport & Gezondheid Departement."— Transcript van de presentatie:

1 Bevorderen van gezond bewegen bij kinderen: Hoe pak je dit aan? Prof. Dr. Jan Seghers Onderzoeksgroep Fysieke Activiteit, Sport & Gezondheid Departement Bewegingswetenschappen

2 Beweegnorm Fysieke activiteit –Frequentie = dagelijks –Intensiteit = matig tot intens (  5 MET) –Tijd = 60 minuten (blokken van minstens 10 minuten) –Type = activiteiten aangepast aan het ontwikkelingsniveau van het kind Sedentair gedrag (zitten) –het aantal sedentaire (o.a. scherm-gereletareerde) activiteiten tijdens de vrije tijd beperken tot maximaal 2 uur per dag

3 Beweegcontinuum Slapen Sedentair gedrag Licht intense fysieke activiteit Matige intense fysieke activiteit Zwaar intense fysieke activiteit MET-waarde (Metabolic Equivalent) = de verhouding van het energieverbruik tijdens een activiteit ten opzichte van het energieverbruik in rust (MET = 1) 0.9 MET1.0 – 1.5 MET MET5 - 7 MET  8 MET Ridley et al., 2008, Development of a Compendium of Energy Expenditures for Youth, IJBNPA, 5: 45.

4 Beweegnorm - Fysieke activiteit  25%  20%  15%  10% % jongeren die  1u/dag matig tot intens bewegen

5 Beweegnorm – Sedentair gedrag % jongeren die  2u/dag TV kijken

6 Evolution of Man versus TV

7 Bewegingspromotie Het proces waarbij individuen in staat worden gesteld om controle te verwerven over de determinanten van beweging om zo hun eigen beweeggedrag te verbeteren Gedragsverandering Hoe jongeren motiveren om meer te bewegen?

8 Motivatie om te bewegen Amotivatie Externe regulatie Geïntrojecteerde regulatie Geïdentificeerde regulatie Intrinsieke motivatie Gecontroleerde motivatie “moeten” bewegen Autonome motivatie “willen” bewegen Motivatiecontinuum Self-Determination Theory (Deci & Ryan, 2000) Amotivatie

9 Persoon ziet totaal geen reden of nut om fysiek actief te zijn Self-Determination Theory (Deci & Ryan, 2000)

10 Gecontroleerde motivatie Persoon is fysiek actief vanuit een externe (straf, beloning, sociale druk) of interne (schuldgevoel, schaamte) druk Self-Determination Theory (Deci & Ryan, 2000)

11 Autonome motivatie Persoon is fysiek actief vanuit een persoonlijke overtuiging, identiteit of omdat het gewoon leuk, opwindend en uitdagend is. Self-Determination Theory (Deci & Ryan, 2000) They just couldn't believe that somebody would do all that running for no reason Reporter: Why are you doing this? Forrest Gump: I just felt like running

12 Hoe komt je tot autonome motivatie? –Bevrediging van drie (psychologische) basisbehoeften (ABC) Autonomie: een gevoel van “vrijheid” en keuze VerBondenheid : positieve sociale relaties hebben Competentie: het gevoel iets “goed” te kunnen Motivatie om te bewegen Self-Determination Theory (Deci & Ryan, 2000)

13 Persoon Sociale Omgeving Motivatie om te bewegen Nood- ondersteunende omgeving Bevrediging van 3 basisnoden (ABC) Autonome motivatie Volgehouden fysieke activiteit Controlerende omgeving Onderdrukking van 3 basisnoden (ABC) Gecontrolleerde motivatie Drop out Self-Determination Theory (Deci & Ryan, 2000)

14 Motivatie om te bewegen Noodondersteunend klimaat tijdens de les LO Autonomie-ondersteuning  Tijd voorzien om zelfstandig te werken (experimenteren)  Aanmoedigen  Keuzes aanbieden (binnen bepaalde grenzen) Competentie-ondersteuning  Taakgericht klimaat in plaats van prestatiegericht klimaat  Optimaal uitdagende leerstof (differentiatie)  Procesevaluatie  Positieve feedback Verbondenheid-ondersteuning  Respect voor en door anderen  Groepsopdrachten  Samenwerkend leren (partnerleren)  Empathische uitdrukkingen Self-Determination Theory (Deci & Ryan, 2000)

15 Ecologisch Model (Sallis & Owen, 1999) Benadrukt hoe de omgeving en het gedrag elkaar beïnvloeden. Neemt volgende factoren in acht: –Individuele factoren –Sociale factoren –Omgevingsfactoren –Beleidsfactoren

16 Omgeving Gedrag Normaal Abnormaal Ecologisch Model (Sallis & Owen, 1999)

17 Bewegingspromotie via schoolsetting Ecologisch model –Inspelen op intrapersoonlijke, sociale en fysische omgevingsfactoren 6 pijlers 1.Kwaliteitsvolle en voldoende lessen L.O. 2.Gezondheidseducatie met betrekking tot beweging (vakoverschrijdend) 3.Promotie van middagsport 4.Creëren van een actieve speelplaats 5.Bevorderen van “actieve” verplaatsing van en naar school 6.Naschools (extra-curriculair) sport- en beweegaanbod

18 In welke mate worden 6 pijlers toegepast? Pijlers% van scholen (n=236) 1. Wekelijkse lessen L.O.100% 2. Beweging als thema in andere schoolvakken86% 3. Actieve speelplaats (o.a. sport- en spelmateriaal)72% 4. Middagsport57% 5. Aanmoediging actieve verplaatsing42% 6. Naschoolse sport en beweging31% Cardon, G., Van Acker, R., Seghers, J., De Martelaer, K., Haerens, L., De Bourdeaudhuij, I. (2012). Physical activity promotion in schools: which strategies do schools (not) implement and which socio-ecological factors are associated with implementation? Health Education Research, 27(3), Bewegingspromotie via schoolsetting

19 Actieve verplaatsing naar school Omgeving werkt vaak tegen

20 Actieve verplaatsing naar school

21 Distance (home-school) (kilometers) Huygen, 2012 criterion distances could be set at two kilometers for walking and eight kilometers for cycling

22 Pilootprojecten in regio Roeselare onder impuls van SPORTAKUS vzw Basisprincipes –Laagdrempelig en gericht naar de minder sportief getalenteerde kinderen –Aansluitend op schooluren –Basisonderwijs  Veiligheid Activiteiten afgestemd op het ontwikkelingsniveau van het kind Kwalitatieve begeleiding (leraar L.O. of klasleraar) Aanbod op de school zelf  geen verplaatsingen –Promotie aansluiten sportclub Naschools sport- en beweegaanbod Reguliere sportclub Buurtsport Actieve Naschoolse Opvang

23 Dank U Prof. Dr. Jan Seghers Departement Bewegingswetenschappen Tervuursevest Leuven   016/


Download ppt "Bevorderen van gezond bewegen bij kinderen: Hoe pak je dit aan? Prof. Dr. Jan Seghers Onderzoeksgroep Fysieke Activiteit, Sport & Gezondheid Departement."

Verwante presentaties


Ads door Google