De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Coachen op competentie- ontwikkeling. IJsberg model van McClelland Kennis en gedragsvaardigheden Zelfbeeld Normen en waarden Eigenschappen motieven.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Coachen op competentie- ontwikkeling. IJsberg model van McClelland Kennis en gedragsvaardigheden Zelfbeeld Normen en waarden Eigenschappen motieven."— Transcript van de presentatie:

1 Coachen op competentie- ontwikkeling

2 IJsberg model van McClelland Kennis en gedragsvaardigheden Zelfbeeld Normen en waarden Eigenschappen motieven

3 Verdiepingsvragen voor boven en onder de waterlijn Kennis:Weet je genoeg? Weet je genoeg om te kunnen handelen? Weet je wat je moet doen? Heb je genoeg informatie? Waar kun je eventueel meer kennis vandaan halen?

4 Vaardigheden Kun je het? Kun je het? Wat ga je doen? Wat ga je doen? Zijn je handelingen effectief? Zijn je handelingen effectief? Heb je de mogelijkheden om het uit te voeren? Heb je de mogelijkheden om het uit te voeren?

5 Onder de waterlijn: Zelfbeeld: Zelfbeeld: –Past het bij je, zie je jezelf dit doen? –Vind je het belangrijk? –Hoe zie jij jezelf in de groep, hoe zie jij je rol? –Hoe denk je dat anderen jou zien? –Waar zie je jezelf over twee jaar? –Wat belemmert je?

6 Normen en waarden Vind jij dat het hoort, vind jij dit gepast? Vind jij dat het hoort, vind jij dit gepast? Past dit bij jouw rol? Past dit bij jouw rol? Wanneer ben je teleurgesteld? Wanneer ben je teleurgesteld? Welke rol vind je dat je moet spelen? Welke rol vind je dat je moet spelen? Wat vind je erg belangrijk in de samenwerking met elkaar? Wat vind je erg belangrijk in de samenwerking met elkaar? Hoe wil jezelf behandeld worden? Hoe wil jezelf behandeld worden? Waarover kun je jezelf heel erg kwaad maken? Waarover kun je jezelf heel erg kwaad maken? Stel dat ….hoe reageer je dan? Stel dat ….hoe reageer je dan? Hoe ver kan een wederpartij gaan bij jou? Hoe ver kan een wederpartij gaan bij jou? Wat zoek jij in collega’s? Wat zoek jij in collega’s? Wat blokkeert je? Wat blokkeert je?

7 Eigenschappen / overtuigingen Is dit een patroon van jou? Is dit een patroon van jou? Is dit een automatische reactie? Is dit een automatische reactie? Waar sta jij voor? Waar sta jij voor? Hoe denk jij over…; hoe zie jij …; hoe kijk jij naar….? Hoe denk jij over…; hoe zie jij …; hoe kijk jij naar….? Wat is jouw mening over…? Wat is jouw mening over…?

8 Motieven Haal je er nu energie uit? Haal je er nu energie uit? Wat wil je nu eigenlijk? Wat wil je nu eigenlijk? Waar geniet je van? Waar geniet je van? Wat wil je het liefst doen? Wat wil je het liefst doen? Wat drijft jou? Wat drijft jou? Waar ga je voor? Waar ga je voor? Wat motiveert jou? Wat motiveert jou? Wat vind je belangrijk in je werk, in je leven? Wat vind je belangrijk in je werk, in je leven? Waar zie je jezelf over vijf of tien jaar? Waar zie je jezelf over vijf of tien jaar? Wat geeft je plezier en voldoening in je werk? Wat geeft je plezier en voldoening in je werk? Hoe is het voor jou om…..? Hoe is het voor jou om…..?

9 De hier - en - nu situatie Het verhaal van de gecoachte is de onbewuste legitimatie van zijn emoties en acties. (komt dus niet in beweging) Het verhaal van de gecoachte is de onbewuste legitimatie van zijn emoties en acties. (komt dus niet in beweging) De gecoachte moet zijn controle los laten. De gecoachte moet zijn controle los laten. Dat gebeurt door zijn gedrag en het effect van zijn gedrag in de hier – en – nu situatie erbij te betrekken. Dat gebeurt door zijn gedrag en het effect van zijn gedrag in de hier – en – nu situatie erbij te betrekken. Het verschil in intentie en uitwerking van zijn gedrag in werksituaties komen overeen met intenties en uitwerking in het coachgesprek. (spiegelfunctie van de coach) Het verschil in intentie en uitwerking van zijn gedrag in werksituaties komen overeen met intenties en uitwerking in het coachgesprek. (spiegelfunctie van de coach) De gecoachte krijgt de gelegenheid om zich bewust te worden van zijn huidige gedrag en de effecten ervan. De gecoachte krijgt de gelegenheid om zich bewust te worden van zijn huidige gedrag en de effecten ervan.

