De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Gedragpunt |. Ouderavond Toermalijn PBS Susan de Bruin 30 september 2014 Wendela Weel.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Gedragpunt |. Ouderavond Toermalijn PBS Susan de Bruin 30 september 2014 Wendela Weel."— Transcript van de presentatie:

1 Gedragpunt |

2 Ouderavond Toermalijn PBS Susan de Bruin 30 september 2014 Wendela Weel

3 Gedragpunt | Wat is PBS? PBS staat voor Positive Behavior Support (in Amerika SWPBS) PBS is een schoolbrede aanpak, gericht op het stimuleren van gewenst gedrag. Doel van PBS: het creëren van een veilig, sociaal en voorspelbaar onderwijsklimaat voor alle kinderen, die het leren bevordert en gedragsproblemen voorkomt.

4 Gedragpunt | Het PBS kader: de piramide

5 Gedragpunt | Het PBS kader: vormgeven aan vijf pijlers Schoolbreed werken vanuit gedeelde waarden 1. Preventie zoveel mogelijk problemen voorkomen Besluitvorming over gedrag op basis van Data 4. Helder zijn in wat je wilt zien en horen, dit actief aanleren en positief bekrachtigen 5. Samenwerken met Ouders en met de Zorg

6 Gedragpunt | De bouwstenen van PBS Formuleer heldere verwachtingen (weet wat je wilt zien en horen). Leer deze verwachtingen aan (gebruik voorbeelden). Bekrachtig de verwachtingen. Minimaliseer de aandacht voor ongewenst gedrag (maak van een mug geen olifant). Formuleer heldere consequenties voor onacceptabel gedrag.

7 Gedragpunt | Verhouding 4:1....

8 Gedragpunt | 3 implementatiejaren 1e implementatiejaar: Voorbereidingsjaar 2e implementatiejaar: PBS op de werkvloer STARTDATUM: 21 oktober!! 3e implementatiejaar:Samenwerking met ouders en de zorg

9 Gedragpunt | PBS-team/ gedragteam Formatie PBS-team -Sandra -Nynke R -Joke -Andra -Gonnie -Esmée (stagiair) -Jan Aanspreekpunt voor het team Regelmatige vergaderstructuur

10 Gedragpunt | 1 e implementatiejaar: voorbereidingsjaar Bepalen van basiswaarden Eenduidige gedragsverwachtingen voor de hele school ontwikkelen Een schoolbreed systeem van visualiseren van de verwachtingen Een schoolbreed systeem van positief waarderen en belonen Maken van lessen voor het aanleren van de gedragsverwachtingen Een schoolbreed systeem van consequenties bij ongewenst gedrag

11 Gedragpunt | Basiswaarden van de Toermalijn Het schoolteam heeft gekozen voor de volgende Basiswaarden: Veiligheid Erkenning/waardering (respect) Verantwoordelijkheid

12 Gedragpunt | Verwachtingen bij de basiswaarden [w1] Ook autisten?[w1] [w2] mijn[w2] Ruimte Basiswaarde 1 Verantwoordelijkheid Basiswaarde 2 Veiligheid Basiswaarde 3 Erkenning/ waardering (respect) Schoolbreed  Ik zorg goed voor de spullen van mijzelf en die van een ander  Ik loop rustig door de school en gebruik mijn potloodstem  Ik gebruik de spullen waarvoor ze bedoeld zijn  Ik houd mijn handen en voeten bij me  Ik stop als een ander nee zegt (stop, hou op..)  Ik luister naar een ander  Ik behandel de ander zoals ik zelf behandeld wil worden  Ik ken de regels en houd me eraan Algemene ruimtes: Teamkamer, kamer IB/directeur (deze ruimtes zijn voor de meesters en de juffen)  Ik laat mijn plek netjes achter  Ik praat aardig met en over de ander. Schoolplein  Ik blijf op het plein.  Ik speel op het gras als het mag.  Ik loop met mijn fiets aan de hand.  Ik ken de zones blauw = speel geel = rust rood = sport

13 Gedragpunt | Werkgroepen -Schoolplein -Incidentenregistratie en data -Systeem voor bekrachtiging -visualisatie Maar daarover zo meer…….

