De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

2 10.000 stappen 1.Bewegen Vlamingen voldoende? 2.Waarom regelmatig bewegen? 3.Hoeveel bewegen? 4.Waarom ‘10.000 stappen’ implementeren? 5.Hoe implementeren?

Verwante presentaties


Presentatie over: "2 10.000 stappen 1.Bewegen Vlamingen voldoende? 2.Waarom regelmatig bewegen? 3.Hoeveel bewegen? 4.Waarom ‘10.000 stappen’ implementeren? 5.Hoe implementeren?"— Transcript van de presentatie:

1

2 stappen 1.Bewegen Vlamingen voldoende? 2.Waarom regelmatig bewegen? 3.Hoeveel bewegen? 4.Waarom ‘ stappen’ implementeren? 5.Hoe implementeren?  Projecttools

3 stappen Bewegen Vlamingen voldoende?

4 4 1. Bewegen Vlamingen voldoende? Meer dan de helft van de Vlamingen beweegt onvoldoende voor een goede gezondheid Belgische gezondheidsenquête 2008

5 5 1. Bewegen Vlamingen voldoende? 4 Bewegingscontexten

6 6 1. Bewegen Vlamingen voldoende? Actieve verplaatsing

7 7 1. Bewegen Vlamingen voldoende? Actieve verplaatsing

8 8 1. Bewegen Vlamingen voldoende? Woon – werkverkeer:  Vlaanderen: 27% woont < 5km van het werk: daarvan komt 52% met de wagen  Brussel: 1,5% met de fiets en 2,3% te voet naar het werk Actieve verplaatsing Onderzoek verplaatsingsgedrag Vlaanderen

9 9 1. Bewegen Vlamingen voldoende? Op het werk

10 10 1. Bewegen Vlamingen voldoende? In de vroege jaren ’60 vereisten 50% van de jobs in de private industrie lichaamsbeweging van tenminste matige intensiteit, vandaag is dit geen 20% meer! Op 50 jaar tijd is het aantal ‘actieve’ jobs met voldoende lichaamsbeweging gehalveerd Amper 50% bedrijven doet aan bewegingspromotie Op het werk Church et al. (2011) VIGeZ 2009, indicatorenmeting

11 11 1. Bewegen Vlamingen voldoende? Thuis

12 12 1. Bewegen Vlamingen voldoende? Thuis

13 13 1. Bewegen Vlamingen voldoende? Gemiddeld brengen we 75% van onze dag zittend of liggend door En hoe zit het met sedentair gedrag…?

14 14 1. Bewegen Vlamingen voldoende? Bewegen is ruimer: dus toch nog veel kansen

15 stappen Waarom regelmatig bewegen?

16 16 België: percentage van aandoeningen en sterfte door gebrek aan beweging HartziektenDiabetes IIBorstkankerDarmkankerSterfte België7,1%8,8%11,7%12,6%11,4% V.S.6,7%8,3%12,4%12,0%10,8% Indië2,6%3,22%4,8%4,6%4,2% Kenia2,7%3,4%4,7%4,9%4,4% 2. Waarom regelmatig bewegen? I-Min Lee et al 2012 (The Lancet) Bewegen: kleinere kans op aandoeningen

17 17 2. Waarom regelmatig bewegen? Beweging – minuten per dag % Reductie sterfte door aandoeningen Bewegen: kleine groei = grote winst Pang Wen et al 2011 (The Lancet)

18 18 Energie verhogen Emotionele draagkracht en werkvreugde verhogen Productiviteit verhogen(5-16%) Absentheïsme verlagen (10-15%) Gezondheid en algemeen welzijn verhogen (reductie van fysiologische parameters) 2. Waarom regelmatig bewegen? Bewegen: voordelen Proper en Van Mechelen, 2008 US DHHS, 2004

19 19 2. Waarom regelmatig bewegen? Top 5 arbeidsgebonden problemen in België: Stress Rugpijn Spierpijn Algemene vermoeidheid Depressie Onvoldoende bewegen: arbeidsgebonden risico’s VIGeZ 2009, indicatorenmeting

20 20 2. Waarom regelmatig bewegen? Werkvermogen Focus op werkvermogen om mensen aan de slag te houden

21 21 2. Waarom regelmatig bewegen? Werkvermogen Huis van werkvermogen (Ilmarinen, 2005)

22 22 2. Waarom regelmatig bewegen? Werkvermogen Huis van werkvermogen (Ilmarinen, 2005)

23 stappen Hoeveel bewegen?

