De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Verbeter de vindbaarheid van je verenigingswebsite Samantha van der Werf.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Verbeter de vindbaarheid van je verenigingswebsite Samantha van der Werf."— Transcript van de presentatie:

1 Verbeter de vindbaarheid van je verenigingswebsite Samantha van der Werf

2 Hoe gaan we dat doen?  Zoekmachine facts & figures  De basis van zoekmachine optimalisatie  Regels voor zoekmachine vriendelijke webteksten  Meten is weten!  Tips

3 Hoe komen bezoekers op de site?

4  98 % zoekt via Internet naar informatie  95 % van de Nederlanders zoekt met Google  85% van de zoekers denkt: toppositie = topbedrijf  87% vergelijkt producten en diensten via Google

5 Hoe komen bezoekers op de site?  Belangrijke feiten omtrent zoekgedrag:  32% zoekt op 2 woorden per zoekopdracht  27% zoekt op 3 woorden per zoekopdracht  Slechts 15% zoekt op 1 woord per zoekopdracht  Ruim 14% zoekt op maar liefst 4 woorden  Ruim 25% van alle zoekopdrachten in Google.nl op een willekeurige dag zijn NIEUW!

6 Hoe komen bezoekers op de site? Betaald Organisch

7 Zoekmachineresultaten  Kijk verder dan tekst:  Afbeeldingen  Video  Lokaal

8 Verbeter de vindbaarheid  Hoe waardeert Google de site?  Techniek  Relevantie  Populariteit

9 Techniek:  Structuur en opbouw: Werk netjes met : 1* 2* Home opleidingen activiteten

10 Techniek  Schone urls  Niet: http://www.duikschoolhaarlemmermeer.nl/index.php ?option=com_content&view=category&id=5&Itemid =8  Maar: http://www.dth.nl/opleidingen/3-opleiding

11 Techniek  Gebruik geen frames  Geen flash  Gebruik een cms dat zoekmachinevriendelijk is, zoals Wordpress of Joomla

12 Relevantie en populariteit  Verwerk zoekwoorden in je tekst  Gebruik interne links voor meer informatie  Zorg dat anderen naar jullie site verwijzen  Actualiteit  Zorg voor unieke content

13 Hoe komen bezoekers op de site?  Wat is je doelstelling ◦ Vereniging :  Duikvereniging ◦ Doel:  “ Vindbaar zijn” ◦ Voor wie:  “Iedereen die wil (leren) duiken omgeving Haarlemmermeer” ◦ Op welke zoekwoorden:  “Duiken”, “Duikvereniging”, “Duikvereniging Haarlemmermeer”, “Opleiding Duikvereniging Haarlemmermeer”.  Het perfecte zoekwoord… ◦ Keyword search tool van adwords  https://adwords.google.com/select/KeywordToolExternal

14 Hoe kom je aan de juiste zoekwoorden? Duikles Duiklessen duikopleiding duikspullen Duiksport online duikwinkel Duikopleidingen Duikbrevet Kosten duikbrevet  duikvereniging  duikvereniging hoofddorp  duikvereniging nieuw-vennep  duikvereniging haarlemmermeer  duikcursus  duikcursus hoofddorp  duikcursus nieuw-vennep  duiken hoofddorp  duiken nieuw-vennep  duiken toolenburgse plas  duiken tolenburgse plas  duiken haarlemmermeerse bos

15 Hoe blijven bezoekers op de site?  Wat vindt de lezer fijn:  Scanbare teksten: Alinea’s en kopjes  Snel de juiste informatie  Korte zinnen  Overzicht: Lijstjes  Actieve tekst  Meer informatie (ook goed voor de interne linkbuilding) Schrijf voor de lezer, niet voor de zoekmachine! Dus informatief.

16 Wat moet je niet doen?  Passieve zinnen in lijdende vorm  Lange zinnen schrijven  Grote blokken tekst schrijven  Geen tussenkopjes gebruiken  Schrijven in Jargon (tenzij)  “Klik hier” gebruiken  Koppen als Informatie/ Overig/ Diversen

17 Hoe komen bezoekers op de site? Zoekwoorden header (h1/h2/h3) van pagina Zoekwoorden header (h1/h2/h3) van pagina Zoekwoorden in titel van pagina Zoekwoorden URL van pagina Zoekwoorden in de hyperlinks van de pagina Zoekwoorden in de hoofdtekst Zoekwoorden in de vetgedrukte tekst

18 Populariteit en linkbuilding  Verwijzen anderen naar je website?  Zorg voor links naar je website op andere sites. Hierbij is belangrijk:  De inhoud van de sites die naar je linken  De populariteit van sites die naar je linken  Gebruik Social Networks voor linking naar eigen site:  Facebook  Twitter  YouTube  Reageer op Weblogs (maar hou het zuiver, neem deel aan de discussie en ga geen reclame maken)

19 Linkbuilding  Wie kan naar je website linken?  Internet directories (dmoz.org)  Startpagina en andere linksites (check NOB)  Websites: brancheorganisaties  Google Maps  Links bij duikwinkels, leveranciers of andere duikverenigingen  Wie linkt naar de concurrentie?  http://www.opensiteexplorer.org/ http://www.opensiteexplorer.org/

20 Meld je aan bij Google Analytics Belangrijk om te weten:  Google analytics meet veel:  Hoeveel bezoekers op pagina  Hoe lang bezoekers op pagina zijn  Waar vandaan bezoekers komen  Op welke zoekwoorden bezoekers zoeken  Evalueren!  Wat doe ik goed/wat niet https://www.google.com/analytics/web/?hl=nl&pli=1#report/trafficsour ces-organic/a27302587w52504726p53274588/

21 Vragen?  Tips:  Zie hand-out  Bedankt voor jullie aandacht!


Download ppt "Verbeter de vindbaarheid van je verenigingswebsite Samantha van der Werf."

Verwante presentaties


Ads door Google