De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

S OCIALE M EDIA Joke Hoogendijk Maart 2011. SOCIALE MEDIA: WAT IS DAT? Social media is een verzamelnaam voor alle internettoepassingen waarmee het mogelijk.

Verwante presentaties


Presentatie over: "S OCIALE M EDIA Joke Hoogendijk Maart 2011. SOCIALE MEDIA: WAT IS DAT? Social media is een verzamelnaam voor alle internettoepassingen waarmee het mogelijk."— Transcript van de presentatie:

1 S OCIALE M EDIA Joke Hoogendijk Maart 2011

2 SOCIALE MEDIA: WAT IS DAT? Social media is een verzamelnaam voor alle internettoepassingen waarmee het mogelijk is om informatie met elkaar te delen. Je kunt informatie delen in de vorm van Tekst: (nieuws, artikelen). Geluid (podcasts, muziek) Beeld (fotografie, video) Met andere woorden, social media staat voor :'Media die je laten socialiseren met de omgeving waarin je je bevindt'. sociale media

3 S OORTEN SOCIALE MEDIA  Blogging: Blogs, Twitter, Yammer  Sociale netwerken: Facebook, LinkedIn,my Space, Hyves  Collabaration: Wikipedia, Google Docs  Multimedia: Youtube, Flickr, Sound Cloud

4 MICROBLOGGING: Gemaakt voor verzenden van korte berichten en zelfgemaakt profiel. De gebruikers melden zich, vervolgens worden de berichten verzonden via website of mobiele telefoon. BLOGGING, TWITTER, YAMMER  Twitter: gemaakt voor het verzenden (=Tweets van max. 140 tekens). Voorzien van Hastags (#), hiermee kunnen gebruikers zoeken naar verdere informatie. Opgericht in 2006 en heeft 100 miljoen volgers wereldwijd.  Ping: is een gratis app die je in staat stelt direct een bericht te sturen naar andere Ping! gebruikers. Het werkt eigenlijk hetzelfde als SMS-en.gratis  Blogs: Dit is een logboek geschreven door de auteur, waarop de lezers kunnen reageren en berichten kunnen plaatsen. Blogs zijn belangrijke nieuwsbronnen. De bekendste zijn: Blogspot, WordPress en Blogger.  Yammer: lijkt op Twitter en bedoeld voor gebruikers binnen bedrijven.

5 SOCIALE NETWORKING Hierbij staat gebruikersprofiel centraal. Het gaat om onderhouden van relaties, een verzamelplaats van vrienden op ÉÉN plek  Facebook. In 2004 door Harvard studenten ontwikkeld. Je kunt een gratis profiel aanmaken, waarbij je op de hoogte blijft van gebeurtenissen van het leven van je vrienden. Facebook is marktleider met de meeste bezoekers in juli 2010 waren het 500 miljoen gebruikers.  My space. Deze heeft het niet gered en wordt nu gebruikt door muzikanten die zichzelf promoten en om muziek te delen.  Hyves. Het grootste sociale netwerk van Nederland. Op dit moment 10 miljoen leden. (geen betekenis wereldwijd).

6 C OLLABORATION  Deze zijn bekend om zijn Wiki. Het is een platform voor delen van kennis en informatie.  Voorbeeld is Wikipedia en Google Docs.

7 MULTIMEDIA Op deze site krijg je ruimte om creaties te uploaden en is een web 2.0 toepassing. Het grote verschil tussen web 1.0 en web 2.0 is dat niet langer de eigenaar enkel de inhoud bepaalt. Nu kunnen ook de gebruikers van de website bepalen wat de inhoud van een pagina is.  Youtube, is bedoeld voor het delen van online filmbestanden. Je moet je hiervoor registreren.  Flickr, bedoeld voor het uploaden van foto’s en plaatjes. Indien de foto’s voorziet van tags, is het zoeken op onderwerp makkelijker gemaakt.

8 H OE WERKEN SOCIAL MEDIA Bij social media draait het vooral om de rol van de website bezoeker. Hij zorgt meestal voor de inhoud van de website (bij Youtube uploaden de gebruikers de video's en bij WikiPedia kan iedereen zelf artikelen maken en bewerken).

9 V OORBEELDEN S OCIAL NETWORKS Internationale media::

10 V OORBEELDEN S OCIAL NETWORKS Nederlandse social media: Beeld video Skype MSN Messenger

11 V OORBEELDEN VAN V IDEO EN FOTO SOCIAL MEDIA

12 V OORBEELDEN VAN W EBLOGS EN M ICROBLOGS : Blogger

13 S KYPE Gratis video bellen Download Skype - Gratis download

14

15 S OCIAL M EDIA VEROVERT E- COMMERCE

16 NIEUWSTE ONTWIKKELING:. Integratie tussen website en social media kanalen Volgende stap is:  Facebook connect en Twitter connect, waarbij het voor de gebruiker eenvoudiger is gemaakt je te laten inloggen op de website het aanbieden van social plugins.  Op Facebook is het al een tijdje mogelijk om op alle content een ‘Like’ achter te laten en daarmee een vorm van waardering over te brengen over de content. Tegelijkertijd deel je daarmee deze interesse met je vrienden op Facebook. Bijvoorbeeld welke muziek je leuk vindt,  Het speelveld verandert van ‘wat anderen leuk vinden’ naar ‘wat jouw vrienden leuk vinden’. Bron: Social media verovert e-commerce - FrankwatchingSocial media verovert e-commerce - Frankwatching

17


Download ppt "S OCIALE M EDIA Joke Hoogendijk Maart 2011. SOCIALE MEDIA: WAT IS DAT? Social media is een verzamelnaam voor alle internettoepassingen waarmee het mogelijk."

Verwante presentaties


Ads door Google