24 24 3. Hoeveel bewegen? Sportnorm: 3 x 20min intensief bewegen / week SPORT vs. bewegen

25 25 3. Hoeveel bewegen? sport vs. BEWEGEN Drempel naar sporten is te hoog voor veel inactieve Vlamingen Nood aan geleidelijke bewegingsopbouw  Promotie van laagdrempelige aanbevelingen! Beweegnorm: 30 min extra bewegen/dag (verspreid over de dag)

26 26 3. Hoeveel bewegen? stappen per dag stappen = concreet en meetbaar doel Ontstaan in Japan: Dr. Yoshiro Hatano (1993) Een kleine stap voor werknemers, een grote stap voor hun gezondheid!

27 27 Actieve Voedingsdriehoek (VIGeZ) 3. Hoeveel bewegen?

28 stappen Waarom stappen implementeren?

29 29 Kosten/baten: stappen in bedrijf 4. Waarom stappen implementeren? KOSTEN Stappentellers Druk projectmaterialen Voorbereidingstijd: coördinatorschap Projectuitvoering : tijd voor acties, communicatie en evaluatie BATEN Gratis downloadbare projectmaterialen en online registratietool Wetenschappelijk onderbouwd Opbrengst stijgt: minder ziekte, meer productiviteit Eenvoud en flexibiliteit : laagdrempelig Profilering : materialen zijn personaliseerbaar Ondersteuning : website, VIGeZ, VLB, externe diensten

30 30 Afhankelijk van takenprofiel werknemers: andere focus Zittend of staand werk Met of zonder flexibiliteit Actief werk De beroepstakken met veel bewegen kunnen echter trekker vormen voor de inactieve collega’s Werknemers met abnormale fysiologische parameters  eventueel uitleendienst stappenteller opstarten i.s.m. bedrijfsarts Flexibel wegens brede kijk op beweging 4. Waarom stappen implementeren?

31 stappen Hoe stappen implementeren?

32 32 Het aantal dagelijkse stappen verhogen bij werknemers die nog geen stappen per dag zetten. Dit lukt voor het bedrijf als het: alle stappentools gebruikt dit minstens 3 maanden nastreeft het project integreert in een ruimer beleid Doel van stappen op het werk? 5. Hoe implementeren?

33 33 5. Hoe implementeren? Acties Folder en flyer Media Signalisaties - stickers Affiches Persoonlijk contact Stappenteller pakket Ambassadeurs Website Project tools Werkomgeving Werknemer Online tool

34 34 Verspreiding van AFFICHES op verschillende locaties binnen het bedrijf 5. Hoe implementeren?

35 35 Verspreiding van AFFICHES op verschillende locaties binnen het bedrijf 5. Hoe implementeren?

36 36 Verspreiding van FOLDERS en FLYERS op verschillende locaties binnen het bedrijf 5. Hoe implementeren?

37 37 STAPPENSIGNALISATIES tussen verschillende nuttige plaatsen binnen het bedrijf en omgeving 5. Hoe implementeren?

38 38 STAPPENSIGNALISATIES tussen verschillende nuttige plaatsen binnen het bedrijf en omgeving 5. Hoe implementeren?

39 39 STAPPENSIGNALISATIES tussen verschillende nuttige plaatsen binnen het bedrijf en omgeving 5. Hoe implementeren?

40 40 Concrete ACTIES 5. Hoe implementeren?

41 41 Concrete acties: enkele voorbeelden Trapgebruik accentueren (week van de trap) Het bedrijf:  zorgt dat de werknemer weet waar de trap zich in het gebouw bevindt  kleedt deze ruimte (traphal) in: slogans, foto’s, kunst,…  beloont trapgebruikers: appel, lunchbon, kraslot,… Stappencompetitie tussen het personeel Lunchwandelen 5. Hoe implementeren?

42 42 Bewegingstussendoortjes Promoten en belonen van actief transport (fiets- en stapvergoeding, water, fruit, krant,…) Concrete acties: enkele voorbeelden 5. Hoe implementeren?

43 43 Link de acties aan GEZONDE VOEDING 5. Hoe implementeren?

44 44 Link de acties aan GEZONDE VOEDING Richtlijnen actieve voedingsdriehoek (www.vigez.be)www.vigez.be 5. Hoe implementeren?

45 45 LCD- schermen Intranet Bedrijfsblad Nieuwsbrief Maak het project en zijn acties bekend via bestaande MEDIAKANALEN 5. Hoe implementeren?

