De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Social Media Quick Scan Wat vinden we? Universiteit Utrecht vs. Universiteit Twente.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Social Media Quick Scan Wat vinden we? Universiteit Utrecht vs. Universiteit Twente."— Transcript van de presentatie:

1 Social Media Quick Scan Wat vinden we? Universiteit Utrecht vs. Universiteit Twente

2 INHOUD Over Social Media Monitoring Tool ‘Coosto’ Social Media Quick Scan UU & UT: wat willen we? – Volume conversaties over de universiteiten – Sentiment conversaties over de universiteiten – Platformen waar gesproken wordt over de universiteiten – Auteurs die praten over de universiteiten – Thema’s in de conversaties over de universiteiten Analyse en Monitoring in de praktijk

3 OVER COOSTO

4 Meer dan 250 miljoen mentions dagelijks doorzoekbaar Meer dan 130 gigabyte data opslag 24x7 webcrawling en datafeed indexering Webcrawl frequentie 30 miljoen documenten per dag Automatische sentimentanalyse Iedere bron is voorzien van een pagerank score gebaseerd op de NL webstructuur Webbased en platform onafhankelijk Coosto doorzoekt vrijwel alle Nederlandse social media platformen; online platformen met een reactiemogelijkheid Bij zorgvuldige keuze van zoektermen kan zelfs een merk als Hi worden gemonitord op social media!

5 SOCIAL MEDIA QUICK SCAN

6 Conversaties gemeten over de periode van 1 jaar 26/4/2010 – 26/4/2011

7 SOCIAL MEDIA QUICK SCAN Volume – Hoevaak wordt over UU en UT gesproken? Sentiment – Wat is het sentiment van de conversaties over UU en UT? Platformen – Op welke platformen wordt over UU en UT gesproken? Auteurs – Wie spreken over UU en UT? Thema’s – Welke thema’s komen terug in conversaties over UU en UT?

8 SOCIAL MEDIA QUICK SCAN

9 VOLUME

10 Universiteit Twente: 3.655 conversaties Universiteit Utrecht: 6.499 conversaties VB aanbeveling: MEET EFFECT & OPTIMALISEER Stel KPI’s op en monitor en meet het effect van communicatieuitingen. Stuur bij waar nodig. VB aanbeveling: TRANSPARANTIE Deel de live feed van conversaties over de universiteit op de website.

11 VOLUME UU in top 50 beste universiteiten ter wereld Universiteit Twente: 3.655 conversaties Universiteit Utrecht: 6.499 conversaties

12 VOLUME Doorbraak biobrandstof UT Universiteit Twente: 3.655 conversaties Universiteit Utrecht: 6.499 conversaties

13 VOLUME UT Trendrapport computer- en internetgebruik 2010 Universiteit Twente: 3.655 conversaties Universiteit Utrecht: 6.499 conversaties

14 VOLUME Studenten bezetten gebouw UU Universiteit Twente: 3.655 conversaties Universiteit Utrecht: 6.499 conversaties

15 Sociale media zijn cruciaal voor werving studenten voor werving onderzoek voor werving onderzoekers

16 De luchtbel gaat aan ons voorbij voor werving studenten voor werving onderzoek voor werving onderzoekers

17 SENTIMENT

18 Sentiment verdeling vrijwel gelijk Groot aantal neutrale conversaties komt door doorplaatsing persberichten VB aanbeveling: CRISIS COMMUNICATIEPLAN VOOR SOCIAL MEDIA Stel Alerts in t.b.v. crisiscommunicatie – ontvang een melding bij een piek in het sentiment zodat je tijdig kunt handelen. Neem social media (impact & bereik) op in huidige crisisplannen.

19 VB POSITIEF SENTIMENT UU VB aanbeveling: SOCIAL PRESENCE Er zijn veel status updates over toelating van nieuwe studenten. Stel in de toelatingsperiode een search in op ‘universiteit x’ + ‘toegelaten’ en reageer op een leuke manier op deze berichten. Studenten verwachten niet dat een insituut als een universiteit terug praat – zij zullen dit erg sympathiek vinden.

20 VB NEGATIEF SENTIMENT UU VB aanbeveling: WEBCARE Negatieve berichtgeving kan worden omgebogen naar neutrale/positieve berichtgeving wanneer de universiteit reageert op problemen en klachten.

21 VB POSITIEF SENTIMENT UT

22 VB NEGATIEF SENTIMENT UT VB aanbeveling: Gebruik social media monitoring om problemen op te sporen (en op te lossen).

23 Sociale media verdienen een eigen strategie voor werving studenten voor werving onderzoek voor werving onderzoekers

24 PLATFORMEN

25 Zowel UU als UT veel besproken op blogs en Twitter Bijna 2 keer zo veel blogpostings over UU dan over UT VB aanbeveling: ONLINE PR Richt een Social Media Pressroom in op de website (content die gemakkelijk is door te plaatsen) en onderhoud relaties met invloedrijke bronnen en personen.

