De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Online Marketing voor het MBO “SEO, dat kun je zelf!” “een hands-on praktische training” Les 6 Stappenplan (3, 4 en 5) Zoekwoordonderzoek, Navigatie en.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Online Marketing voor het MBO “SEO, dat kun je zelf!” “een hands-on praktische training” Les 6 Stappenplan (3, 4 en 5) Zoekwoordonderzoek, Navigatie en."— Transcript van de presentatie:

1 Online Marketing voor het MBO “SEO, dat kun je zelf!” “een hands-on praktische training” Les 6 Stappenplan (3, 4 en 5) Zoekwoordonderzoek, Navigatie en structuur, Grafisch ontwerp Versie

2 AUTEURSRECHTELIJKE BESCHERMING De informatie in deze presentatie is auteursrechtelijk beschermd. Niets uit deze presentatie mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie, microfilm, elektronisch of op welke andere wijze ook zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever. EDUwebsupport ©

3 Opbouw les 6 De leerdoelen van deze les: Zelfstandig kunnen uitvoeren van een zoekwoordonderzoek en het daarbij toepassen van de hulpmiddelen op internet Kunnen bepalen van de navigatie en structuur van de website, afgestemd op de doelgroep en segmenten (ook de ‘microsegmentatie’) Kunnen ontwerpen van de grafische weergave van de websitepagina(’s) Duur en opbouw van de les: 20 min. directe kennisoverdracht / 70 min. praktijkleren Benodigdheden: Laptop, pen, papier en internettoegang Boek ‘Online marketing voor het MBO’ (deel 1) Werkboek ‘Online marketing voor het MBO’ 3

4 Stap 3 – Zoekwoordonderzoek – een opfrisser! Zoekwoordonderzoek doen op gestructureerde wijze Zoekwoordonderzoek uit te voeren door mensen met product- en marktkennis (bij gebruik van softwaretools moeten resultaten ook ingeschat worden!) Zoekwoorden thematisch koppelen (varianten van zoekwoorden koppelen aan verschillende pagina’s, maak een zoekwoordkaart voor overzicht) Concurreren doe je op alle optimalisatiefactoren. Het zoekwoord is daar slechts één onderdeel vanCC 4

5 Stap 3 – Zoekwoordonderzoek Webshop moeten ook worden geoptimaliseerd voor zoekwoorden. Focus op een beperkt aantal producten. De kwaliteit van het zoekwoordonderzoek is van groot belang voor je SERP positie. 5

6 Stap 3 – Zoekwoordonderzoek – aan de slag! 6 Opdracht 6.1 – Zoekwoordonderzoek Het doel van deze opdracht is zelfstandig of in kleine groepjes een compleet zoekwoordonderzoek uit te voeren. Neem één van de volgende situaties als uitgangspunt: -Actuele studentonderneming óf -Winkel of bedrijf uit de praktijk (stage, werk of privékring) Voor de uitwerking van dit onderzoek maken we gebruik van de extra uitwerkkaarten in het werkboek.

7 Stap 4 – Navigatie en structuur Plan navigatie vanuit de homepage. Zorg er altijd voor dat je met maximaal 3 klikken op elke pagina van de site kunt komen. De linkstructuur heeft een piramidevorm. Vanaf de homepage links naar alle belangrijke pagina’s. Maak kruimelpaden opdat de gebruiker elk moment kan zien waar hij zich bevindt. Plaats de belangrijkste pagina’s hoog in de structuur. Zorg ervoor dat alle pagina’s links hebben. Vanaf elke pagina kun je via links naar de bovenliggende structuur. Gebruik geen flash of Java in je navigatie. (Een dropdown menu in CSS kan) Zorg voor contrastrijke kleuren voor teksten. (Gebruik een niet te kleine lettergrootte) Navigatie en structuur kunnen grote invloed hebben op SERP en conversion rate 7

8 Stap 4 – Navigatie en structuur – aan de slag! 8 Opdracht 6.2 – Navigatie en structuur Het doel van deze opdracht is zelfstandig of in kleine groepjes de navigatie en structuur te bepalen voor de website volgens de tips van deze les. Lees de opdracht in het werkboek door en werk deze uit in het verslag. (Tip: Begin met een schets op papier)

9 Stap 5 – Grafisch ontwerp 5 Vuistregels & onderdelen……. Beslissingen m.b.t. het ontwerp van je site neem je in een vroeg stadium Bepaal de ‘look en feel’ die je moet uitstralen Hoe ga je de pagina indelen? (waar welke blokken tekst, foto’s, navigatie, H-koppen, social media button, overige informatie….) Na indeling weet je hoeveel tekst je kwijt Zorg voor goede ‘zwart-wit’ verhouding bij tekst, kort & bondig, pakkend Mensen lezen niet maar scannen 9

10 Stap 5 – Grafisch ontwerp De aanpak: Doe een bench mark. (Stel vast wat gangbaar is in de branche) Bepaal voor welke schermresolutie je je pagina optimaliseert. Bepaal wat je boven de vouw wilt laten zien. Gebruik Geen flash of Java in navigatie. (Google kan dit niet indexeren) Zorg er voor dat de belangrijkste informatie linksboven zichtbaar is. Gebruik geen frames. (Een deel van je site waar je scrolled in de pagina, Iframes kunnen wel) Plaats geen belangrijke informatie in scripts. Gebruik een contrastrijke letterkleur. Gebruik alleen afrolmenu’s als het niet anders kan. Maak ruimte voor social sharing buttons op elke pagina. De websitebouwer heeft vrijwel geen invloed op de SERP. 10

11 Stap 5 – Grafisch ontwerp – aan de slag! 11 Opdracht 6.3 – Grafisch ontwerp Het doel van deze opdracht is zelfstandig of in kleine groepjes een grafisch ontwerp te bepalen voor de website volgens de tips van deze les. Lees de opdracht in het werkboek door en werk deze uit in het verslag. (Tip: Begin ook hier met een schets op papier)

12 Bedankt! Tot de volgende les! 12


Download ppt "Online Marketing voor het MBO “SEO, dat kun je zelf!” “een hands-on praktische training” Les 6 Stappenplan (3, 4 en 5) Zoekwoordonderzoek, Navigatie en."

Verwante presentaties


Ads door Google