10 Het benoemen van blokkerende patronen Herhalend vanzelfsprekend gedrag dat remmend werkt op succesvol gedrag. Herhalend vanzelfsprekend gedrag dat remmend werkt op succesvol gedrag. 1x = toeval, kan gebeuren 1x = toeval, kan gebeuren 2x = opmerkelijk, hé 2x = opmerkelijk, hé 3x = een patroon! 3x = een patroon!

11 Competenties in de hier – nu – situatie waarnemen en benoemen Voorbeelden van inleidende zinnetjes zijn: Weet je wat me opvalt? Weet je wat me opvalt? Ben je ervan bewust dat….? Ben je ervan bewust dat….? Welk gedrag mag ik nu van je verwachten vanuit die competentie? Welk gedrag mag ik nu van je verwachten vanuit die competentie?

12 De gouden driehoek als hulpmiddel Wolkje coach, Wat vind ik ervan? 2. Hier-en-nu situatie Wat zie ik –niet- Wat beluister ik -niet- Interventie coach 1. Daar-situatie Waar de competentie zich afspeelt volgens de STAR-methode

13 Het stappenmodel van het co-co gesprek Benoem de werkwijze Benoem de werkwijze Stel samen de competentie vast die aan de orde komt. Stel samen de competentie vast die aan de orde komt. Laat recente situaties benoemen m.b.t. die competentie. Laat recente situaties benoemen m.b.t. die competentie. Laat de situatie kort beschrijven (in t.t. vanuit de ik-persoon) Laat de situatie kort beschrijven (in t.t. vanuit de ik-persoon) Laat de taak toelichten Laat de taak toelichten Laat de actie toelichten ( wat zeg je, wat doe je, wat is het effect?) Laat de actie toelichten ( wat zeg je, wat doe je, wat is het effect?) Competenties in het het hier-en-nu waarnemen ( is vaak mogelijk, geeft een voedingsbodem voor gerichte feedback) Competenties in het het hier-en-nu waarnemen ( is vaak mogelijk, geeft een voedingsbodem voor gerichte feedback) Doorvragen op acties en resultaat ( let op taalversluiering, hoe effectief te maken, hoe verder ontwikkelen?) Doorvragen op acties en resultaat ( let op taalversluiering, hoe effectief te maken, hoe verder ontwikkelen?) Conclusies en afronding ( hoe kan het (nieuwe gedrag/competentie) zichtbaar worden? Hoe wordt de voortgang bewaakt? Datum volgend gesprek evaluatie gesprek.) Conclusies en afronding ( hoe kan het (nieuwe gedrag/competentie) zichtbaar worden? Hoe wordt de voortgang bewaakt? Datum volgend gesprek evaluatie gesprek.)

14 De drie “loops” 1. Doen 2. Denken 3. willen

15 Transformationeel leren onderliggend Wat wil ik wat vind ik wat doe ik Keuze vanuit motieven en waarden identiteit, wie mensen zijn Opvattingen en actie- strategieën actiesresultaten Continue verbeteren Herkaderen Transformeren Single-loop leren Double-loop leren Triple-loop leren

16 De ontwikkelingsstappen van de gecoachte 1. Bewust worden 2. Accepteren 3. Herkennen en begrijpen 4. Zelfassessment, onderzoeken, objectief naar jezelf kijken 5. Actie: toepassen, experimenteren en ervaren 6. evalueren

17 Een voorbeeld Competentie Samenwerking. Competentie Samenwerking.Definitie: Levert een actieve bijdrage om samenwerking te bevorderen; is gericht op het behalen van gemeenschappelijke doelen en versterkt daartoe de onderliggende communicatie. Gedragscriteria, meetbaar succesvol gedrag: –Geeft feedback over (gezamenlijke) resultaten. –Waardeert initiatieven tot samenwerking. –Waardeert de door het team geboekte resultaten. –Draagt zorg dat relevante informatie gedeeld wordt. –Stimuleert initiatieven tot verbetering van dienstverlening aan elkaar. –Organiseert of stimuleert afdelingsoverschrijdend overleg.

18 Competentie ontwikkelplan (cop) Competenties: Competenties: –(uitslag 0-meting/werkpunten) Resultaat: Resultaat: –(welk gedrag is straks veranderd? Hoe is dit dan meetbaar en zichtbaar?) Ontwikkelingsdoelen: Ontwikkelingsdoelen: Ontwikkelingsactiviteiten: Ontwikkelingsactiviteiten: –(specifiek, meetbaar, realistisch, tijdgebonden) Ondersteuning: Ondersteuning: –(coaching e.d.) Voortgang: Voortgang: –(“mijlpalen” te benoemen)


Download ppt "Coachen op competentie- ontwikkeling. IJsberg model van McClelland Kennis en gedragsvaardigheden Zelfbeeld Normen en waarden Eigenschappen motieven."

Verwante presentaties


Ads door Google