26 Universiteit Utrecht 1.www.rtvutrecht.nl 124x 2.www.artsennet.nl 123x 3.www.facebook.com 115x 4.twitter.com/UniUtrecht 105x 5.forum.fok.nl 105 x 6.www.refdag.nl 97x 7.www.telegraaf.nl 92x 8.www.nu.nl 78x 9.www.nujij.nl 70x 10.www.gezondheidskrant.nl 63x Universiteit Twente 1.www.tctubantia.nl 116x 2.www.deweekkrant.nl 55x 3.forum.fok.nl 55x 4.twitter.com/enschedenieuws 53x 5.www.facebook.com 49x 6.twitter.com/AndreBouwhuis 46x 7.indebuurt.trouw.nl42x 8.sync.nl41x 9.twitter.com/wieberenze 39x 10.www.telegraaf.nl 38x PLATFORMEN

27 BLOGS WAAR UU WORDT BESPROKEN

28 FORA WAAR DE UT WORDT BESPROKEN

29 We weten vrij goed wat en hoe we het willen voor werving studenten voor werving onderzoek voor werving onderzoekers

30 AUTEURS

31 Universiteit Utrecht 1.UniUtrecht 105x 2.ANP 98x 3.Arts& Apotheker 63x 4.Redactie 41x 5.Bookmatch 33x 6.Universiteit Utrecht 31x 7.Bookmatch tweedehands studie... 28x 8.Esmeralda de Vries 24x 9.Regiofora 22x 10.Frank Heinen 20x Universiteit Twente 1.Enschedenieuws 53x 2.AndreBouwhuis 46x 3.ANP 40x 4.Wieberenze 39x 5.Utwente 35x 6.TC Tubantia 33x 7.Euregionieuws 28x 8.Redactie 22x 9.Arnoud Engelfriet 21x 10.Redactie Sync 18x AUTEURS VB aanbeveling: SOCIAL MEDIA RICHTLIJNEN MEDEWERKERS Zorg dat iedereen social media en de impact hiervan begrijpt. Medewerkers moeten zich bewust zijn van de policy van de universiteit, weten wat zij juist wel en niet moeten communiceren en op de hoogte zijn van privacy issues.

32 Universiteit Utrecht 1.UniUtrecht 105x 2.ANP 98x 3.Arts& Apotheker 63x 4.Redactie 41x 5.Bookmatch 33x 6.Universiteit Utrecht 31x 7.Bookmatch tweedehands studie... 28x 8.Esmeralda de Vries 24x 9.Regiofora 22x 10.Frank Heinen 20x HERKENNEN AUTEURS OVER UU

33 Universiteit Twente 1.Enschedenieuws 53x 2.AndreBouwhuis 46x 3.ANP 40x 4.Wieberenze 39x 5.Utwente 35x 6.TC Tubantia 33x 7.Euregionieuws 28x 8.Redactie 22x 9.Arnoud Engelfriet 21x 10.Redactie Sync 18x HERKENNEN AUTEURS OVER UT

34 Medewerkers en studenten moeten het doen voor werving studenten voor werving onderzoek voor werving onderzoekers

35 THEMA’S

36 TOP 20 THEMA’S UU Flink aantal onderzoek- gerelateerde thema’s: Onderzoek(ers), jaren, groep, tijd, aantal, ontwikkeling…

37 TOP 20 THEMA’S UT Campus - gerelateerde thema’s: Enschede, Drienderlolaan, Spiegel Universiteit Twente… Onderzoek – gerelateerde thema’s: deel, tijd, procent, aantal… Social Media – gerelateerde thema’s: Facebook, Hyves, chatten…

38 We gaan er morgen intensief mee aan de gang voor werving studenten voor werving onderzoek voor werving onderzoekers

39 ANALYSE & MONITORING IN DE PRAKTIJK

40 SOCIAL MEDIA ANALYSE & MONITORING Basis social media strategie Doelgroepinzichten, bijv.: – wat leeft onder de doelgroepen (thema’s)? – wat is hun social mediagedrag (platformen)? Optimaliseren social media activiteiten Meten vooraf bepaalde KPI’s, bijv.: – zijn er meer conversaties op de gewenste thema’s? – wordt het sentiment op het merk/de campagne/het serviceniveau positiever? – neemt het aantal negatieve conversaties af over het merk? – zijn er meer auteurs te herkennen die veel over het merk/de campagne spreken?

41 SOCIAL STEPS Luisteren Social Strategy Acties Randvoorwaarden Optimalisatie Social Media Analyse vormt de basis van een smm strategie Met inzichten uit Social Media Monitoring kunnen smm activiteiten worden bijgestuurd en kan succes worden gemeten

42 VOORBEELDEN DOELEN & KPI’S DOEL: Positionering VB social media doel: Positionering als specialist op social media onderzoek; thoughleadership op social media – Mogelijke tactiek: online PR; stimuleren positieve berichtgeving over de UT m.b.t. duurzaamheid KPI: Grootste share of voice (volume conversaties) in conversaties social media & onderzoek t.o.v. andere kennisinstellingen.

43 VOORBEELDEN DOELEN & KPI’S DOEL: Studenttevredenheid VB social media doel: Studenten treden op social media op als ambassadeur van de universiteit – Mogelijke tactieken: webcare; online vragen en klachten beantwoorden en social media marketing campagnes KPI’s: Afname negatief sentiment over de universiteit van x%. Stijging x% aantal conversaties met een positief sentiment over de UT door studenten.

44 sanne@socialinc.nl www.socialinc.nl


Download ppt "Social Media Quick Scan Wat vinden we? Universiteit Utrecht vs. Universiteit Twente."

Verwante presentaties


Ads door Google