46 46 Uitnodiging deelname tot de activiteiten via persoonlijke brief of Frequente beweegtips en projectnieuws via e- mail, sms,… Bedrijfsarts Beweging promoten via PERSOONLIJK CONTACT 5. Hoe implementeren?

47 47 Inzetten van AMBASSADEURS Voorbeeldrol of trekkersrol Buddy-systeem Geef verantwoordelijkheden aan werknemers Krachtiger als ook leden van de bedrijfsleiding ambassadeurs zijn 5. Hoe implementeren?

48 48 Promoot de WEBSITE als extra bron van informatie en communicatiewww.10000stappen.be 5. Hoe implementeren?

49 49 Ter beschikking stellen van betrouwbare STAPPENTELLER en boekjes Omron Walking Style 2.0 en 2.1 Yamax digiwalker (SW-200) 5. Hoe implementeren?

50 50 Ter beschikking stellen van betrouwbare STAPPENTELLER en boekjes Leverancier: VitaMed (Yamax)Leverancier: MSH (Omron) 5. Hoe implementeren?

51 51  Lijkt stappen onhaalbaar? Neem je tijd, elke stap meer is een overwinning! Bewustwording en constante feedback Eenvoudige motivatie Inschatting hoeveelheid dagelijkse beweging Helpt doelen stellen Maakt deel uit van je dag richting gezond leven Ter beschikking stellen van betrouwbare STAPPENTELLER en boekjes 5. Hoe implementeren?

52 52 Gebruik en promotie van de ONLINE REGISTRATIETOOL Integratie online tool in de website van het eigen bedrijf (in eigen kleur): via i-frame beschikbaar op de website Handleiding van de tool beschikbaar op de website Gratis! Inloggen: 5. Hoe implementeren?

53 53 Gebruik en promotie van de ONLINE REGISTRATIETOOL 5. Hoe implementeren? Gemiddeld aantal stappen Totaal aantal stappen Streefdoel Startniveau Stappenkalender Vordering Output gegevens opvragen Statistieken Peter- meterschap

54 54 Gebruik en promotie van de ONLINE REGISTRATIETOOL 5. Hoe implementeren? Aansluiten bij een (sub)groep Nieuwe (sub)groep maken

55 55 Gebruik en promotie van de ONLINE REGISTRATIETOOL 5. Hoe implementeren? Themaroute (vooropgesteld met prachtige foto’s en uitleg over de streek), een vrije route (bestemming zelf te kiezen) of tegen de tijd Uitdagingen aangaan:

56 56 Gebruik en promotie van de ONLINE REGISTRATIETOOL Organisatie stappenuitdaging : eigen beheer  Registreer en maak groepen aan  Meetweek: basisniveau  Uitdagingen aangaan  Groepsgegevens opvragen 5. Hoe implementeren?

57 57 Gebruik en promotie van de ONLINE REGISTRATIETOOL Organisatie stappencompetitie : VLB-traject (betalend):  Inschrijven via online tool: bij aanmaak nieuwe groep  Administratief-logistieke en project-specifieke ondersteuning  Basispakket: stappentellerpakketten en affiches 5. Hoe implementeren?

58 58 Gebruik en promotie van de ONLINE REGISTRATIETOOL Organisatie stappencompetitie : VLB-traject (betalend):  3 varianten stappencompetitie: Intersectorale periodieke (= tussen bedrijven uit diverse sectoren; jaarlijks tijdens lente en herfst) Intrasectorale op maat (= tussen meerdere bedrijven uit dezelfde sector; periode vrij) Interne op maat (= binnen één bedrijf; periode vrij)  Contacteer VLB voor meer inhoudelijke informatie: 5. Hoe implementeren?

59 59 5. Hoe implementeren? 1.Draagvlak zoeken 2.Werkgroep en communicatie 3.Stand van zaken 4.Projectplan opstellen 5.Projectplan uitvoeren en communiceren 6.Evalueer 7.Herzie en integreer in bewegingsbeleid Stappenplan: 7 stappen: Materiaal/Stappenplan.aspx

60 stappen “The distance is nothing, it’s only the first step that is difficult!”


Download ppt "2 10.000 stappen 1.Bewegen Vlamingen voldoende? 2.Waarom regelmatig bewegen? 3.Hoeveel bewegen? 4.Waarom ‘10.000 stappen’ implementeren? 5.Hoe implementeren?"

Verwante presentaties


Ads door Google