De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Organisatie van een website Aandachtspunten voor een goede Website. Niko Witvrouwen.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Organisatie van een website Aandachtspunten voor een goede Website. Niko Witvrouwen."— Transcript van de presentatie:

1 Organisatie van een website Aandachtspunten voor een goede Website. Niko Witvrouwen

2 Inhoud •Mogelijkheden en aandachtspunten •Een goede website maken:  Voorbereiding  Structuur en navigatie  Vormgeving  Homepage  Inhoud van je website  Testen van je site •Als je online bent: PR voor je site  bezoekers lokken en bezoekers houden be

3 Onbegrensde mogelijkheden •Internet is wereldwijd •Interactief medium:   Nieuwsgroepen  Forums  Invulformulieren •Snel informatie  Verzamelen  Vergelijken  Aanpassen (webdesigner) •Gebruik multimedia:  Tekst  Foto’s  Muziek  Filmpjes •24u/24u: geen sluitingstijden •Goedkoop

4 Aandachtspunten •Doelgroep: waarom en voor wie? •Vindbaarheid: “zoekmachine vriendelijk” •Zapgedrag:  Bezoeker klikt snel andere link aan  Overzicht van de site: logische heldere structuur •Functionaliteit •Snelheidseis. Vb. snel antwoord op

5 Voorbereiding website •Verken je onderwerp (brainstorm) •Doel: waarom maak je een website? •Doelgroep: voor wie maak je een website? •Randvoorwaarden: wat kun je wel/niet?

6 Structuur van een website Platte structuur Gedwongen structuur Diepe structuur

7 Keuze van structuur •Afhankelijk van wat je wil aanbieden •Plat & Diepte  Gebalanceerde Structuur chaos

8 Keuze van structuur: Tips •Teken je structuur op papier •Maak je structuur helder voor je bezoeker: gebruik goed de navigatiemogelijkheden

9 Navigatie •Knoppenbalk  Inhoudelijke knoppen  Functionele knoppen (vb. Home, Back, Contact, Sitemap,…) •Externe links: naar andere sites dan eigen •Sitemap: schematische weergave website •Interne zoekmachine •Breadcrumbs: volledige naam van pagina staat bovenaan vb. Home > Cursus > Webdesign

10 Navigatie (2) Voordeel: •Balk met navigatie blijft staan: overzicht blijft behouden Nadelen: •Bij veel frames: onduidelijk •Zoekmachines werken niet goed met frames  site maar half getoond •Frames: website bestaat uit 2 of meer delen. Alternatief: werken met gemeenschappelijke randen

11 Vormgeving •Denk aan de laadtijd: bezoekers wachten niet graag lang •Elementen van vormgeving:  Schermopbouw  Achtergrond  Navigatiebalken  Logo’s en afbeeldingen •Let op functionaliteit van deze elementen.

12 Schermopbouw •Zorg voor eenheid  Tekengrootte, lettertype, kleuren,… niet veranderen op verschillende pagina’s. •Denk aan leesrichting  Navigatiebalken boven en/of links  Belangrijkste informatie en logo bovenaan •Zorg voor voldoende ruimte  Maak tekst in kolommen

13 Schermopbouw (2) •Zorg voor goede, aangename webteksten  Schrijf zakelijk  Schrijf beknopt  Geen te lange zinnen  Vermijd lastige constructies •Zorg dat iedere pagina op zichzelf kan staan

14 Achtergrond •Zorg voor leesbaarheid •Gebruik contrastrijke, goed leesbare kleuren •Kies een praktische kleur

15 Navigatiebalk •Knoppen met tekst •Knoppen met afbeeldingen die verwijzen naar de inhoud. Wees duidelijk en origineel Je navigatiebalk is als een visitekaartje

16 Logo en afbeeldingen •Logo  Herkenbaarheid bedrijf, school,…  Op elke pagina  Links of midden boven is geschikte plaats •Afbeeldingen  Een afbeelding zegt meer dan 1000 woorden  Zorg voor functionele afbeeldingen: om te verduidelijken of op te vrolijken  Niet te groot: laadtijd van je website

17 Homepage •Eerste indruk: bepaalt vaak of mensen je site verder bezoeken •Zeer weinig mensen scrollen op de homepage •Alle cruciale informatie moet op 1 scherm •Gebruik zelfde “stijl” als de rest van je site Via zoekmachines niet altijd op homepage, maar soms in midden van website (Openingspagina)

18 Inhoud van de site •Aanpassen aan doelgroep: wie bezoekt je site en waarom? •Denk aan interactieve mogelijkheden   Aankoopmogelijkheid / Spelletje / …  Enquête  Aanvraagformulier  Links: maak van 1 tot max 4 woorden een link naar andere pagina

19 Website testen •Zowel technisch…  Kloppen de links  Gaat naar juiste persoon  Laadtijd niet te lang •…als inhoudelijk (o.a. Spelfouten) Laat verschillende mensen uit je doelgroep de website testen.

20 PR voor je site •Makkelijk adres •Gebruik zoekmachinemarketing  Google is belangrijkste  Betaalde en onbetaalde zoekresultaten  Gebruik goede trefwoorden  Aantal clicks  ranking  •Zoek verwante sites die een link naar je site willen plaatsen •Plaats bericht op forum of blog

21 PR voor je site (2) •Gebruik marketing  Opmaak in zelfde stijl als site  Nieuwsbrief (Hoe vaak? Lengte? Speciale software nodig)  Segmentatie •Website op papieren correspondentie  Briefpapier  Visitekaartjes  Folders, brochures en advertenties

22 En daarna??? •Zorg dat bezoekers terugkomen  Juiste informatie  Actuele informatie  Lokkertjes (webcam, maandthema,…) •Google Analytics:  Bezoekersaantallen, herkomst, tijdstip. •Onderhoud je site •Ga met de tijd mee

23 Technische info en bron Technische informatie: zie •Cursus Frontpage 2003 •Presentatie Websites publicerenWebsites publiceren •Nuttige links voor webdesign en logo- ontwerp: online toolsonline tools Bron: •Klantgerichte websites; Peter Beekman, Arjan Burger, Klaas Jan Huizing en Wencke Taatgen; AW Bruna Uitgevers Utrecht


Download ppt "Organisatie van een website Aandachtspunten voor een goede Website. Niko Witvrouwen."

Verwante presentaties


Ads door Google