14 Gedragpunt | Bedankt voor jullie aandacht ‘Je hoeft geen ander mens te worden, om dingen eens anders aan te pakken’

15 Gedragpunt | Tot zover: Vragen?

16 Gedragpunt | Visualisatie. Kenniscentrum SWPBS, juli 2011 versie 1.0

17 beloningssysteem CBS Toermalijn

18 Gewenst gedrag belonen O Belonen kan op vele manieren: duim, mondeling compliment, sticker, enz. O Kaartjes systeem: Kinderen kunnen kaartjes verdienen door goed gedrag te laten zien. O Samen sparen voor een groepsbeloning.

19 Beloningsmuur Foto beloningsmuur

20 Beloningssysteem TSO/BSO Foto pot

21 Wie delen de kaartjes uit? O Iedereen die met kinderen van de Toermalijn werkt (stagiaires / ouders in functie / TSO / BSO / Sicco / leerkrachten, enz.)

22 Wanneer en hoe belonen O Altijd en overal bij positief gedrag. O You never know when you get a surprise. O We benoemen het positieve gedrag bij het uitdelen. O Na het halen van een afgesproken aantal beloningskaartjes (min. 2x de groepsgrootte) volgt een groepsbeloning. O We maken géén gebruik van ‘give aways’

23 Tenslotte O De kinderen kunnen individueel kaartjes verdienen, maar ook als groep.

24 Pleinplan Betekenis zones / regels kleuterplein Doel zones Actief toezichthouden 3 pauzes Spelmateriaal Foto’s

25 SPORT Rode zone (ballen)

26 PLAY: Blauwe zone (spel / tennisballen)

27 CHILL: Gele zone (uitrustplek)

28 Op onze tafel: Foto’s Informatie Materialen Regels zones/ regels kleuterplein Voorbeeld gedragsregels voor plein

29

30 Registratie Gedragsincident Toermalijn (groep 5 t/m 8) Naam leerling: ________________________________________________________ Groep: _________________ Datum: _______________ Tijd: ___________________ Ingevuld door: ________________________________________________________ PlaatsKlein probleemgedragGroot probleemgedrag O klas O schoolplein O gang/hal/vide O toilet O leerplein O speellokaal/gymzaal O BSO lokaal O anders, nl:__________________ O onacceptabel taalgebruik O uitschelden O obscene gebaren O ruzie O plagen O ongehoorzaam/ tegendraads O misbruik van materiaal O onacceptabel gebruik digitale middelen O anders, nl: ______________________ ______________________ O verbale agressie (dreigen) O pesten O liegen/bedrog O vechten O fysieke agressie (eenzijdig) O ongeoorloofd verblijf buiten schoolterrein O materiële vernieling/vandalisme O diefstal O anders, nl:______________________ Consequenties 1.Gesprek (excuus aanbieden/ relatie herstellen) 1.Time out/afzonderen (tijd inhalen) 2.Nablijven 3.Contact ouders 1. Gesprek (excuus aanbieden/ relatie herstellen 2.Nablijven incl. schrijfstraf (ouders informeren) 3.Dagdeel in lagere groep (werk mee) 4.Schorsingsprocedure

31 Gedragpunt |

32 SWPBS is geen sprint, maar een marathon !

33 Gedragpunt | Opvoeden is een zorg van ons samen! ‘ Het PBS zaadje is nu geplant ’

34 Gedragpunt | Gedicht: Houd je gedachten positief Want je gedachten worden je woorden Houd je woorden positief Want je woorden worden je gedrag Houd je gedrag positief Want je gedrag worden je gewoontes Houd je gewoontes positief Want je gewoontes worden je waarden Houd je waarden positief Want je waarden worden je bestemming. Bron: Mahatma Ghandi


Download ppt "Gedragpunt |. Ouderavond Toermalijn PBS Susan de Bruin 30 september 2014 Wendela Weel."

Verwante presentaties


Ads door Google